menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bernagie of cintroenmelisse thee

Ga naar meest recente reactie

Tomby

Tomby

Hey,

ik vroeg me af hoe je thee trekt uit citroenmelisse blaadjes of de bloemen van een bernagie plant.
Ik vind nergens hoeveel bloemetjes je per liter water moet gebruiken of hoeveel citroenblaadjes, alle sites die ik vind hebben de wikipedia info DOMweg overgetyped en daar staat 1 a 2 eetlepels (onmogelijk te weten welke hoeveelheid ze ECHT bedoelen tenzei gedroogd maar je moet ze vers gebruiken dus ik snap die onzin niet, en wat is een eetlepel, ik eet met vork en mes!) Ook staat er nergens wat er met die haartjes op die bloemen en bladen moet gebeuren, was je die af ofzo? lijkt me helemaal niet gezellig dit te moeten opdrinken.
Onze tuin heeft een invasie van bernagie, en bij het verwijderen dacht ik even dat ik het mss ook zou kunnen benuttigen, maar niemand praat nergens over hoe de plant te behandelen zodat het eetbaar is zonder uw keel te prikken. En gebruik je het hele bloemetje (= blauwe of roze kelkblaadjes+groene stekelkroontje erachter) gebruiken of doe je er een deel van af?

groeten Tom
vrijdag 25 juli 2008 - 14:43
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Bernagie is wel iets anders dan citroenmelisse.
Van de bernagie pak je best de jonge blaadjes, die zijn niet zo "harig". Je kan ze bij sla zo eten of bij yoghurt of zure room voegen samen met komkommer en gebruiken als dressing.
De dikkere, oudere bladeren kan je bereiden als spinazie.
De bloemetjes zijn heel mooi als je ze in ijsblokjes samen met water invriest, oogt erg mooi in een glas.

Citroenmelissethee zet je naar smaak, ik pak meestal flink wat blaadjes want de smaak is subtiel.
Maar eigenlijk is het echt uittesten wat jij lekker vindt.

Een eetlepel is een maatsoort die ze gebruiken in vele recepten.
Je kan die maatjes kopen (meestal hangen er een aantal aan een kettingkje 1/4 theelepel, 1/2 theelepen...tot eetlepel) of je kan er een soeplepel voor gebruiken maar eigenlijk is dat dan wel wat minder.

Groetjes
Ann
vrijdag 25 juli 2008 - 14:48
Tomby

Tomby

dankje,..en prikken die haartjes niet als je die blaadjes in je mond stopt? of prikt dit alleen aan de handen, met kervel moet ik ook altijd hoesten omdat het kriebelt dus wilde ik me eerst informeren hierover voor ik het in mijn mond stop en met problemen zit

die eetlepels is dan zeker met gedroogde kruiden bedoelt? maar zover ik weet moet je bernagie altijd vers gebruiken, dus waarom 2 onkombineerbare maten samenvoegen, klinkt net alsof je je gewicht wil meten met een meetlat..

groeten Tom
vrijdag 25 juli 2008 - 15:11
annd6

Annd6

Van de jonge blaadjes prikken die haartjes niet zo, de oudere ook niet meer als je ze bereidt.
Misschien ga je hoesten van die kleine uiteindjes van kervel....mijn man heeft dat ook altijd maar meer nog bij krulpeterselie dus ik neem altijd de platbladige
Misschien je kervel toevoegen als het gerecht nog warm is en misschien zelfs héél even laten meekoken dan worden de blaadjes wel zachter.

Ik denk dat ze inderdaad gedroogde kruiden bedoelen als ze over eetlepels spreken.
Citorenmelisse kan je laten drogen maar bernagie gebruik je best vers.

Verse citroenmelissethee is erg lekker, zeker met wat limoensap erbij, lekker fris.

Groetjes
Ann
vrijdag 25 juli 2008 - 15:41
Lilian

Lilian

Citroenmelissethee is inderdaad lekker zeker nu het warm is, dan drink ik deze thee koud met een schijfje citroen.
De hoeveelheid blaadjes die je erin doet moet je zelf even uitproberen, per mok thee doe ik er zeker ongeveer 8 tot 10 in.

Als warme drank doe ik er een lepeltje honing in.

grtjs lilian
vrijdag 25 juli 2008 - 17:22
Tomby

Tomby

dankje voor de tips, ik had gelezen dat citroenmelisse gezond was en dat wist ik niet, het groeit hier als onkruid, maar ik vind het altijd moeilijk hem weg te doen wegens die goede geur.

groeten
vrijdag 25 juli 2008 - 18:05
hekske

Hekske

Hoi Tomby,

Ik drink meestal een combinatie (half/half) van citroenmelisse en (peper)munt.
Dit is ook een herlijke kop thee.

groetjes

Regina
zaterdag 26 juli 2008 - 12:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon