menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Basilicum tip

Ga naar meest recente reactie

verbena46

Verbena46

basilicum begint al gauw na een maandje te bloeien
ik knip de groene kopjes ( het gedeelte dat dan gaat bloeien) er uit
dus voordat ie gaat bloeien !

daarna begint ie weer te groeien en wordt bijna twee keer zo groot

groet verbena46
zaterdag 26 juli 2008 - 18:32
lucky7

Lucky7

hey verbena,
zou het kunnen dat deze ook niet goed tegen de warmte kan. heb hier eerst gezaaid maar dat is mislukt.
heb nu een potje gekocht nu staat deze in de zon. met als gevolg als ik 's avonds thuis kwam helemaal verslenst.
heb hem nu op intensieve staan en krijgt nu alledagen water en uit de zon. samen met zijn vriend marjolein.(die kon er ook niet goed tegen.)
waar is de beste plaats?
zondag 27 juli 2008 - 08:38
verbena46

Verbena46

dit jaar staat mijn basilicum pal in de zon en doen het o wonder !! erg goed
eerlijk had dit niet verwacht !
geef ze heel veel water 2 x p.d. ook omdat het hier erg warm is
vorig jaar stonden ze iets in de schaduw en daar houden ze toch wel van
ook wat mestwater doet hun goed
in't voorjaar plant ik ze meestal wat laat als het al goed warm is
want met wat kou willen ze totaal niet groeien
ze houden echt van warmte en wat schaduw

groet verbena46
zondag 27 juli 2008 - 19:15
charelke

Charelke

Ik heb basilicum in een stenen pot staan en doet het goed maar in de zon moet ik er mee oppassen,de bladeren krullen snel en verbranden ook vlug, deze mag wel vochtig gehouden worden maar overtollig water in de schotel moet men vermijden,vermeerderen is een makkie enige topeindjes in een borreltje water en na enkele dagen hebben die al wortels om verpot te worden in teelaarde.
Groetjes
Charelke uit Ham
vrijdag 14 november 2008 - 01:04
Rita1960

Rita1960

Wie heeft welke soort??

Verbena jij zit in Italie en Charelke in Ham .

Mijn basilicum heeft altijd blaadjes alsof ze is verdroogd.. maar dat is de soort.


groetjes,

Rita
vrijdag 14 november 2008 - 20:40
verbena46

Verbena46

hoi Rita

de soort die ik heb heet "octimum basilicum"
en heb nooit andere soorten hier gezien

grt Verbena
vrijdag 14 november 2008 - 21:37
charelke

Charelke

De soort die ik heb krult ook,maar jammer genoeg ken ik de soort niet meer, enige jaren geleden heb ik die eens mee gebracht uit een grootwarenhuis tussen de kruidenplanten afdeling samen met lavas en nog enkele andere. Maar door stekken te vermeerderen doet de basilicum het trouwens goed al komt die uit een supermarkt.
grts
Charelke
zondag 16 november 2008 - 17:47
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Charelke,

Dan heb je waarschijnlijk dezelfde soort (ik weet de naam ook niet) en die van mij komt uit een supermarkt. En net zoals dat je zegt. Stekken en je houdt de soort voor jaren ...
Moet trouwens wel zeggen dat de basilicum met zijn "verfrommelde" bladeren als je er een keer overheen aait er een heerlijke geur van afkomt die nog wel een half uur lang aan je hand blijft hangen.

@ Verbena,

Helaas kan ik je dus ook niet zeggen welke soort het is Hij is wel geheel groen en kan zo'n 50 cm hoog worden. En er komen kleine wiite bloemen is in een soort "pluim" vorm.

Oh ja, mijn oude planten staan in de vensterbank in de keuken op het noorden. Diegene die ik in het begin van de zomer heb gestekt staan nu in een vensterbank op het oosten. ( Voordat ze naar binnen kwamen stonden ze onder de carport met veel ochtendzon en geen regenwater op "de kop".

groetjes,

Rita
zondag 16 november 2008 - 18:41
verbena46

Verbena46

op een nederl. site ontdek ik verschillende soorten basilicum

naast "ocimum basilicum" wat de klassieke soort is bestaan er:

anijsbasilicum, citroenbasilicum, kaneelbasilicum
Griekse basilicum, Thaise basilicum en basilcum Dark Opal en deze laatste heeft donkerpaarse blaadjes

grt Verbena
woensdag 19 november 2008 - 17:07
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Las nu net je bericht. Kijk eens op de site van Vreeken zaden, als ik mij niet vergis zijn er daar nog meer soorten te zien. En op de site van het vlaams zaadhuis zijn er ook nog andere soorten in de aanbieding.
Of google eens op basilicum en neem dan afbeeldingen. Je weet niet wat je ziet!

Succes met het uitzoeken van de voor jou beste soort!

groetjes,

Rita
vrijdag 5 december 2008 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon