menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten water geven via omgekeerd 2l fles met gaatje in dop

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Een kennis van ons heeft het volgende als tip gekregen, maar ik ben er niet uit of dat wel goed is

in een bloempot naast je tomatenstengel, een omgekeerde fles van 2 l met water plaatsen. In de plastiek dop zou een gaatje zijn waardoor het water regelmatig er door loopt. Maar hier lukte dat niet zo denderend (ook al was het gat met een els gemaakt, Dat water vloeit daar niet uit aangezien het geen druk heeft van bovenaan. Ik heb een kopspeld door de bodem gestoken en toen vloeide het water te snel. Ik ben nu in een emmer aan het testen hoe snel het water er uit loopt als je en in de bodem (die dan omhoog staat) en in de dop een klein gaatje prikt met een kopspeld. Ben benieuwd naar het resultaat

maar als iemand dat ooit geprobeerd heeft, wou ik wel graag de ervaring hierover horen
dinsdag 26 juni 2007 - 03:23
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Het zal beter gaan als je de dop er gewoon aflaat.
Is een hele gemakkelijke manier om elke plant individueel een flinke portie water te geven (niet te vaak)
Bij mij staat bij elke plant zo'n fles, schuin naar de wortel gericht.
Wel is het aan te raden van de grond dan te bedekken met een mulchlaag zodat hij niet uitdroogt.
Groetjes
Ann
dinsdag 26 juni 2007 - 03:43
andre

Andre

Zo moet het gebeuren

andre
dinsdag 26 juni 2007 - 03:51
Helianthus

Helianthus

Zelf heb ik ook omgekeerde flessen aan m'n tomantenplanten staan.
Algemeen gesproken doet men dit om twee redenen;
Ten eerste om de hoeveelheid gietwater te beperken in de serre en dus "gerichter" te kunnen begieten.
En ten tweede omdat tomaten niet graag "natte voeten" hebben en op deze manier het water meteen in de grond terechtkomt en niet rond de stengel blijft staan na een gietbeurt.

Ik steek m'n flessen wel vrij diep, dit om de tomaten te stimuleren tot dieper wortelen.
Op die manier zijn ze niet alleen afhankelijk van het gietwater dat heb wordt toebedeeld maar kunnen ze ook "drinken" van het water dieper in de bodem.
Zo hoef ik ook niet te vaak water te geven.
Eénmaal de planten goed aangeslagen zijn na het planten geef ik nog maar één maal per week water, en van zodra ze bijna hun hoogte hebben bereikt stop ik zo goed als volledig met begieten, tenzij het lang extreem droog zou zijn.
Ook omdat er steeds nog water van buiten de serre bereikbaar is voor de wortels.
Ik heb een folieserre (Filclair); zulke serre heeft geen fundering en staat bovenop de grond, weliswaar verankert, maar hierdoor kunnen de wortels dus makkelijker mee profiteren van het regen- en grondwater van buiten de serre terwijl ze toch droog en warm staan.
Tot nu toe gaat dat zo prima.

Groetjes, Gert.
dinsdag 26 juni 2007 - 03:55
annd6

Annd6

Inderdaad Gert, dat had ik nog vergeten te zeggen: de flessen best diep steken.
Dankjewel!
Qua gieten doe ik het eigenlijk net hetzelfde als jij, enkel bij dit weer durf ik al eens langer dan een week wachten.
Hoe doen je tomaten het? Heb je veel soorten staan?
Groetjes
Ann
dinsdag 26 juni 2007 - 04:01
Helianthus

Helianthus

Wel Ann , door omstandigheden ben ik dit jaar maar zeer laat kunnen beginnen (heb een werkongeval gehad en zit al meer dan twee maand thuis) waardoor de tomaten nog maar twee weken geplant zijn (wel laat dus hé maar heb m'n nieuwe serre pas twee weken geleden kunnen plaatsen ).
'k Heb me ook moeten behelpen met het laatste aan plantgoed op de markt dus ik heb enkel wat vleestomaten, roma's en kerstomaten.
Volgend jaar weer beter !
dinsdag 26 juni 2007 - 04:08
annd6

Annd6

Dat is spijtig, maar die soorten zijn ook de moeite hoor.
Als je volgend jaar wat leuke soorten wilt geef je maar een seintje , dan stuur ik je er wat.
Groetjes
Ann
dinsdag 26 juni 2007 - 04:17
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

veel van wat ik hier lees is wel niet van toepassing, wij zetten onze tomaten in grote potten in de serre (type emmer en zelfs nog grotere) die laten we 1/4 a 1/5 uit de grond steken. In de potten zijn wel grote gaten zodat de wortels toch nog de grond in kunnen gaan, maar het is hier slechte grond waar de serre staat, en poerdroog!!!!!
dus zie ik niet in dat we zo'n fles zonder dop zo maar in de potten kunnen zetten. Volgens mij is die methode enkel maar om heel geleidelijk aan water door te laten sijpelen

Vroeger toen we nog de tomaten in de grond staken, zetten we 5 l flessen waar de bodem van was, om makkelijk te kunnen gieten

en.......het experiment deze avond met die 2 l en 2 mini-gaatjes van een kopspeld boven en onder, na 2 u was de fles leeg. Dus zeker geen methode om toe te passen een 2 dagen weg te gaan
dinsdag 26 juni 2007 - 05:56
Tomateboer

Tomateboer

Een fles bij een plant steken werkt heel erg goed.
De plant kan het water zo opnemen zodat er geen water verloren gaat.
grt
Angelo
dinsdag 26 juni 2007 - 18:27
Nigella

Nigella

Een fles bij een plant steken werkt heel erg goed.
De plant kan het water zo opnemen zodat er geen water verloren gaat.
grt
Angelo


bedoel jij dan in de aarde, want die kennisen hebben een potje in de aarde en daarin de fles, gewoon in gelegd
woensdag 27 juni 2007 - 01:25
annd6

Annd6

De fles gewoon mee in het plantgat ingraven, naast de plant.
Ann
woensdag 27 juni 2007 - 04:34
Nigella

Nigella

De fles gewoon mee in het plantgat ingraven, naast de plant.
Ann

maar dat kun je toch niet met die techniek, jullie hebben het blijkbaar allemaal over een techniek die ik jaren terug toepaste, een omgekeerde fles met de bodem er uit, en je giet dan water met je gieter in de opening die je dus op de bodem van de fles gemaakt hebt

deze techniek is wel degelijk een volledige fles met dop waar een gat in is, in een bloempot naast de stengel plaatsen en dus een techniek niet van gieten maar van geleidelijk aan water laten in lopen.
woensdag 27 juni 2007 - 05:01
Fons

Fons

Nigella,In de veronderstelling dat ge met een fles druppelbevloeing wil toepassen het volgend:
in plaats van de fles met de tuit naar beneden te zetten kunt ge ze misschien beter met met de bodem op de pot zetten,in de bodem kan je dan een gaatje maken van vb. 1mm( groote onbelangrijk vermits uitstroom door draaistop geregeld word) opening en met de draaistop bovenaan kan je dan de uitstroom van het water regelen met die draaistop, eenmaal de goede uitstroomsnelheid gevonden kan je met een merkteken op de draaistop en fles deze na het hervullen steeds terug op dezelfde stand plaatsen , en ander voordeel van deze methode is dat ge de uitstoomsnelheid kan verhogen of verminderen afhankelijk van de weeromstandigheden droogte of regen.
Met uw methode van de omgekeerde fles en een groter gat in de bodem is er een probleem om de fles te vullen wegens het gelijktijdig leeglopen tijdens het vullen.
woensdag 27 juni 2007 - 05:47
annd6

Annd6

Die techniek van geleidelijke toevoeging van water is goed voor bloembakken enzo maar een tomaat kan je zowiezo beter meteen een flinke watergift geven éénmaal in de week of zelfs nog minder.
Groetjes
Ann
woensdag 27 juni 2007 - 15:11
Nigella

Nigella

Die techniek van geleidelijke toevoeging van water is goed voor bloembakken enzo maar een tomaat kan je zowiezo beter meteen een flinke watergift geven éénmaal in de week of zelfs nog minder.
Groetjes
Ann


1 x in de week of zelfs minder ???? Dat kan absoluut niet voor tomaten in potten, je zou ze hier anders eens moeten zien slap hangen!!!!!!!!!!!

en kun je aub een uitleg geven waarom tomaten geen geleidelijke bevloeiing mogen hebben, waarom is dat beter in 1 x
woensdag 27 juni 2007 - 16:34
annd6

Annd6

Tomaten in potten krijgen natuurlijk vaker water, als het moet dagelijks, ik voel telkens aan de aarde voor ik giet, niet van boven maar wat dieper in de pot.

Waarom geen geleidelijke bevloeiing: tomaten staan niet graag nat.
Dus: 's morgens gieten zodat ze het water in de dag opnemen en 's avonds de toplaag toch weer is opgedroogd.

Ann
woensdag 27 juni 2007 - 16:42
Nigella

Nigella

thanks
woensdag 27 juni 2007 - 20:56
Tomateboer

Tomateboer

Het is inderdaad beter om in 1 keer water te geven , maar nu niet onmiddelijk omdat ze niet te graag nat staan want een tomaat kan veel water verdragen hoor,...
Het is meer voor het gevaar op neusrot dat je moet opletten.
Neusrot is zoals je waarschijnlijk wel weet geen ziekte, maar een reactie van de plant op de vrucht,...
Het is van groot belang dat je ze niet lange tijd laat uitdrogen en dan opeens overvloedig water geeft, want dan heb je het zeker zitten, de plant weet niet meer waar naartoe met het water en voert deze af naar de vruchten, de cellen worden beschadigd en daar heb je neusrot.
Dus nooit helemaal laten uitdrogen, mooi in de gaten houden en wanneer ze niet voldoende water meer hebben dan kan je bijgieten.
Gewoon voelen of de grond droog is (nooit de bladeren van tomaten in pot laten neerhangen) en dan bijgieten
Vriendelijke groeten
Angelo
woensdag 27 juni 2007 - 22:17
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Thanks Angelo en......ik heb mij door een leraar ook laten wijsmaken dat te veel water ook de tomaten doet barsten

heb mijn les geleerd, toen we vorig jaar op vakantie gingen, had diegene die de tomaten verzorgde veel te veel water gegoten (waren kletsnat bijonze thuiskomst) als....we weg gaan zal ik nu wel exact gevulde flesjes staan hebben, om de hoeveelheid onder controle te hebben op die manier
donderdag 28 juni 2007 - 03:24
eddy01552

Eddy01552

Bedankt voor al deze goede hints
Ik woon in zuid Frankrijk en heb een paar planten staan. Vorig jaar heb ik zeer mooie tomaten gehad en heb gekozen voor dezelfde rassen. Alle planten zijn gegrift geweest en zijn zo toch beter beschermd tegen ziektes.
Wat water geven betref is dit hier toch anders dan in België . Ik hou de grond goed in de gaten en giet met een klein gietertje dagelijks een beetje.
Hopelijk is dit voldoende want het kan hier warm en droog zijn
Vele groeten aan iedereen vanuit het zonnige zuiden
Eddy
donderdag 20 april 2017 - 09:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon