menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Biologische bestrijding

olivierr

Olivierr

Hoe zijn veel voorkomende ziektes (bv aardappelziekte, meeldauw,roest en andere) en insecten (bv bladluizen, slakken, kevers, aaltjes, wortelvlieg, uivlieg, preimot, koolvlieg, koolwitje en andere) te weren uit de groente tuin. Liefst op natuurlijke wijze: bv speciale kruiden of bloemen te planten of andere manieren.

Dank bij voorbaat!
Groeten
maandag 6 augustus 2007 - 13:51
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hallo Olivier,

Dat is een hele brok om in één antwoord samen te vatten.
Nochtans zijn er wel degelijk effectieve systemen van (moes)tuinieren die het gebruik van herbi-, pesti- en insecticiden overbodig maken.
Biologisch tuinieren en permacultuur zijn er zo twee.
Zelf probeer ik beiden te combineren in een voor mij toepasbaar systeem.
Eerste punt is variatie brengen in je tuin.
Zowel op het vlak van groenten en kruiden die je wenst te telen, alsook de indeling van je tuin.
Zelf ga ik vanaf volgend jaar m'n moestuin (her)verdelen in 10 percelen, precies om die broodnodige variatie te bekomen.
Vruchtwisseling is in zo'n systeem essentieel (eigenlijk in gelijk welk systeem van tuinieren).
Let op, biologisch tuinieren gaat niet van vandaag op morgen, zeker niet als je dient om te schakelen van een systeem waarin wél gebruik werd gemaakt van chemicaliën.
Teleurstelling is er altijd wel eens.
En hardnekkigaards die blijven beweren dat ze bijvoorbeeld geen worteltjes kunnen telen zonder te spuiten tegen wortelvlieg of dat ze niet anders kunnen dan de grond te ontsmetten met chemische toestanden om knolvoet te bestrijden enz...
In het biologisch tuinieren draait alles om het ecologisch evenwicht van de tuin en vanzelfsprekend hoort spuiten daar niet in thuis.
Eén keer je naar chemicaliën grijpt is dat evenwicht weg... wellicht voor lang.
Alles begint en eindigt bij een gezonde bodem.
Een gezonde, voedselrijke bodem kan sterke planten voortbrengen die op hun beurt gezond en sterk genoeg zijn om eventuele belagers beter het hoofd te bieden.
Ook een biologische tuin is niet vrij van het risico op plagen of ziekten, met dat verschil dat je door te zorgen voor een goed biologisch evenwicht de kans erg verkleint dat één of andere belager ook écht zal uitgroeien tot een plaag.
Vaak volstaat het om wat geduld te oefenen en nadien vast te stellen dat het allemaal nog niet zo erg was.

Eén ding mag je niet vergeten; onze voorouders hebben eeuwen en eeuwenlang groenten en fruit geteeld ZONDER al die chemicaliën (die er per slot van rekening nog maar zijn sinds enkele decennia) dus niemand moet mij nog vertellen dat hij of zij om die of die reden niet biologisch kan tuinieren .... het is gewoon een kwestie van willen.
Vroeger kende elke streek ook haar eigen soorten en rassen op groente- en fruitvlak.
Specifieke selecties die aangepast waren aan de groeiomstandigheden van die streek.
Nu gaat het jammergenoeg vaak net andersom, de grond moet maar worden aangepast aan de soort groente die men wil verbouwen, desnoods met de hulp van de chemie met als resultaat; onevenwicht en het uitbreken van allerlei plagen en ziekten die in een evenwichtig systeem niet de kans zouden krijgen om tot een plaag uit te groeien.
Die wijsheid van onze voorouders is jammergenoeg grotendeels verdwenen en vervangen door de ingelepelde dogma's van de chemische industrie die ons willen laten geloven dat hun producten ten eerste "noodzakelijk" zijn en ten tweede zogezegd" onschadelijk" , zij het dan op korte of langere termijn...

Maar goed, ik wil hier niet nog eens een pleidooi beginnen tegen de spuiters of voor biologisch tuinieren.
Iedereen kiest voor zichzelf.
Als ik je echter een tip mag geven Olivier, er bestaan erg veel boeken over biologisch tuinieren maar voor mij is er één die toch wel het aanbevelen waard is en dat is "Handboek Ecologisch Tuinieren" van VELT.
Da's echt een goed "startersboek"
Ga voor meer info maar eens te rade op hun website.
http://www.velt.be/Joomla/
Zelf heb ik alvast veel geleerd over biologisch tuinieren sinds ik lid ben van VELT.
Mocht dit overkomen als reclame, dit is het zeker niet.
VELT is een doodgewone vzw, door en voor mensen die het anders willen aanpakken op gebied van tuinieren en leven in het algemeen.
Kijk ook zeker eens in de oude topics hier op het forum onder de rubriek "biologisch tuinieren".
Verder zou ik je aanraden om wat te "google-en".
Als je wil kan ik je wel enkele aanbevelingswaardige sites doormailen ook.
Zoals aan het begin van m'n antwoord al aangegeven; het is niet mogelijk om op jou vraag hier tot het bot in te gaan, het zou ons te ver leiden in deze anders boeiende materie.

Veel succes en groetjes, Gert.
maandag 6 augustus 2007 - 16:10
olivierr

Olivierr

Bedankt voor je antwoord!
Dit is inderdaad een hele brok
Je mag me die sites altijd doormailen.
Ik zal hier op het forum ook eens zoeken.

Groeten Olivier
maandag 6 augustus 2007 - 17:18
martine

Martine

ook ik probeer de richtlijnen van Velt te volgen, handboek zeer goed;
bij mij is het op kleine schaal in mini moestuintje, vb oost indische kers tussen de bonen (ivm bladluis)
succes ermee!
Martine
dinsdag 7 augustus 2007 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon