menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten

Ga naar meest recente reactie

phili

Phili

Hoi,
Hebben jullie ook problemen met je tomaten?
Hier heb ik al van vele gehoord en ook bij mij dat de tomaten rotten zodra ze kleuren volgens m,n boekje is dit neusrot en dat komt omdat ze eerst een te droge periode hebben gehad dus een gebrek aan calcium, ze beginnen te rotten op de plek die het verst van de steel zit en dit tast dan heel de vrucht aan.
Wie heeft een remedie voor dit probleem, nu knip ik zo snel mogelijk de aangetaste delen weg maar dat helpt niet dus nog geen tomaat kunnen eten, HELP!!!
groetjes catootje
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:25
annd6

Annd6

Catootje,
neusrot is een reactie van de plant op een niet gunstige situatie: droogte of te veel water.
Je kan enkel nu de watergift verzorgen, niet teveel en niet te weinig en wachten tot de plant stabiliseert.
Veel succes
Groetjes
Ann
zaterdag 4 augustus 2007 - 00:12
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad is neusrot nu wel vaak voorkomend.
Het is GEEN ziekte en hangt dus van verschillende factoren af:

-watergift, geef dus met regelmaat water en zorg dat de plant nooit een overvloed heeft hieraan.
-Genoeg verluchting tussen de planten
-Een calciumgebrek kan dit ook veroorzaken.

Je ziet dus dat dit enkele puntjes zijn waar je eigenlijk wel rekening moet mee houden.
Verzorg inderdaad zoals Ann al vermelde, de watergift en ik denk dat je al heel wat zult bekomen.
De neusrot zal niet meer weggaan op de reeds aangetaste vruchten, maar kan op de andere vermeden worden.
Alvast veel succes!
Vriendelijke groeten
Angelo
zaterdag 4 augustus 2007 - 09:31
phili

Phili

Hoi,
oke begrepen met regelmaat water geven, nu maar hopen dat ze daarboven dit ook begrepen hebben want ik zie me nog niet met een paraplutje boven m'n tomaatjes staan, ik heb ondertussen wel alle aangetaste delen verwijderd en nu maar hopen he.
groetjes catootje
maandag 6 augustus 2007 - 22:14
Tomateboer

Tomateboer

Ok, we hebben hier blijkbaar met een openluchtteelt te maken ,...
Dan kan je hier inderdaad niet veel aan doen.
grt
Angelo
maandag 6 augustus 2007 - 23:06
Ronny15051966

Ronny15051966

Hallo,

Al enkele jaren probeer ik buiten tomaten te kweken maar het wil niet lukken want heb steeds de aardappelplaag aan mijn tomaten.
Nochtans staan er in deze tuin geen aardappelen.
Hoe kan ik dit in de toekomst proberen te voorkomen?
Hoe ga ik best te werk vanaf ik de plantjes uitplant?
Welke producten kan ik eventueel gebruiken om tomaten te kunnen winnen buiten?

Dank bij voorbaat
dinsdag 14 augustus 2007 - 11:44
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo,

Ik kweek mijn tomaatjes altijd onder glas, nooit problemen gehad met welke ziekte dan ook, en toch moet ik bekennen dat ze eerder te droog staan dan te nat, vergeet wel vaak om water te geven, dus ik weet niet waar het precies aan ligt, en van aardappelziekte heb ik ooit nooit last gehad, enkel een paar colorade kevers, maar die waren met de hand gemakkelijk te verwijderen,

Misschien heb ik tot op heden steeds geluk??????

[afbeelding verwijderd niet-https]

Daarom toon ik met trots mijn tomaatjes.
dinsdag 14 augustus 2007 - 12:13
phili

Phili

Hoi hoi,
ja ja corrie steek ons stumpers maar nog even de ogen uit met die schitterende tomaten, het water loopt me in de mond. Vandaag weer wat licht gekleurde tomaatjes gered van het verval om ze binnen nog wat kleur te laten krijgen, maar de smaak is dus drie keer niks zo zonder de zon, de meeste gaan dus door de sapmolen jammer hoor.
Maar ik geniet wel van het kleine der aarde hoor ben al heel blij met iedere srevige wortel die ik uit die aarde trek en ik werd ook nog eens verrast met een stevige komkommer die zich verdekt had opgesteld en me dus helemaal ontgaan was, mooi toch.
groetjes catootje
dinsdag 14 augustus 2007 - 22:25
corrielat

Corrielat

HMMMM,, LEKKER puur natuur he, mijn komkommers vond ik niet zo lekker deze keer, ik had het verkeerde soort/smaak gezaaid.
dinsdag 14 augustus 2007 - 22:29
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

De vraag is dus: "Hoe kweek ik buiten tomaten?'

Ik doe dat al jaren. Hier volgen enkele tips:
Ik begin met zaaien rond 1 april. (2/3 dagen eerder is niet erg) En zaai dan 1 zaadje in een klein potje (4cm). Ik zaai het ras Tolstoi (F1 hybride). Zet de potjes onder plastik kap, eerst in donker en na opkomst in het licht en dan niet te warm, gewoon in de keuken of kamer.
Eind april verpot ik ik ze in 7 cm pot en zet ze dan achter een glazen plaat, die ik tegen een muur zet. De potjes heb ik dan in een van onder waterdichte bak staan en kan ze zo allemaal tegelijk water geven.
Ok strooi ik er dan ca. 15 korrels osmocote per potje bij. Af hanelijk van het weer zet ik de glazen plaat weg om de planten stevig te laten opgroeien en zet er een klein stokeje bij. (lange lucifers)
Rond 18 mei plant ik ze op de groentetuin in een rij langs de aardappelen op en zo wissel ik ze samen met de aardappels elk jaar. En zet er meteen een stevige stok bij.
Ook geef ik dan de eerste bepuiting tegen schimmels (voorbehoedend).
Regelmatig en zeker niet teveel water geven en wat bijmesten (Ook hier niet teveel van geven)
Als de bloei begint tik ik regelmatig met een stokje tegen de stokken om het stuifmeel los maken.
Als de onderste trossen beginnen te zetten, dan van onder af het blad gaan verwijderen.
Dieven en bladverwijderen en aanbinden niet doen als het gewas nat is of nat dreigt te worden, maar stel het gerust 1 of 2 dagen uit. De wonden moeten nl. snel opdrogen.
Afhankeklijk van het weer en de groei regelmatig voorbehoeden spuiten tegen phytophtora.
Zo teel ik ieder jaar 40 tomatenplanten en ook dit jaar zijn ze nog gezond. Zit er ergens een niet gezond blad of beschadigd blad verwijder dat meteen. Ik heb lekkere tomaten.

De foto is geplaatst bij: www.jovandreumel.info



zondag 19 augustus 2007 - 09:55
andre

Andre

Goede morgen jo

Dit is zeer goed uitgelegd, maar ik lees dat je u tomaten naast u aardappelen zet geeft dit geen proplemen omdat ze zogezegd van de zelfde familie zijn de nachtschadigen

andre
zondag 19 augustus 2007 - 11:14
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Nee, want op deze manier staan ze met de aardappelen elk jaar op een ander stuk grond. Zou ik de tomaten op een andere deel zetten, dan zou ik wel in de problemen komen, want dan zouden de aardappelen b.v. terecht kunnen komen waar de tomaten gestaan hebben of omgekeerd.

Zie foto bij onderstaande link : www.jovandreumel.info
zondag 19 augustus 2007 - 11:19
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo Jo,
Ik heb jou meteen bij mijn favorieten gezet............je blog dan he
Heel leerzaam voor deze niet veel van tuinieren weter, maar zo kan ik door jou suggesties toch nog proberen om weer iets bij te leren, want je weet....
JE BENT NOOOOOOOOOOOOOOOIT TE OUD OM NOG IETS TE LEREN HE,
zondag 19 augustus 2007 - 19:47
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Ook ik leer nog steeds bij. Dit jaar heb ik veel geleerd over Physalis pruinosa. Dit gewas staat er op de groentetuin mooi bij en wordt druk bezocht door bijen, vlinders e.d.. Er zitten al veel vruchten aan. Nu nog wachten op de rijping ervan. Corrielat mag ik opmerken, dat bij de foto's van je mooie tomaten er 2 hetzelfde zijn. Ja he ik ben een goede waarnemer he.
zondag 19 augustus 2007 - 20:30
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo Jo,

Jammer dat iedereen op het forum nu weet dat ik een zwetser (stoefer voor de belgen) ben.
Ik dacht dat valt niet op
Nee hoor grapje, van collages maken heb ik zo je kan zien geen verstand, maar ik kan je tomaten laten zien,, jongens ik heb er bewaking bij moeten zetten.... dieven noemen ze dat toch????
zondag 19 augustus 2007 - 22:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Geeft niet hoor, een foutje is snel gemaakt en men leert ervan. Waarom dacht je dat ik zo slim ben geworden? Ja juist ja door veel fouten. Maar nu heb ik ook een mooie foto van mijn tomaten op mijn blog. Nieuwsgierig? Kijken maar.
dinsdag 21 augustus 2007 - 17:20
corrielat

Corrielat

Ik ben op jou site gaan kijken, dat wordt nog veel lezen/leren,
Vooral dat artikeltje van de tomaten, poeh daar snap ik nog niet veel van, straks nog eens lezen..en nog eens ..en...

Trouwens de tractor op jou avater mag er ook zijn hoor, al ooit met trekker trek meegedaan? dat is hier in de buurt een heel spektakel
dinsdag 21 augustus 2007 - 18:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Voor trekkertrek, wat hier in de streek ook erg in trek is vind ik mijn 52 jarige trekker nog veel te goed. Daar ben ik dus erg trots op en hem doogewoon naar de vernieling helpen zou toch jammer wezen.
dinsdag 21 augustus 2007 - 20:04
corrielat

Corrielat

Jo,
je hebt gelijk, als ik ooit die ronkende moters zie, denk ik wel eens, dat moet kapot.
Zelf ben ik maar een burgertrutje, maar door mijn vriend, die gek is van trekkers ben ik ook enthousiast geworden, vooral op dat (plof plof plof geluidje) van sommige trekkers, ik weet niet meer of dat een lanz was, heel mooi geluid.
woensdag 22 augustus 2007 - 09:56
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

De mijne is ook maar een 1 cilinder en heeft zelfs 12-14 pk. Dus ook min of meer plof plof.
woensdag 22 augustus 2007 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon