menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rucola

Ga naar meest recente reactie

Yolanda

Yolanda

Ik ben rucola aan het kweken maar het ziet er nogal "vreemd" uit. Het worden allemaal dunne stengels van 25-30 cm. Er zitten superkleine blaadjes aan 4-7 stuks aan elke stengel. Het lijkt helemaal niet op de rucola uit de winkel met een lang aaneen gesloten blad. Wat ik ook vreemd vind, het staat allemaal in bloei. Heeft iemand hier ervaring mee? is het nog wel te eten?
dinsdag 4 juli 2006 - 23:04
Catgarden

Catgarden

Rucola schiet nogal rap door met warm weer maar de blaadjes zijn daarom niet minder goed hoor.
Persoonlijk vind ik die bloemetjes heel mooi staan in mijn moestuin. Ik haal de bloemetjes er wel af vanzodra ze uitgebloeid zijn zodat ze geen zaad vormen.
Ik knip er gewoon hele stengels uit en pluk er de blaadjes van.
woensdag 5 juli 2006 - 13:13
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik doe net hetzelfde, gewoon de blaadjes van de stengel afritsen.
woensdag 5 juli 2006 - 13:14
Yolanda

Yolanda

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar weten jullie ook waarom de blaadjes zo klein blijven. Misschien is toppen een optie?

groetjes.
woensdag 5 juli 2006 - 14:20
Bowie

Bowie

geen idee
woensdag 5 juli 2006 - 14:23
Yolanda

Yolanda

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar weten jullie ook waarom de blaadjes zo klein blijven. Misschien is toppen een optie?

groetjes.
woensdag 5 juli 2006 - 14:24
Yolanda

Yolanda

Foutje, dat was dubbel.
woensdag 5 juli 2006 - 14:27
florentina

Florentina

Yolanda,

In 't begin kende je rucola misschien een groeistilstand, en nu, door de warmte, maar ook door
de lange zomerdagen, schiet hij al . De mijne staat nu ook in bloei, maar een nieuw zaaisel komt alweer boven. De blaadjes die je koopt kunnen uit een andere groeiperiode zijn dan degene die
jij aan je plantjes ziet. De kiemblaadjes zijn inderdaad verschillend van de latere blaadjes.

Rucola zaai je best verscheidene malen. Je kan ervan knippen en je plantjes groeien weer bij,
maar wat houteriger. Dat is geen probleem, ze blijven lekker, is het niet in de sla, dan wel
in de soep of in een pesto. Als er veel sleet op zit, trek je je plantjes uit en zaai je weer andere.
Tot laat in de herfst, en zelfs in de winter kan je oogsten. Het gaat even makkelijk als tuinkers.

Wat je in bloempotjes koopt bij producenten die ook kruiden in potjes aanbieden, is dus ook maar
voor tijdelijk gebruik.

Kijk eens bij google, afbeeldingen, daar zie je ook een foto met langere stengels.

florentina
woensdag 5 juli 2006 - 17:18
Fabrice

Fabrice

Van rucola zijn ook de bloempjes eetbaar en mooi als versiering.
grt
woensdag 5 juli 2006 - 18:33
adje

Adje

rocula is een sla die naar mostert smaakt en lekker als een bedje onder gebakken paling . er is een eenjarige en een vaste soort de vaste blijft laag maar er komen al heel vlug gele bloemetjes in en het lijkt op mostert zaad de eenjarige moet vlug gesneden worden anders kun je het niet meer gebruiken voor de sla maar de bloemen kun je eten.
zaterdag 8 juli 2006 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon