menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaat bruin ad onderzijde

Ga naar meest recente reactie

Lynn

Lynn

Hallo,

Toen ik vanmorgen mijn ronde door de kas maakte, zag ik bij een tomaat dat de onderkant helemaal bruin begon te worden (en zacht.......rot dus)....de andere tomaten aan de zelfde plant zijn gewoon goed (en hopelijk blijft dat zo), zie de foto's.
Ik heb ongeveer 30 verschilldende soorten (rassen) tomaten in dezelfde kas staan, en ook deze planten zijn gewoon gezond. (ook de pepers, aubergines, paprika's en komkommers die in dezelfde kas staan doen het goed trouwens).
Iemand een idee hoe het komt dat de onderkant weg begint te rotten?

[afbeelding verwijderd niet-https]

en hier dezelfde tomaten (aan dezelfde plant)

[afbeelding verwijderd niet-https]


Dit is het eerste jaar dat ik een moestuin heb, vandaar al mijn vragen hier

groetjes,
zondag 16 juli 2006 - 14:47
andre

Andre

Lynn

Diit is neusrot

andre
zondag 16 juli 2006 - 14:57
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad,
Dit word veroorzaakt door een te kort aan potas(meststoffen)
Of door ongelijktijdig watergift.
Het is geen ziekte maar een reactie van de plant op de vrucht
grt
zondag 16 juli 2006 - 15:08
Lynn

Lynn

Bedankt voor de antwoorden.
Gelukkig is het geen ziekte maar een symptoom .
Ik denk dat ik dan maar wat vloeibare meststof zal toedienen en het gietwater.

groetjes,
zondag 16 juli 2006 - 15:26
andre

Andre

Als ze in de serre staan zeer goed luchten is ook aangewezen

groetjes
zondag 16 juli 2006 - 15:37
lacegarden

Lacegarden

heb je in de herfst en in de winter de serre goed gespoeld? ik weet het , het is de eerste maal dat je kweekt maar misschien was die grond vroeger bewerkt geweest en zaten er teveel nitraten( zouten) in die grond. Dit verhelpt men door een paar keer in de herfst of als het veel geregend heeft de serre goed onder water te zetten. Dit doet die nitraten wegvloeien . (spoelen)
Gewoonlijk is het gelukkig altijd maar bij de eerste vruchten.
Ik denk dat velen onder ons dat hebben . Ik heb er ook weer een paar en toch spoelen wij .
maandag 17 juli 2006 - 22:20
Lynn

Lynn

André, ja, ze staan inderdaad in de serre en ik heb dag en nacht raam en deur open.
Lacegarden.......nee, de serre is niet gespoeld........wel had ik het uitgegraven en nieuwe aarde gezet.
Gelukkig is het tot nu toe nog niet bij de andere tomaten gebeurd
Inderdaad......'t is mijn eerste jaar dat ik een moestuin heb, en met vallen en opstaan geniet ik er enorm van
Ik zal er in 't najaar aandenken, dit uitspoelen.......gewoon alles onder water zetten dus?
Is het aan te bevelen om dit standaard elk jaar te doen?

groetjes,
maandag 17 juli 2006 - 22:56
peet

Peet

Volgens mij is het GEEN neusrot maar gewoon vruchtrot.
maandag 17 juli 2006 - 23:22
Tomateboer

Tomateboer

neen hoor het is neusrot hoor,
vruchtrot is helemaal anders
grt
maandag 17 juli 2006 - 23:25
lacegarden

Lacegarden

maar je zou ook dan nadien uw zuurtegraad moeten kennen van uw grond
wij hebben daarvoor een klein toestelletje gekocht bij Aveve Denermonde (heel goedkoop) met de bekomen resultaten terug naar de eigenaar vh tuincentrum geweest. die heeft ons dan aangeraden om zeewierkalk te strooien in die serre.
dinsdag 18 juli 2006 - 10:24
hugo

Hugo

bij mij is er ook hier en daar aan de struiken eentje met neusrot,, door die enorme temperaturen is dat bijna niet te vermijden denk ik,, maar d'er blijven er altijd nog genoeg over hoor

groetjes
dinsdag 18 juli 2006 - 11:04
lacegarden

Lacegarden

waarschijnlijk (maar ik heb met zeer hoge t° weinig ervarring) komt het doordat we nu tot 2 keer per dag moeten gieten als we met potten werken, zeker als het zwarte zijn.
Als je dan per ongeluk eens wat meer of minder water geeft dan heb je al een verschil in de waterhoeveelheid.
dinsdag 18 juli 2006 - 14:07
Tomateboer

Tomateboer

Ja volledig mee eens
grt
dinsdag 18 juli 2006 - 14:54
annd6

Annd6

Hallo!
Ik ben ook nogal fanatiek met tomaten bezig als amateurtje, ik heb dit jaar zo'n 19 soorten.
Ik heb ook een beetje last van neusrot maar voor de rest gaat het goed, voorlopig.
Nu heb ik gehoord dat er in het noorden van Frankrijk op 17 en 18 sept. een tomatenfestival is, zou iemand me daar wat meer over kunnen vertellen? Waar het precies is en wat er zoal gebeurd en te zien valt?
Ik heb ook een plant waar ik wat meer over zou willen weten maar ik moet nog uitzoeken hoe ik hier een foto op krijg. De tomaten zijn heel grillig, allemaal puntige en ronde mopjes tegen elkaar. Ik probeer die foto er op te krijgen want zonder is het vast lastig.
Alvast bedankt
Ann
woensdag 19 juli 2006 - 16:55
annd6

Annd6

sorry, hierboven liep iets mis
Bedankt voor de tip, ben al gaan kijken!
Is er iemand die er al eens geweest is? Is het de moeite om zo ver te rijden?
Ik heb weer twee planten met neusrot bij ik heb ze kalk gegeven en ik wou ze ook nog wat extra meststof geven, is dat een goed idee?
groetjes
Ann
donderdag 20 juli 2006 - 17:03
Tomateboer

Tomateboer

Het is zeker de moeite waard hoor,
hoe meer zielen hoe meer vreugd,...
grt
donderdag 20 juli 2006 - 19:14
dtelise

Dtelise


Ik heb 2 linkerhanden in de tuin. Hou evenveel van onkruid als van zogenaamde niet-onkruidplanten maw wat doe ik hier op deze site. Heel eenvoudig, onze buurman en tevens onze goede kameraad is een fervente tuinliefhebber. Hij kweekt legumen en dan vooral tomaten, dit voor al zijn direkte buren, hij heeft geen PC, is ondertussen 76 en wenst het ook niet meer te leren maar hij heeft een probleem. Vandaar...
Hij kweekt verschillende soorten tomaten waaronder de Lancelot en de roma- tomaat. De Lancelot groeit gezellig naar boven, zoals het hoort, doch zijn roma-tomaten kruipen precies over de grond. Ik heb internet afgezocht naar het waarom en kwam aldus bij jullie terecht. Ik lees inderdaad dat jullie niet alleen liefhebbers zijn maar ook kenners. Vandaar hoop ik op hulp. Kan ik onze Jef een antwoordje geven? Als wederdienst beloof ik meer op deze site te vertoeven en wie weet leer ik ook het verschil tussen onkruid en de rest!
Bedankt voor de reaktie.
donderdag 20 juli 2006 - 20:56
Tomateboer

Tomateboer

Welkom hier,
Roma tomaten zijn nogal weelderige planten.
Heeft uw buurman die planten dan niet gesteund met iets dergelijks?
Als de planten gediefd en gesteund worden zou dat volgens mij geen enkel probleem mogen geven.
Natuurlijk is dat allemaal afhankelijk van de soort die je hebt,er zijn zoveel soorten.
De ene al wat weelderiger dan de andere.
Grt en veel plezier hier op het forum!
Angelo
donderdag 20 juli 2006 - 22:55
nini

Nini

Heb ook enkele tomaten met een bruine top. Dacht dat ze een ziekte hadden.
Heb ze allemaal afgetrokken. Wacht nu af met de rest. Niet alle tomaten hebben een bruine top. Afwachten dus.
maandag 24 juli 2006 - 21:48
Tomateboer

Tomateboer

Neen,ze zijn zeker niet ziek.
Dit alles heeft te maken met de watergift,dus ze kunnen gerust de compost op.
grt
dinsdag 25 juli 2006 - 08:30
Lonneke

Lonneke

Hallo,

Ik ben zeker een beginnelingetje op dit gebied want ik heb dit jaar voor het eerst een tuin en vond het wel grappig om eens wat tomatenzaadjes uit te proberen. Dit ging best goed en het liep ook een beetje uit de hand dus ik heb een aantal planten weg moeten geven maar ik heb er ook 2 in pot staan waarvan 1 pot met 4 zaadjes dus eigelijk 4 plantjes en in de tuin heb ik er ook een gezet die erg groot is geworden. Ik heb nu het zelfde probleem denk ik als sommige van jullie ook mijn tomaten worden aan de onderkant bruin en rot. Het kan zijn dat ik ze teveel water geef omdat ik met dit weer elke dag water geef zoveel totdat hun schotels ook vol staan. Misschien is dit te veel ik geef ze wel regelmatig mestkorrels. Verder zijn inderdaad de overige tomaten nog wel goed.
donderdag 27 juli 2006 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon