menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonekruid of thijm

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Ik heb 2 planten in de kruidentuin die erg op mekaar gelijken. De ene zou bonekruid moeten zijn, de andere kocht ik in een tuincentrum waar de onwetende dame van dienst hem probeerde te verkopen als oregano (onmogelijk), hoewel ik ervan overtuigd was dat het om thijm ging (deze kruipt heel sterk). Nu begin ik steeds meer te denken dat ik gewoon 2 dezelfde planten heb staan, ze zien er identiek uit, maar de 'thijm' kruipt veel sterker voort. Kan iemand me vertellen wat de uiterlijke verschillen tussen beide zijn?

Dank!
Anke
dinsdag 1 augustus 2006 - 15:22
lisa

Lisa

bonekruid/satureja hortensis- de kleine aromatische plant wordt als toekruid en als geneesmiddel gekweekt-zij is afkomstig uit zuid-europa-de stengel is aan de onderzijde houtig-de bladeren zijn klein en langwerpig tegenoverstaand en de kleine bloemen zijn rose-vorm en geur van de plant doen denken aan die van de tijm-alleen dat bij de tijm het zo ziet-
de bladeren zijn langwerpig tot lijnvorming en heben sterkomgerolde randen de kleur kan lila rose of wit zijn de plant wordt 0,20m hoog
groeten lisa
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:39
florentina

Florentina

Tijm en bonenkruid zien er echt wel verschillend uit.
Wrijf van elke plant eens een takje met blaadjes tussen je vingers en ruik eraan. De geur moet
duidelijk verschillend zijn .
florentina
dinsdag 1 augustus 2006 - 20:18
hugo

Hugo

hier vind je beide, klik op de foto voor de uitleg

http://www.tuinadvies.be/kruidensoorten.htm

groetjes
woensdag 2 augustus 2006 - 08:51
Rosita

Rosita

hoe ik het verschil zie tussen tijm en bonekruid :
het bloemetje van bonekruid is merkelijk groter dan dat van de tijm. Nu zou je het moeten kunnen zien want ze staan volop in bloei. Het is wel moeilijk om ze aan de hand van het blad te herkennen. En inderdaad aan de geur kun je ze ook direct herkennen.
Wanneer je zegt dat de tijm kruipt gaat het in de meeste gevallen niet over de Thymus vulgaris of echte tijm maar over Thymus serpyllum of wilde tuim. Andere kruipende soorten zijn de grote tijm en de kruiptijm. Om de juiste tijmsoort te kennen heb je wel een bloeiende plant nodig. Via foto's of beschrijvingen is dit wel effekes moeilijk.

Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 09:21
Anke

Anke

Allemaal al heel erg bedankt voor de hulp, maar ik ben er helaas nog niet helemaal uit. Geen van beide staat momenteel in bloei, maar dat heeft waarschijnlijk met het tijdstip van aanplant te maken. Ik denk dat het 2x bonekruid is, maar echt zeker zal ik het pas weten als ze beide in bloei staan.
donderdag 3 augustus 2006 - 16:44
Kwest

Kwest

Anke, misschien een foto posten van de beide planten? Maakt het veel makkelijker om te determineren.
donderdag 3 augustus 2006 - 23:58
Anke

Anke

Zal ik proberen als ze in bloei staan, anders zouden jullie al een close-up nodig hebben om ook maar iets te kunnen zeggen denk ik. Voorlopig blijft het misterie nog even bewaard...
vrijdag 4 augustus 2006 - 14:13
eka

Eka

Tijm heeft kleiner blad en ruikt inderdaad anders.
dit is bonekruid

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit is tijm, dit is dan wel een struikje maar de kruiptijm lijkt er op.

[afbeelding verwijderd niet-https]

hoop dat je er wat aan hebt.
maandag 7 augustus 2006 - 01:24
Anke

Anke

Dank je, als kruipende thijm lijkt op degene die jij hebt dan gaat het zeker om 2x bonekruid. Ik was echter steeds in de veronderstelling dat ik gewoon te maken had met een andere varieteit. Maar nu ben ik zeker!
Euhm, ander vraagje dan: wat kan je in 's hemelsnaam doen met een heleboel bonekruid???? Bij bonen en peulvruchten natuurlijk, maar verder nog iets?

maandag 7 augustus 2006 - 08:42
eka

Eka

mooi dat je er wat aan had.
bonekruid is lekker in salade, pasta, etc. een beetje zoals je tijm gebruikt.
Je kan er zelfs thee van zetten.
voor de rest is het ook gewoon een leuk plantje, mooie bodembedekker.
Als je teveel hebt moet je er gewoon iemand anders blij mee maken, gebeurt heel snel met kruiden dat je er teveel van krijgt.
Je kan ook heel veel oogsten en drogen.
Heb je een voorraad gedroogde kruiden.
veel succes ermee.
maandag 7 augustus 2006 - 10:11
Kwest

Kwest

Bonekruid wordt ook gebruikt bij visgerechten denk ik.
maandag 7 augustus 2006 - 10:22
annd6

Annd6

Bonekruid is trouwens heel goed voor de spijsvertering. Ik doe het ook in soepen.
Ann
maandag 7 augustus 2006 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon