menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wijnruit

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Hoe kan dit kruid gebruikt worden - meestoven (meekoken) - pas later bijvoegen - evt als thee in combinatie met ????
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 28 juli 2006 - 18:48
Siebke

Tekst aangepast

Siebke

Het enige die ik weet van wijnruit in de voeding is dat je het in kleine hoeveelheden moet gebruiken.Opletten als je het plukt , het sap kan je een huidirritatie bezorgen.Ik zoek het eens voor je op,maar ik heb zo'n voorgevoel of mijn twijfels over het inwendig gebruik!Niet zo'n veilig kruid voor inname vermoed ik!

Gevonden in het Lexicon van Mellie Uyldert : Bij brandende en vermoeide ogen drinkt men thee van wijnruit,kamille,ogentroost en korenbloem.Dit ontspant en versterkt de ogen.Toevoegen aan badwater bij kinderen met stuipen.Vroeger trok men salie en wijnruit af in wijn.Werkt op de psyche,bij zwakte van beenspieren en gewrichten,versterkt het beenvlies.

In het kruidenencyclopedie van Nico Vermeulen vond ik dit : gesnipperd blad toevoegen aan salades,soepen en sauzen.Het verse blad heeft wel een bittere smaak.Kan maag-en darmstoornissen veroorzaken bij overmatig gebruik.Zwangere vrouwen mogen het niet gebruiken,ze zouden hun vrucht verliezen,werkt dus abortief!Takje wijnruit in wijn of azijn voor een extra bittere smaak.De vluchtige olie uit de plant wordt aan likeuren toegevoegd.Dezelfde olie is een belangrijk bestanddeel in bepaalde parfums.
Werkt kalmerend,slaapverwekkend,krampoplossend,eetlustopwekend en urinedrijvend.

Belangrijk : Gebruik wijnruit alleen onder deskundige begeleiding als medicinaal kruid! [/kleur]
zaterdag 29 juli 2006 - 00:00
Bowie

Bowie

ok al bedankt
zaterdag 29 juli 2006 - 00:31
Mick

Tekst aangepast

Mick

In mijn kruidenbijbel staat; wees uiterst voorzichtig met wijnruit!! Het blad kan bij sommige mensen ernstige huidbeschadigingen veroorzaken, vooral bij aanraking in de zon.
over innemen; in hoge doseringen kan het giftig zijn.
zaterdag 29 juli 2006 - 08:25
Bowie

Bowie

Dus beter afblijven?
zaterdag 29 juli 2006 - 17:50
marc

Marc

Ik weet van vroeger dat mijn vader wijnruit kookte in een potje op het vuur. Heel het huis rook ( stonk)er naar. Daarna bereide hij daar dan viseten mee. Mijn vader was wedstrijdvisser. Het ging naar het schijnt goed tot er teveel vissers afkwamen met datzelfde brouwsel. Vanaf de jaren tachtig deed hij dat niet meer. Visserslatijn veranderd immers voortdurend. Nu vist mijn vader niet meer. Hij is te oud geworden. Moest ik hem dat recept vragen zou hij dat ook niet meer weten vrees ik. Hij heeft nogal last van zijn geheugen.
Maar vroeger meende ik ook te weten dat je wijnruit niet in je tuin mocht staan hebben. Bij ons stond het op een verborgen plek. Het staat hier nog steeds in de tuin. Tegenwoordig heeft het hier een decoratieve waarde.
Marc
zaterdag 29 juli 2006 - 21:12
Bowie

Bowie

Van vissen heb ik geen verstand.

Ik had eigenlijk in eerste instantie verschillende wijnruitplanten verdeeld over de tuin geplant omdat ik nogal last heb van rondlopende katten. Iemand had mij gezegd dat de katten er niet tegen kunnen.

Ik moet zeggen dat er nu wel al minder over mijne hof lopen.

Als ik niet kan gebruiken in de keuken, is dat eigenlijk niet zo erg, want ik vind het idd ook een sierlijke plant.
zaterdag 29 juli 2006 - 22:45
Bowie

Bowie

Is het wintervast?
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:56
florentina

Florentina

Wijnruit is wintervast.
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:30
Rosita

Rosita

Mensen dit kruid staat op de verboden lijst. Ga er dus zeker niet mee experimenteren.
Het is een huidirreterend middel die in de zon ernstige blaren kan veroorzaken. Het is giftig bij overmatige inname en kan dodelijk zijn. Het werkt ook vruchtafdrijvend.
Dus 1 raad blijf eraf

Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 09:45
eka

Eka

'Tis wel een mooi struikje.
Honden schijnen er een hekel aan te hebben.
Je kan er een mooi haagje mee maken.
maandag 7 augustus 2006 - 01:45
Indah

Indah

Ik zal alleszins nooit van mijn leven wijnruit in mijn tuin planten.
Het stinkt verschrikkelijk, en je kan er inderdaad hevige brandwonden van krijgen,
ikzelf heb er al enkele kleintjes gehad.

Engelwortel is ook zo'n gevaarlijke waar je ernstige brandwonden van kan hebben.
Ik ken iemand die eens in het ziekenhuis beland is door met zijn blote knieën op de afgeknipte bladeren te gaan zitten. Met als gevolg dat hij een heel jaar niet in de zon mocht lopen.

Wees dus extra voorzichtig als je hiermee in aanraking komt !

grzts, Indah
woensdag 7 januari 2009 - 16:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon