menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vlekken op paprikas

Ga naar meest recente reactie

walterken

Walterken

Hallo,
ik kweek als hobby paprikas in emmers in mijn veranda. Steeds als de EERSTE paprikas op de planten komen vertonen ze bruine vlekken.
Hoe zou dit kunnen komen ? Doe ik mss iets verkeerd ?
Weet iemand raad ?
dinsdag 4 juli 2006 - 11:47
andre

Andre

wallterken

Die bruine vlekken komen die aan de top van de vruchten als dit zo is dan is dit neusrot. Die oorzaak is te zoeken in de richting van kalkgebrek en van te grote schommelingen in de vochtvoorzienig. Ook toediening van te veel meststoffen tijdens de teelt of te hoge zoutconcentratie in de grond. Maar eigenlijk is Caliumgebrek een van de voornaamste oorzaken.

andre
dinsdag 4 juli 2006 - 12:08
Tomateboer

Tomateboer

Volledig mee eens!
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 12:25
walterken

Walterken


Bedankt voor de goede raad; het zal wel neusrot zijn(zie foto hiernaast). de situatie is de volgende: deemmers zijn gevuld met 10cm argexkorrels en de rest een universele potgrond, verrijkt met wat gedroogd koe en kippemest. De emmers staan in zinken bakken waar constant 5 tot7 cm water in staat ,er wordt nooit water gegeven aan de stam. Sedert het uitplanten heb ik al 1keer wat magnesiumkorrels in het water gedaan en al 1keer wat zeewierkalk. Zou het kunnen zijn dat de planten te vochtig staan?
dinsdag 4 juli 2006 - 14:28
Nigella

Nigella

die van ons staan ook in plastieken bloempotten in de serre( 45° momenteel ondanks het groen gaatjesdoek er op) en doen het goed
ik geef ze elke morgen een goeie hoveelheid water, maar hun voeten staan niet in water
dinsdag 4 juli 2006 - 14:36
kurt

Kurt

Hierbij een duidelijke foto van neusrot bij paprika's

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mvg,
Kurt
dinsdag 4 juli 2006 - 14:38
walterken

Walterken


Het is precies dat wat ik hier zie Kurt, zij het dan bij puntpaprika.
dinsdag 4 juli 2006 - 14:58
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Ja,paprika's zijn erg warmteminnend
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 14:59
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Hallo, ik kweek als hobby paprikas in emmers in mijn veranda. Steeds als de EERSTE paprikas op de planten komen vertonen ze bruine vlekken.

Paprika's zijn, in tegenstelling tot tomaat, ook heel gevoelig voor brandvlekken . Zeker met dit weer zijn hier en daar paprika's verbrand. Vooral omdat er soms te weinig blad rond de vrucht zit, of omdat ze te dicht tegen het glas staan.
In de meeste gevallen zijn het bij paprika brandvlekken, soms neusrot.
Het verschil daartussen kan je lezen in dit artikel
http://home.scarlet.be/groenteninfo/paprika_neusrot_brandvlekken.htm
De precieze oorzaken van neusrot zijn dezelfde als deze bij tomaat, daarvan vind je een uitgebreider artikel op http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/03/neusrot-bij-tomaat-nu-voorkomen.html

dinsdag 4 juli 2006 - 19:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon