menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heb een kruiden pot gekocht

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb een kruiden pot gekocht om zaad in te zaaien er zaten zes kruiden er bij ik ken er maar twee die ik ook gebruik en dat zijn de beknde zoals peterselie en selderie
maar die andere 4 ken ik wel van naam maar weet echt niet waarvoor ik die gebruiken moet
ik zal ze wel zaaien maar dan ie het voor de sier
wie kan mij nuttige tips geven waarvoor ik deze verse kruiden moet gebruiken waarin

-majorana ken ik niet gebruik ik ook nooit.
-basilicum ken ik ook niet en gebruik ik ook nooit.
-kervel ken ik ook niet en gebruik ik ook niet.
-koriander ken ik wel maar allen de gedroogte poeder vorm.

deze vier ken ik wel kwa naam maar nog nooit gebruikt alleen de koriander maar dan gedroogt uit een potje.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
en dat maar voor 4 euro ik vond die pot zo leuk
woensdag 27 februari 2008 - 23:37
an

An

he die tweede had een andere foto moeten zijn
[afbeelding verwijderd niet-https]
deze is wel goed alleen zijn mijn foto's een beetje groot uitgevallen
woensdag 27 februari 2008 - 23:40
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

hallo An, hier heb je een beetje toelichting voor die kruiden:

Majoraan, marjolein (Origanum Majorana)
- geeft een bijzondere smaak aan vlees, vis en gevogelte, in soepen en sausen en bij
aardappelgerechten. Thee van het blad helpt bij maag- en darmklachten.

Basilicum (Ocimum basilicum)
- een veelgebruikt kruid bij tomaten, eieren, paddestoelen, voor aardappelgerechten en pizza's.
Thee van het blad werkt maag- en darmversterkend.Vochtafdrijvend.

Kervel (Anthriscus cerefolium)
- versgehakt blad in soepen, salades, kruidenmengsels en bij eier-, vis-, vlees- en kipgerechten.
Thee werkt vochtafdrijvend en bloedzuiverend.

Koriander (Coriandrum sativum)
- alleen rijpe zaden gebruiken. Heerlijk bij koolgerechten, tomaten, koolraap.De anijsachtige
smaak is ook lekker in gebak en rijstgerechten.

Ik experimenteer graag met allerlei kruiden, je ontdekt zóveel nieuwe, lekkere smaken!!

smakelijke groetjes,

Matabish.
woensdag 27 februari 2008 - 23:48
an

An

hoi matabisch
is dat wel lekker en wat voor soort vlees dan en aan welke smaak moet ik dan denken
ik heb echt geen flauw idee er van
woensdag 27 februari 2008 - 23:51
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

om een gedacht te hebben van de smaak kan je een blaadje nemen en dat tussen je vingers fijn wrijven...maar pas op, de smaak in je gerechten zal nooit zó scherp zijn hoor!

Je kan het uitproberen bij alle soorten vlees, je moet dat een beetje zien waar jij het, het lekkerst bij vindt.
Je moet alleen voorzichtig beginnen, steeds een kleine hoeveelheid kruiden gebruiken omdat verse kruiden véél meer smaak geven dan de gedroogde in potjes!
Ik probeer een, voor mij, nieuw kruid gewoonlijk eerst met varkensvlees. De jus van het klaargebakken vlees met een beetje water 'glaceren' (dus nog eens eventjes laten opkoken) en er dan een beetje kruiden in versnipperen. Zo leer je de smaak kennen en dan kan je later die smaak combineren met alles waar het je lekker bij schijnt.

smakelijk,

Matabish.

P.S.: is trouwens een prachtige pot !!!
donderdag 28 februari 2008 - 00:07
LauraK

LauraK

Wat een mooie pot, An! Als ik die in een winkel had zien staan, had ik hem ook zeker gekocht.
En precies zoals Matabish zegt: naarmate je meer met kruiden experimenteert bij het koken, des
te lekkerder ga je het vinden. En het is nog gezond ook!

Als ik zelf bepaalde ingrediënten heb, maar niet goed weet wat ik er mee zal of moet doen, dan
kijk ik altijd even op http://www.webchef.nl/ . Je kan daar de betreffende ingrediënten
invullen (bv. marjolein varkensvlees) en dan krijg je een hele lijst van verschillende recepten, waar
je vast wel iets naar je gading tussen zal vinden. Zo kom je vanzelf op ideeën.

Groeten van Laura.
donderdag 28 februari 2008 - 08:02
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

mooie pot!! gewoon proberen an! das de beste manier om te weten waar ze in passen....kruiden zijn heerlijk;op de foto zie ik al: munt,peterselie,salie en oregano dacht ik....allemaal heel lekker!
donderdag 28 februari 2008 - 09:28
annd6

Annd6

Van salie kan je ook lekkere thee zetten en die is goed voor je keel.
Let wel op, gebruik van salie nooit te veel, ze bevat een giftige stof thujon die in grote hoeveelheden gevaarlijk kan zijn. Nu moet je je niet ongerust maken hé: het gaat dan wel om erg grote hoeveelheden maar ik zeg het toch maar even.
Koriander, daar kan je de blaadjes ook van eten, niet enkel de zaden, het is wel een kruid dat de meeste mensen of érg lekker vinden of het totaal niet lustte....ik was bij de laatste groep maar heb zolang blijven proberen tot ik bij de eerste groep was nu vind ik het een supêrkruid, erg lekker in salsa.
Munt is lekker bij vlees, lams bv en aardappelsla.
Basilicum is een match made in heaven met tomaten en alle afgeleide gerechten ervan.
Eigenlijk is het zoals ze hierboven al gezegd hebben: gebruik een beetje en proef telkens, zo leer je snel wat je lekker vindt.
Nog een tip: laat basilicum, kervel, en munt nooit meekoken: dan gaat de smaak verloren.
Groetjes
Ann
donderdag 28 februari 2008 - 09:43
an

An

ann
wat bedoel je met gebruik er niet te veel van
hoelveel moet je dan voor thee gebruiken en hoeveel voor in een gerecht

en ik ga zeker even op die site kijken

bedankt voor de tips
donderdag 28 februari 2008 - 09:56
annd6

Annd6

Salie is een sterk kruid, je gebruikt sowieso enkele blaadjes maar met veel bedoel ik een paar handen vol. Voor thee zijn drie blaadjes voor een tas voldoende en daar veel van bedoel ik een hele dag die thee drinken, twee tot drie kopjes is genoeg.
Ann

donderdag 28 februari 2008 - 10:09
an

An

okee
dan weet ik dat en voor een gerecht zeker ook zoiets.
want net wat je zegt of wat ik hierboven gelezen heb ,van gedroogt gooi ik er ook meer in
ik moet zeggen dat ik alleen bieslook vers gebruik en voor de rest niets kwa verse kruiden alleen gedroogt dus heb totaal geen ervaring met verse kruiden

weet je wat ik lekker vind .geraspte komkommer met een tikkie azijn beetje zonnebloem olie en afmaken met gesneden bieslook smaakt lekker en staat leuk
serveer ik meestal bij sla of gourmetten,of bbq. als bij gerecht
donderdag 28 februari 2008 - 10:30
annd6

Annd6

Ik ben er zeker van, dat als je éénmaal begint met verse kruiden, je versteld zal staan van de smaken en de mogelijkheden!
donderdag 28 februari 2008 - 10:35
an

An

ga zeker proberen ann
bedankt voor je hulp
donderdag 28 februari 2008 - 10:40
an

An

hoi laura wat een goede site is dat van dat koken
heb hem gelijk onder mijn faforieten gezet
echt lekker allemaal
donderdag 28 februari 2008 - 10:45
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Hai An, wij hebben zo'n pot al jaren en gebruiken hem altijd!

Wij hadden zelfs een 2e pot erbij gekocht en hebben er aardbeitjes in gedaan (jonge plantjes).

Eigenlijk is deze pot te klein voor aardbeien en zijn verder gegaan met er kruiden in te plaatsen en kweken.

Voor alles dames!

Deze URL is van Daniëlle Houbrechts kruiden, die ook altijd in de nieuwsbrief van Tuinadvies staat en ALLES van en over kruiden weet.

Ook kun je bij Daniëlle Houbrecht een nieuwsbrief aanvragen!

Vele goede recepten staan er ook in!

http://www.kruidjes.be/

Allemaal veel suc6 en smakelijk eten, kook ze!!!

Groetjes, Jeannette
donderdag 28 februari 2008 - 13:22
an

An

hoi jeannette
ja ik vond hem ook zo leuk
ik heb inmiddels geen kervel meer en marjolein
daar heb ik in de plaats voor fijne bieslook en tijm die ken ik beter
dus ik heb nu de kruiden die ik altijd al wilde hebben

heb net ook nog even een mini kweekkasje gehaald met mini tomaatjes
dus ik ga straks een poging doen om alles te zaaien.
donderdag 28 februari 2008 - 14:10
annd6

Annd6

De tijm kan je best hoog zetten, die houdt niet zo van te natte grond

Groetjes
Ann
donderdag 28 februari 2008 - 14:24
an

An

o die wou ik namelijk aan de kan doen waar de marjolein ston maar dan doe ik dat en dan de koriander doe ik dan daar en de bieslook en de tijm boven
donderdag 28 februari 2008 - 14:26
Tine

Tine

De blaadjes van de koriander worden vooral in Thaise gerechten gebruikt .In de chili concarne en tomatengerechten komt het ook goed tot zijn recht.In Indonesië worden vooral de gedroogde ,fijngemalen zaden gebruikt en daar heet het ketoembar. Zit kruid is echt van belang bij de Aziatische keuken. Meestal wordt het in combinatie met laos (een wortelsoort) gebruikt.

Tine
vrijdag 29 februari 2008 - 16:19
an

An

hoi tine wat fijn om weer is wat van jou te horen
mijn zus deed altijd laos en ketoenbar in tomaten met ei
dat is een prutje van gebakken uien ,tomaten en eieren en maggie en zout en peper en dan op brood
kennen jullie dat ook het is gezond en lekker op broood ook lekker als het zo koud is of even makkelijk voor op zqaterdag heb je toch vitaminen binnen
vrijdag 29 februari 2008 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon