menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgetten groeien niet

Ga naar meest recente reactie

kaat99

Kaat99

Heb 2 courgette planten op mijn balkon staan.

Sinds een 2-tal weken groeien er volop vruchten aan, die ik zoveel mogelijk probeer manueel te bestuiven om zeker te zijn van de bevruchting.
Maar als de courgetten zo'n 10cm zijn, beginnen ze te verschrompelen aan het uiteinde, stoppen ze met groeien, worden geelachtig en uiteindelijk rotten ze.
Ik verwijder ze nu voor ze beginnen rotten maar zo heb ik nog geen enkele vrucht kunnen laten uitgroeien!

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Groetjes,
Kaat
zondag 17 juni 2007 - 16:01
Helianthus

Helianthus

Hallo Kaat,

Op 't eerste zicht zou ik zeggen teveel water gegeven ?
Courgetten in een pot heb ik persoonlijk nog niet geprobeerd maar ik vrees een beetje dat het erg moeilijk is om genoeg en toch weer niet teveel water te geven in een pot...
Dat is volgens mij de reden waarom je courgetten rotten.
Probeer eens met weinig water te geven en telkens kleine beetjes zodat de plant nooit te nat staat.
Desnoods twee of drie keer per dag en niet de ganse dag in de volle zon laten staan als het erg warm is.
Misschien lukt het je dan wel om de vruchten tot een "oogstbare" grootte te laten doorgroeien.

Een tip om de vochtigheid in je pot op peil te houden; mulchen.
Als je dat niet mocht kennen, dat is het bedekken van de grond om onkruidgroei tegen te gaan (vooral dan in volle grond, in jou pot zal je daar minder last van hebben) en vochtverlies te beperken.
Door die mulchlaag gaat het vochtgehalte van je potgrond ook stabieler blijven.
Als mulchmateriaal gebruik ik persoonlijk in de moestuin graag gazonmaaisel omdat het de grond goed bedekt (geen te dikke laag want dan gaat het gras rotten) en omdat het stilletjesaan verteerd wordt door het bodemleven en op die manier extra humus aanbrengt.
Mocht je niet over grasmaaisel beschikken kan je eventueel ook een stuk karton gebruiken om je potgrond af te dekken.
Nog één puntje; dat manueel bevruchten is niet nodig hoor, je zal zo ook wel vruchten hebben.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes en groetjes, Gert
zondag 17 juni 2007 - 16:15
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!
zijn het grote potten ??
zou het niet kunnen dat het is van je plant die geen wortels meer kan zetten doordat er teweinig aarde in de pot zit ?? want ik denk dat een courgetteplant (doordat het een ...-achtige (zelfde als pompoen)is)
veel wortels heeft ==> misschien moet je eens kijken of ze nog aarde hebben om hun wortels in te zetten
als het niet juist is ==> sorry !!!
want ik ben ook nog maar een beginneling !!
-xxx-
groetjes !!
Nathalie
maandag 18 juni 2007 - 18:59
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Kaat, op deze site staat volgens mij hetgene jij beschrijft: http://www.pollinator.com/squash.htm

Anders zou ik ook denken aan teveel water. Kan het water wegvloeien uit de pot?

Opletten als je er water bijgiet dat je niet op de plant zelf giet.
maandag 18 juni 2007 - 20:04
kaat99

Kaat99

Hallo,

Iedereen bedankt voor jullie reacties.

De planten staan best wel in grote potten, en het water kan weglopen. Ik giet ook nooit op de plant, maar altijd aan de voet van de plant.
Had ook gelezen dat het geen probleem was om courgetten op een balkon te kweken, vandaar mijn poging...

Gezien het niet zo mooie weer voor het ogenblik en het feit dat ik in het midden van de stad woon, zijn er niet zoveel bijen die de courgettebloemen "bezoeken"; vandaar de manuele bevruchting.

Ik probeer 'ns met wat minder water...

Groetjes!
woensdag 20 juni 2007 - 17:31
Fons

Fons

Alles wijst erop dat uw courgettes niet bevrucht zijn,vruchtje groeit een beetje uit en sterft dan af.
donderdag 21 juni 2007 - 03:59
kaat99

Kaat99

Inderdaad Fons, 'k was gisteren ook al min of meer tot die conclusie gekomen.
Sinds gisteren heb ik nl aan elke plant 2 vruchten die wel goed uitgroeien, volgens mij diegene die wel goed bevrucht werden.

Bedankt voor je reactie, 'k was nog niet helemaal zeker, nu wel.
donderdag 21 juni 2007 - 14:56
kaat99

Kaat99

Het was dus inderdaad de bevruchting die voor problemen zorgde... Maar 'k heb ondertussen mijn 2 eerste zelfgekweekte courgetten opgegeten.
Smaakt dubbel zo lekker als je ze zelf gekweekt hebt

Groeten,
K
maandag 25 juni 2007 - 17:51
martine

Martine

ha, da's tof,
inderdaad smaakt dat beter!
Martine
dinsdag 26 juni 2007 - 01:21
kaat99

Kaat99

Tof... maar het is wel bij die 2 gebleven.

Er komen voor het ogenblik alleen maar vrouwtjesbloemen aan beide planten, hebben jullie dat probleem ook?

Groetjes,
K
woensdag 4 juli 2007 - 19:15
martine

Martine

ik heb 3 planten en heb tot nu toe een 4-tal courgettes geoogst, en er zijn er nog een 3 tal aan het groeien, maar de laatste dagen zijn er ook steeds alleen maar vrouwelijke bloemen, dus spijtig genoeg een aantal courgettes die niet zullen uitgroeien.
ik weet ook niet hoe dat komt, maar hoop dat er gauw verandering in komt...
Martine
woensdag 4 juli 2007 - 20:00
kaat99

Kaat99

De mannetjes hebben schrik van het slechte weer...
donderdag 5 juli 2007 - 02:00
martinev

Martinev

Hier absoluut geen problemen met de courgetteplanten. Wij hebben toch zeker van elke plant al een 3-tal courgetten afgehaald. Ik heb gisteren wel één plant uitgetrokken omdat die telkens hele dunne lange verschrompelende vruchtjes kreeg dus ik veronderstel dat die plant een of andere ziekte had.
Ik heb ook nog een vreemde courgetteplant staan die witte vruchten geeft qua vorm en lengte vergelijkbaar met komkommers. Zou dit om een kruisbestuiving kunnen gaan met bloemetjes van de komkommerplanten ?
Witte courgetten komen hier al enkele jaren voor en ik veronderstel dat die 'ontstaan' zijn door kruisbestuiving met patisson. De witte courgetten hier zijn ofwel normale courgettevorm ofwel bolvormig (verschillende planten natuurlijk)
vrijdag 6 juli 2007 - 17:06
martine

Martine

hier deze morgend terug een mannelijke bloem geopend: heb daarmee een drie-tal vrouwelijke bloemen bestoven, ...
Martine
zaterdag 7 juli 2007 - 22:47
kaat99

Kaat99

Hey Martine,

Hier van 't zelfde gisteren! Zou het dan toch met het zonnetje te maken hebben?

'k Vraag me soms wel af wat de buren van mij moeten denken als ik met mijn "kunstmatige inseminatie" bezig ben op mijn balkonnetje maar daar trek ik me toch niks van aan... Nu maar hopen dat ze goed uitgroeien!

Grtjs,
K
zondag 8 juli 2007 - 17:00
martine

Martine

inderdaad niets van aantrekken, he. als 't maar helpt!
groetjes, Martine
maandag 9 juli 2007 - 02:28
kaat99

Kaat99

Heb gisteren met veel pijn in het hart mijn 2 courgetteplanten weg gedaan.
Ondanks mijn manuele bevruchtingen, groeide er bijna geen enkel vruchtje meer uit.

Ondertussen hadden de 2 planten witziekte en zaten ze vol met witte bladluizen...
Volgend jaar beter!

Al mijn hoop is nu op mijn kerstomaatjes gevestigd... die groter en groter worden maar nog steeds groen zijn...
maandag 30 juli 2007 - 09:14
Bowie

Bowie

Bij mij lukt het heel goed:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-07-30

De oogst van het weekend.
maandag 30 juli 2007 - 16:39
martine

Martine

hier nu ook, ik heb wel een andere soort staan, maar er bestaan veel variëteiten, he.
Martine
maandag 30 juli 2007 - 19:26
lisa

Lisa

martine, ik heb ook verschillende soorten staan,en lekker dat ze zijn,hmm

lisa
maandag 30 juli 2007 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon