menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afspanning groententuin

uncas

Tekst aangepast

Uncas

Hoi

Ik heb sinds kort een groententuintje, ik wil deze mooi & handig (onkruid...) afsluiten van de rest van de tuin. Iemand een idee ? Ik dacht aan palen met snoeiafval tussen of kastanje piketten op rol.

Iemand een ander idee ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 mei 2007 - 20:09
martine

Martine

wij hebben een kastanjehouten hek errond geplaatst, aan zijde buren. het geeft een mooi effect, maar houdt nu nog geen onkruid , ... tegen, ( ze maaien hun kantjes niet mee af, alles komt in zaad,...) maar ik ga er kleine pompoentjes laten tegen groeien en er staan ook al éénjarige reukerwten tegenaan geplant, dat zal hopelijk ook beetje helpen om onkruid er niet te laten doorgroeien;
Martine
dinsdag 29 mei 2007 - 05:52
the666bbq

The666bbq

dat lijkt op een three sister garden wat je daar hebt - het lijkt toch op mais en daartussen een pompoen, als je daar nog bonen bij legt dan ben je er ... ik zou eerder gaan voor de lage kastanjehekjes of een haagje
zaterdag 2 juni 2007 - 00:42
Helianthus

Helianthus

Hoi,

Zelf heb ik ook een kastanjehouten afsluiting rond m'n moestuin.
Ik plant er ook reukerwten en oost-indische kers tegen, enerzijds voor het estethische effect wat te vergroten en het "boerentuin-gevoel" te verhogen, anderzijds omdat ik zoveel mogelijk biologisch probeer te tuinieren en de oost-indische kers dient daarbij als bladluisbestrijder (eerder bladluislokker).
Wat het onkruid betreft... helemaal vermijden kan je dit volgens mij niet.
Als je een moestuin hebt dan hoort bij tijds wieden er nu éénmaal bij.
En is dit vervelend ?
Voor sommigen misschien wel, voor mij niet, dat hoort bij het dagelijks "contact" met de plantjes, de aarde enz...

Wat ik wel doe is zoveel mogelijk mulchen waar mogelijk, voor degenen die dit niet kennen, de bodem bedekt houden en zo beschermen tegen uitdroging en onkruidgroei remmen.
Zelf gebruik ik hiervoor het gazonmaaisel.
Op deze manier krijgt dat ook de kans om te drogen alvorens ik het op de composthoop doe.
Je moest trouwens eens zien hoe het bodemleven krioelt onder die mulchlaag !
Deze duizenden helpertjes breken dat mulchmateriaal langzaam af wat dan weer zorgt voor extra organisch materiaal in de bodem waardoor de planten sterker groeien en op hun beurt ook weer beter het onkruid de baas blijven....
Zo is de cirkel dan weer rond !

Misschien nog even voor de volledigheid, als het gazonmaaisel helemaal droog is dan haal ik het weg om het te vermengen met vers gazonmaaisel en de composthoop te "voeden".
Nieuw gazonmaaisel wordt dan uitgestrooid tussen de planten, echter nooit te dikke lagen, beter telkens een dun laagje zodat het snel en makkelijk opdroogt.

Voilà, hopelijk hebben jullie er iets aan, andere ervaringen lees ik ook graag, ervaringen delen en van elkaar leren , da's toch de bedoeling van ons forum hé



Groetjes, Gert.

dinsdag 5 juni 2007 - 02:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon