menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisselteelt koolgewassen

Ga naar meest recente reactie

May

May

Ik heb heel vroeg in de lente een sort pakchoi (kool type) gezaaied, en heb ik nu alles geoogst. Ik ben van plan in juli in de zelfde plaats nog kool soorten zaaien. Maar volgens de theorie van wisseltielt mag er in de zelfde plekje binnen 3-4 jaren met hetzelfde groenten soort niet meer gezaaien worden. Mijn vraag is: gaat het nog als ik dit jaar in juli in de zelfde plekje koolsoorten nog will zaaien?

May
maandag 4 juni 2007 - 22:46
Helianthus

Helianthus

Hallo May,

Nu al paksoi geoogst ??
Da's wel héél vroeg hoor, temeer omdat paksoi een typische "lange-dag-plant" is die normaal pas na half juni wordt buiten gezaaid.
Jij hebt ze wellicht in de serre opgekweekt ?
Anderzijds met het uitzonderlijk zachte voorjaar zonder nachtvorst was het dit jaar inderdaad mogelijk om heel wat groenten véél vroeger te telen dan normaal.

Je moet weten dat paksoi enorm gulzig is en dat er na deze teelt heel wat voedingsstoffen uit de bodem zijn verbruikt.
Dus om hierna een tweede koolsoort te gaan telen .... ik zou het niet meteen doen.
De kans op gebreksziekten door voedingstekorten wordt wel een stuk groter juist door het feit dat al heel wat voedingsstoffen zijn opgebruikt door je paksoi.
Als je het toch wil proberen moet je alleszins flink wat rijpe compost of goed verteerde stalmest op dat perceeltje aanbrengen en best nog een weekje of twee wachten alvorens je iets anders gaat planten of zaaien.

Mocht je het stukje waar je paksoi gegroeid heeft kunnen "missen" voor de rest van het jaar dan zou ik er een groenbemester inzaaien.
Dan heb je alvast reeds wat organische bemesting voor het volgende jaar wanneer er op dat perceeltje wellicht bladgewassen zullen komen te staan.
Misschien kan je phacelia nemen, is makkelijk te krijgen bij bijvoorbeeld Aveve en is aan geen enkel gangbaar groentegewas verwant zodat het prima ingepast kan worden in de teeltwisseling.

Voilà, da's alvast mijn mening maar misschien zijn er anderen die het anders zouden aanpakken, laat maar van jullie horen !

Succes en groetjes, Gert.
maandag 4 juni 2007 - 23:25
andre

Andre

volledig mee eens Helianthus
maandag 4 juni 2007 - 23:40
brompie

Brompie

May
Kijk eens bij biologisch tuinieren, daar had iemand in een topic een heel schema van wisselteelt van koolgewassen.
Even zoeken en je word een hoop wijzer.
Grt Brompie
dinsdag 5 juni 2007 - 03:18
May

May

Hello Gert,

Hartelijk dank aan je duidelijke uitleg. Ja, ik heb die pakchoi gewassen in maart ingezaaien (spijtig dat ik geen fotos heb gemaakt), gewoon in volle grond. Dit gewassen kan heel goed tegen kou, maar niet good tegen de warmte (die schiet heel snel op). De groenten wordt jong (+-20-25cm hoog) geoogst worden en gewokt.

Gert, mijn moestuin zijn verhoogte bedden ( 4 verhoogte bedden om de gewassen te kunnen wisseltelen ) die niet omgespit moet worden. Ik wil je advies volgen en groenbemester inzaaien op het stukje waar pakchoi gegroed heeft, maar die groenbemester moet in de lente toch omgespit worden, hoe kan ik in een verhoogte bed doen? Graag meer uitleggen.

Brompie + Andre, hartelijk dank voor jullie reactie.

May
dinsdag 5 juni 2007 - 15:26
andre

Andre

May

Als je phacelia als groenbemester zaai moet je dit in de lente niet inspitten want bij vorst in de winter vriest niet gewoon af. Als het een zeer zachte winter is trek je het gewas gewoon uit en doet het naar de compost bak of kan je het bezigen als mulch bijvoorbeeld tussen de aardbeien

andre
dinsdag 5 juni 2007 - 18:58
May

May

Goede idee, Andre, nog iets bijgeleerd. Hartelijk dank.

May
dinsdag 5 juni 2007 - 22:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon