menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelazijn

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,

is het mogelijk om me uit te leggen hoe ik appelazijn kan maken.

Mvg
marleen
dinsdag 28 augustus 2007 - 23:47
phyton

Phyton

Appel- Azijn
* Van de schillen en klokhuizen kun je zelf appelazijn maken;
vul een bokaal met de appelresten en giet deze dan ook vol met water zodat het water één cm. boven de resten van de appels is.
Leg een (netel)doek op de bokaal en laat deze dan ongeveer 2 weken in een niet te koude plaats staan.
na een tijdje zal je bovenop het water een laagje moer zien vormen, dit is een teken dat het water in azijn aan het veranderen is wanneer deze goed gevormd is dus rond +/- 2 weken zeef je de vloeistof door een (netel)doek, en giet je de azijn in een propere fles.

* Zo kan je ook kruiden- azijnnen maken door gewone azijn te gebruiken en een handvolVerse kruiden in de fles te doen.
Laat dit dan gedurende 2 weken trekken, en je heb al een kruiden-azijn.
JE kan ook die kruiden laten in zitten dan wordt de de kruiden-azijn natuurlijk sterker!
je kan dit doen met bv. Dragon, Thym, Dille enz. volgens smaak en berijdingen



Laat me weten of het gelukt is hè
Phyton
woensdag 29 augustus 2007 - 16:29
Aileen

Aileen

Zo handig zeg! Jammer dat ik dit nu pas lees.
Dempsey en ik zijn zaterdag nog een nieuwe fles gaan komen in de nabijë biowinkel omdat we haarazijnen maken door kruiden te laten macereren.

Dit is echt top om te weten, kunnen we het zelf gaan maken zo! Thnx!

maandag 19 januari 2009 - 10:17
verbena46

Verbena46

in mijn appel-azijn boekje lees ik dit recept en ben van plan dit eens te experimenteren!

Wrongel maken met appel-azijn (wrongel is de 1e vorm van kaas)
nodig: 1/2 ltr. volle verse melk, 1 eetl. a-azijn

melk met de azijn aan de kook brengen,laat het zachtjes koken tot er zich de wrongel vormt, als ie dik en gebonden is, pan van't vuur en laten afkoelen
dan laten uitlekken in een zeef, daarna wikkel je 'm in een schone katoenen doek
en pers de " kaas" iets zodat het laatste serum er uittrekt
dan doe je de wrongel in een vorm of je kan er ook wat ingredienten in doen b.v
iets olijfolie, peterselie, zout,peper en wordt een aromische smeerkaas voor de boterham

grt Verbena

verder een advies: appel-azijn maken (in de herfst) met onbespoten hele appels
zuurtegraad moet zijn 4,5-7%
donderdag 22 januari 2009 - 09:55
Rita1960

Rita1960

@ Verbena,

bedoel je met volle verse melk de ongepasteuriseerde melk d.w.z. de melk zo bij de koe/boer vandaan of de "dagverse" volle melk die een behandeling heeft ondergaan?

groetjes,

Rita
donderdag 22 januari 2009 - 18:34
verbena46

Verbena46

hallo Rita,

ben er zeker van dat ze er dagverse volle melk mee bedoelen die een behandeling heeft gehad ( ik maak ook yoghurt soms met deze melk)
(er staat verder niets bijgeschreven)
maar misschien kan verse koemelk ook

grt Verbena

vrijdag 23 januari 2009 - 17:02
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Bedankt voor je antwoord, 'k ga de kaas echt eens uitproberen. Gedroogde kruiden heb ik nog wel in huis. Laat het je weten hoe het gesmaakt heeft.
groetjes,

Rita
vrijdag 23 januari 2009 - 19:42
York

York

Hallo Aikeen,
Wat zijn haarazijnen?
vrijdag 23 januari 2009 - 20:53
verbena46

Verbena46

" a spoon of vinegar a day keeps the doctor away"


zondag 25 januari 2009 - 14:27
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Vanmiddag er me eens aan gewaagd om de 1e kaas te maken.

Is volgens mij goed gelukt, alleen blijft er wel erg weinig van over. (geluk dat de katten de wei wel lusten. )
Beter is regelmatig roeren tijdens het koken dat gaat sneller. Heb 2 methodes gedaan 1x niet roeren en 1 x wel roeren. Over de kooktijd: plm 10-15 min. op laag gas, net aan de kook houden.
Had alleen maar gedroogde kruiden, bieslook, peterselie en tym in huis,
1e x peterselie en tym, peper en zout, : lekker maar smaak wat flauw en droog
2e x peterselie, tym meer van beide en bieslook erbij evenals iets meer peper en zout en ietwat olijfolie, beter.. wat? veel beter!! en de smaak is goed!
Dit gaan we vaker doen.. lekker voor op crackers en op stokbrood..
Met dank voor het recept.

Groetjes,
Rita



zaterdag 7 februari 2009 - 20:32
Aileen

Aileen

York,

Haarazijnen zijn azijnen die je als naspoeling gebruikt tijdens de haarverzorging. Gewoon na het wassen dus. Haarazijnen maak je door kruiden 2 weken te laten macereren in appelazijn. (Appelazijn laat namelijk geen onaangename geur achter op het haar.)
dinsdag 10 februari 2009 - 19:06
bisschop

Bisschop

Phyton,
de appel azijn is zeker gelukt.
Hartelijk dank
marleen
donderdag 9 april 2009 - 08:30
mieper

Mieper

Hallo!
ik heb ook getracht de appelazijn te maken, maar ik kreeg de appelschillen niet allemaal onder water omdat ze te licht zijn, en degenen die niet onder water staan, zijn beginnen beschimmelen. Ik heb ze proberen onder water te zetten door er een bord op te leggen, maar dat is dus niet helemaal gelukt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Groetjes
woensdag 30 maart 2011 - 11:07
bisschop

Bisschop

ik leg er direct een klein bordje op
woensdag 13 april 2011 - 09:18
cetinel

Cetinel

vandaag appelkes geplukt om appelmoes te maken(voorraadje want teveel appels ineens)toen dacht ik dus ineens aan azijn maken met de schillen.....
ga ik dus esproberen.ik lees al dat de schillen moeten onderstaan,es kijken hoe ik dat kan oplossen...
maandag 22 augustus 2011 - 17:57
mieper

Mieper

bij mij is het wederom niet gelukt; deze keer stonden de schillen wel onder, maar al het water is weg-verdampt..wat ik overhoud zijn zuur ruikende oranje appelschillen
vrijdag 2 september 2011 - 15:07
cetinel

Cetinel

bij mij ruikt het al azijnig...nog nie geproefd,nog een paar daagjes denk ik.
@mieper,hoe veel(of mischien weinig) water heb je dan gebruikt??dat alles verdampt...
ik heb een grote plastic 3 liter bidon gevuld,zal anderhalve liter of 2 liter azijn zijn schat ik(de schillen nemen natuurlijk ook plaats in)of had je iets genomen die nogal breed was van boven,zdat er nog meer kon verdampen??
ik heb het in zo een"fles" als op onderstaande foto gedaan,is van plastic geschikt voor levensmiddelen,ik heb er van 3 liter,van 5 en zelfs een van 10 liter...
de hals heb ik afgesloten met neteldoek die ik met een elastiekje errond heb vastgezet....
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 2 september 2011 - 15:58
cetinel

Cetinel

mijn appelazijn was klaar om te zeven en in flessen te gieten......
tot mijn zoon ze van hun plaats heeft gedonderd en de inhoud op de grond terechtkwam,aangezien de potten niet afgedekt mochten en enkel afgesloten waren met een kaasdoekje is alles eruit gevlogen.
tot zover mijn zelfgemaakte appelazijn van eigen oogst appelen
vrijdag 16 september 2011 - 09:47
mieper

Mieper

Wat jammer seg! Maar bij jou is het dus wel gelukt om azijn te maken; ik had mijn schillen (van een 5 tal appels geloof ik) in een steelpannetje gedaan, en dat bijna vol water; maar jij doet het blijkbaar met meer water? Wat is jouw verhouding schillen-water? En wanneer weet je dat de azijn helemaal klaar is? Gewoon op de geur afgaan of?
vrijdag 16 september 2011 - 10:12
cetinel

Cetinel

ik had wel wat meer appelkes(een emmer vol) gebruikt waar ik appelmoesvan heb gemaakt.
de schillen en klokhuizen heb ik dus in zo een bovenstaande recipient gedaan tot de pot vol was(niet echt samengeprest,maar wel beetje aangedrukt)daarna gewoon water bijgevuld tot het aan de hals van de fles kwam..
na een paar weken ben ik es gaan ruiken en ook klein beetje geproefd en die was zuur!
nog een paar daagjes en dan ga ik ze in flessen doen dacht ik...tot zoonlief de volgende dag dus wat anders mee deed.
vrijdag 16 september 2011 - 10:17
mieper

Mieper

en stonden je schillen dan vanzelf volledig onder water? Of hoe heb je dat opgelost?
vrijdag 16 september 2011 - 12:45
cetinel

Cetinel

ze worden deels"ondergeduwd" door de hals..maar er zat wel een beetje boven het oppervlak ook,die duwde ik regelmatig naar beneden,meer heb ik eigenlijk niet gedaan.
vrijdag 16 september 2011 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon