menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgetten witziekte

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

het eerste jaar dat ik courgettes zet en ik zie nu dat bijna alle bladeren witte vlekken vertonen. nu al witziekte?
ik las eerder een tip om de behandelen met melkoplossing? heb dit eerder deze week al eens gedaan, maar zie geen verandering.
gaat de kwaliteit van de courgettes achteruit, en wat kan ik er op een -liefst biologische - manier aan verhelpen?
met dank, Martine[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 juni 2007 - 00:10
gille

Gille

Dit heb ik gevonden:

Witziekte of echte meeldauw is een schimmelziekte die veel voorkomt bij courgettes. Vanaf half augustus verschijnen ronde, witte vlekjes op de bladeren. De schimmel groeit uitwendig op het blad als een laagje wit stof dat op de bladeren ligt. Als de schimmelziekte wat verder gevorderd is komen er op de bladeren bruine vlekken en uiteindelijk kunnen de bladeren volledig afsterven.

Oudere courgetteplanten zullen vroeg of laat met deze ziekte af te rekenen hebben. Als we de schimmel laten begaan dan zullen de bladeren helemaal wit worden, waarna ze zeer snel verouderen en afsterven. Een oplossing is zorgen voor een jong gewas in het najaar. Er zijn ook fungiciden beschikbaar die moeten ingezet worden vanaf het ogenblik dat de eerste symptomen zichtbaar zijn. Producten op basis van zwavel moeten preventief ingezet worden vanaf einde juli.
maandag 11 juni 2007 - 02:50
andre

Andre

Volgens ik kan zien op de foto is dit geen ziekte; maar gewoon het kleur van het blad van de courgette
Want het blad van de courgette heeft een zilverachtige tekening die aan meeldauw doet denken

andre
maandag 11 juni 2007 - 04:15
martine

Martine

Aha, dan moet ik mij nog niet ongerust maken. 't lijkt inderdaad echt wel op witziekte met die stippen, maar 't is nog een jonge plant... dus hopelijk alleen een bladtekening.
met dank, Martine
maandag 11 juni 2007 - 04:52
Bowie

Bowie

Martine de jouwe moeten nog beginnen met groeien. Ik heb vandaag mijn 1ste courgette geoogst.
Ik zal morgen eens een foto zetten.
maandag 11 juni 2007 - 05:15
kaat99

Kaat99

Hier ook een courgette-probleem. Ook mijn eerste poging dus ben een absolute courgette-leek

De plant heeft sinds een week verschillende vruchtjes (die ik manueel bevrucht heb gezien er met het slechte weer niet veel insecten de plant bezoeken) die maar niet willen uitgroeien.
Alles ziet er goed uit maar dan na enkele dagen begint het uiteinde te verrrimpelen en stopt de vrucht met groeien (ze zijn dan ongeveer 10cm lang).

De planten staan op mijn balkon en ik geef ze elke dag water.

Wat kan het probleem zijn??
maandag 11 juni 2007 - 18:05
martine

Martine

ik zou het ook niet weten; ik heb er ook al moeten verwijderen, maar ik denk dat er geen bevruchting was. de bloemen blijven niet lang open en als er dan net geen bijtjes of hommels zijn; ( die blijven bij ons altijd bij de lavendel hangen en geraken niet tot bij de courgettes?...
het blijft hier ook nog wachten op de eerste...
'k hoop voor jou dat het toch nog lukt!
Martine
vrijdag 15 juni 2007 - 05:39
phili

Phili

Hoi,
bij mij gaan ze zodra ze wat groter worden rotten, iemand enig idee hoe dat kan, ik pluk ze nu op ongeveer tien cm. af voor ze gaan rotten maar dat is de bedoeling nier he.
groetjes catootje
zaterdag 16 juni 2007 - 05:41
jumperke

Jumperke

Het blad van een courgette ziet er zo uit hoor.
Maak je geen zorgen.
Ze staan er gezond bij!

groetjes jerko
zaterdag 16 juni 2007 - 18:54
jumperke

Jumperke

Je moet eens goed kijken naar de bloemen.
Als je een verdikking ziet voor de bloem is het een goede bloem.
Zie je geen verdikking voor de bloem mag je deze aftrekken daar groeit geen aan.

groetjes jerko
zaterdag 16 juni 2007 - 18:56
martine

Martine

Dan moet je die andere ( mannelijke) bloem toch nog wel even laten staan,want anders kan je de bevruchting helemaal vergeten en groeit de verdikking( kleine courgette) ook niet uit, hoor.
Martine
maandag 18 juni 2007 - 21:11
franckyide12

Franckyide12

Je moet een tweede plant hebben om bevruchting te hebben
dinsdag 26 mei 2020 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon