menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Temperatuur kas te hoog en vochtigheid te laag

Ga naar meest recente reactie

gerardvand28

Tekst aangepast

Gerardvand28

Hallo allemaal.

Ik kon even niet op dit forum vinden wat ik zocht dus bij deze een nieuwe topic.
Heb een kas zie foto en pas gezaaid 4 weken geleden maar krijg niet de ideale temperatuur en vochtigheid die ik op internet lees.
Doe ik iets fout?
Ik heb gemiddeld 34 graden en vochtigheid van 52%
heb alles open staan en het groeit wel maar de vochtigheid krijg ik niet omhoog, ook niet als ik het dicht laat zitten wel iets maar dan 2 a 4 %.
Ik lees namelijk overal dat de temperatuur niet boven de 32 mag komen omdat ze dan niet meer groeien en de vochtigheid rond de 65% moet zijn.
Hebben jullie tips?

Groenten

dinsdag 20 juli 2021 - 13:11
deHaan

DeHaan

Luchtvochtigheid omhoog krijgen is goed te doen.
Ik kijk trouwens nooit naar de vochtigheidsgraad.
Een paar keer per dag lekker water plenzen op de grond.

Maar wat heb je erin staan?
Staat het in een grote bak?
hoe diep is de grond?
Kan het afwateren?
dinsdag 20 juli 2021 - 18:15
gerardvand28

Tekst aangepast

Gerardvand28

Luchtvochtigheid omhoog krijgen is goed te doen.
Hoe?

Ik kijk trouwens nooit naar de vochtigheidsgraad.
Waarom niet dit ivm ziektes?

Een paar keer per dag lekker water plenzen op de grond.
Een paar keer per dag? maar het blijft nu bij mij na 1x in de ochtend al vochtig.

Maar wat heb je erin staan?
In volgorde van achter na voor zie foto:
1 stokbonen
2 wortels
3 ui
4 paprika
5 tomaat
6 basilicum
7 lente ui
8 krieltjes
9 zoete aardappelen
10 gewone kruimige aardappelen

Staat het in een grote bak?
400 bij 60 cm

hoe diep is de grond?
90 cm

Kan het afwateren?
Ja onderin zit door het beton vele gaten van 8 cm
dinsdag 20 juli 2021 - 18:38
Tuinprins

Tuinprins

Hogere luchtvochtigheid: Stenen paden paar keer per dag nat maken met water. Emmers met water in de kas zetten.

Temperatuur naar beneden krijgen: schaduwdoek over kas leggen, schaduwdoek in de kas aanbrengen. Ruiten aan de buitenkant voorzien van een middel als 'Temperzon'.

Hoge temperatuur in combinatie met voldoende vocht leidt in kassen vaak tot slappe groei.

Hoge temperatuur in combinatie met een lage luchtvochtigheid leidt in kassen vaak tot een spintaantasting. Is lastig te bestrijden.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 20 juli 2021 - 18:54
gerardvand28

Tekst aangepast

Gerardvand28

Ik heb het idee dat de temperatuur veel te hoog is ten aan zien van de luchtvochtigheid maar die luchtvochtigheid krijg ik maar niet om hoog zie ook onderstaande foto's ze zien er wat slap uit namelijk:


Ook zie ik de laatste dagen vlekken ontstaan op het blad iemand enig idee wat dit is op de tomaten en stokbonen?

Groenten

donderdag 22 juli 2021 - 20:19
gerardvand28
donderdag 22 juli 2021 - 20:21
deHaan

DeHaan

In een kas zou ik alleen een tomaat en een paprika planten.
De andere soorten die je hebt staan kunnen beter buiten in de volle grond.
Is misschien een idee voor volgend jaar
donderdag 22 juli 2021 - 21:44
Tuinprins

Tuinprins

Die lichte vlekjes op de bladeren is het begin van een spintaantasting.

Spint is een minuscuul klein beestje dat aan de onderkant van het blad zit. Met het blote oog nauwelijks te zien, met een vergrootglas zijn ze vaak wel te zien. Spint zuigt aan het blad waardoor er aan de bovenkant van die lichte plekken ontstaan. Bij een hoge temperatuur vermeerderen zij zich snel. Bij een ernstige aantasting wordt het blad gelig bruin en valt van de plant.

Bestrijding is lastig. Er zijn chemische middelen beschikbaar. Vooral de onderkant van het blad moet worden geraakt omdat daar de spint zit. Na 2 weken herhalen omdat dan weer eitjes zijn uitgekomen. Biologische bestrijding: uitzetten van roofmijten die de spint eten. Biologische bestrijding is niet mogelijk in combinatie met chemische bestrijding.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 juli 2021 - 09:46
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat het voor volgend jaar belangrijk is schaduwdoek aan te brengen of de kas te voorzien van een middel als Temperzon. Dit jaar zijn de temperaturen redelijk gematigd. Als we een zomer krijgen zoals de afgelopen 3 jaar dan wordt het in jouw kas veel te warm en krijg je geheid een ernstige spintaantasting.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 juli 2021 - 10:22
gerardvand28

Gerardvand28

Tuinprins Ik denk dat het voor volgend jaar belangrijk is schaduwdoek aan te brengen

Bij deze gedaan.

Die lichte vlekjes op de bladeren is het begin van een spintaantasting. Spint is een minuscuul klein beestje dat aan de onderkant van het blad zit. Met het blote oog nauwelijks te zien, met een vergrootglas zijn ze vaak wel te zien. Spint zuigt aan het blad waardoor er aan de bovenkant van die lichte plekken ontstaan. Bij een hoge temperatuur vermeerderen zij zich snel. Bij een ernstige aantasting wordt het blad gelig bruin en valt van de plant. Bestrijding is lastig. Er zijn chemische middelen beschikbaar. Vooral de onderkant van het blad moet worden geraakt omdat daar de spint zit. Na 2 weken herhalen omdat dan weer eitjes zijn uitgekomen. Biologische bestrijding: uitzetten van roofmijten die de spint eten. Biologische bestrijding is niet mogelijk in combinatie met chemische bestrijding.

Bij deze Roofmijt leger toegevoegd aan mijn kas, voor de Varenrouwmug maar dus ook voor de spint, top om te weten
maandag 26 juli 2021 - 19:52
gerardvand28

Gerardvand28

Wat ik ook deed al legde ik de hele kas vol water vochtigheid nam niet toe.
Kon de kas ook niet dicht houden want dan werd het te warm.
Heb nu een zeil gespannen boven de kas zodat de temperatuur tussen de 24 en 26 graden blijft al staat de volle hete zon er op.
Vocht heb ik nu ook super in balans met een bevochtiger tussen de 60 en 70% vanaf 65 slaat hij af en bij 60 slaat hij aan.

Tot zo ver allemaal bedankt voor het mee denken.

Nu maar afwachten wat het doet als het naar de 30 graden gaat buiten.
maandag 26 juli 2021 - 19:52
gerardvand28

Gerardvand28

DeHaan In een kas zou ik alleen een tomaat en een paprika planten. De andere soorten die je hebt staan kunnen beter buiten in de volle grond. Is misschien een idee voor volgend jaar


Bedankt voor je tip maar mijn enige plek om groente te kweken is in mijn kas ergens anders gaat niet lukken.
maandag 26 juli 2021 - 19:55
gerardvand28

Tekst aangepast

Gerardvand28

1] Varenrouwmuggen
Na het toevoegen van roofmijten en plakstrips ben ik af van de varenrouwmuggen.

2] Verkleuringen in de bladeren
De verkleuringen in het blad lijkt nu ook een halt toegeroepen.

3] Vocht in kas/serre
Tot zo ver moet ik vocht blijven toevoegen d.m.v. een bevochtiger anders houd ik hem niet op 55 tot 65% overdag de avond is geen probleem altijd 65% tot 70. Overdag dus niet omdat het warm wordt, ik heb tot zo ver heb steeds rond de 20 a 24 graden kunnen houden met vochtigheid 55 tot 65 maar niet als het warmer wordt.

Het begint al lekker te bloeien

4] Foto van de groei nu update:

maandag 9 augustus 2021 - 17:57
gerardvand28
maandag 9 augustus 2021 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon