menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salvia - Salie

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

ik begin een beetje radeloos te worden van mijn salvia. De plantjes sterven één voor één af. Ik heb al korrels tegen slaggen geprobeerd (er zijn geen slakken te bespeuren) maar nu lijkt het me meer alsof er iets met de wortels misgaat. De planten lijken te verdrogen, te verdorren en sterven zo af.

Wat kan dit zijn?

bedankt!



[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 augustus 2008 - 16:11
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Nimue007,

Als u de planten op de voorgrond bedoeld dan is dit salie en geen salvia. Salie wil graag op een zonnige plaats staan en niet te nat. Ook zie ik bij u dat de grond bedekt is met grote stukken schors. Dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. De grond blijft onder deze bedekking te nat. En daar houdt de salie niet van.

groetjes,

Rita
dinsdag 19 augustus 2008 - 19:25
Tine

Tine

De planten op de voorgrond zijn wel degelijk salvia's. Ze houden van zon maar ook van water. Als de bladeren slap hangen is het tijd voor een drupje.

Tine
dinsdag 19 augustus 2008 - 22:58
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dag allemaal,

Ik vroeg me af, of je slakkenkorrels op de grond bij de planten mag leggen?
Als het regent of als je ze giet, lossen de korrels dan niet mee op en gaan ze niet in de boden?
Is dat schadelijk voor de planten?
Alvast bedankt


@ Nimue,

Misschien kan een close-up van het bewuste plantje, opheldering brengen ?
Wat is dat paars op de achtergrond? Is dat Veronica? Bloeit het lang? Is het een foto van nu?
De reden van al mijn vragen is omdat ik het al in verschillende tuinen heb gezien, denk ik, maar het bloeide telkens als het dus een plant is die 6/7/8/ bloeit, wil ik hem ook
woensdag 20 augustus 2008 - 09:15
annis

Tekst aangepast

Annis

Salie en Salvia is een en de zelfde soort Salie is de Nederlandse en Salvia de wetenschappelijke naam. De echte Salie is Salvia officinallis deze wordt veel in gerechten en dergelijke gebruikt. Maar er zijn ook nog heel veel andere soorten die mooi als sierplant in de tuin kunnen.

@ Lysianthus de plant op de achtergrond lijkt mij een Agastache misschien wel de "Blue Fortune"een dropplant. Prachtige planten zijn dat.
woensdag 20 augustus 2008 - 09:52
Nimue007

Nimue007

Hallo

bedankt voor jullie reacties.

Salie is inderdaad hetzelfde Salvia Officinallis en dat is de plant op de voorgrond.
Waarom ze het niet goed bij ons doet is me een raadsel, ze staan op het zuiden, ze staan niet te nat, niet te droog, de lavendel en allium en agastache doen het wel prime.. Het lijkt me alsof iets aan de wortels eet maar wat zou dat kunnen zijn? of misschien houden ze niet van de haspengouwse leemgrond..

Mijn moeder heeft de salvia pupurea staan en die doet het wel goed.. misschien eens die variëteit proberen?

En inderdaad, het is de Agastache foeniculum blue fortune die je op de achtergrond ziet. Nog maar dit jaar geplant en ze doen het geweldig, staan al weken in bloei! En trekken veel bijen en vlinders aan..

woensdag 20 augustus 2008 - 10:54
verbena46

Verbena46

ontstaat er onder die stukken schors geen schimmel ?
misschien kan het een oorzaak zijn

groeten Verbena
donderdag 21 augustus 2008 - 21:04
Nimue007

Nimue007

gisteren de schors eens onderzocht, geen schimmel..
wel mieren ontdekt, en we hoorden ook muisjes (geen gezien maar de honden en ik hoorden van die veldmuisjes..) Kunnen die mieren of muizen misschien de oorzaak zijn?
vrijdag 22 augustus 2008 - 09:06
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik zou de aangetaste plant er eens uit halen en kijken wat er zich tussen en onder de wortels afspeelt.
Als er zich een mierenkolonie heeft gevestigt of er zijn muizengangen gegraven, dan lijkt het me logisch dat de plant verdort. Uithalen en daarna terugplanten. Je ziet dan meteen ook perfect of de grond nat of droog is.
Lino
dinsdag 2 september 2008 - 09:05
BenVDD

BenVDD

Hallo,
je zegt dat de plantjes verdorren, dit heb ik ook (regelmatig zelfs)
Ik knip gewoon de verdorde takken af (tot tegen de grond), en na verloop van tijd staan er weer nieuwe takken aan de salie-plant.
Het kan ook zijn dat de grond een tekort aan kalk heeft (wat bij mij ook weer het geval was...).
Ik heb gewoon een beetje kalk gestrooid, en nu blijft de plant wel langer mooi.

Groeten
woensdag 3 september 2008 - 21:22
Nimue007

Nimue007

Bedankt voor de tip!

Ik heb ze uit pure frustratie eens ergens anders in tuin geplant, sommige struikjes hebben zich herpakt, andere niet.. maar ik ga kalk toch eens proberen!
dinsdag 23 september 2008 - 15:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon