menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaat voorkweek binnen niet blij

Ga naar meest recente reactie

Camilla

Camilla

Zoals elk jaar tomaten binnen aan het voorkweken. 3 soorten, 2x kers 1x groot, eerdere jaren prima gegaan. Al weken kijken ze sip, verwelkt algemeen indruik en slappe / gedraaide bladeren en vandaag zie ik nog "grijze" bladaderen.

Verder: altijd deze maat pot gebruikt. Nu ook komkommer en courgette (eerste keer), zouden die invloed kunnen hebben? Staan naast elkaar in de trays. Ook leek het alsof er wat beestjes waren (vnl op komkommer & courg, witte punten op bladeren), 1x alles bespoten (pyretrium, ben ik heel zuinig mee maar nu komen ze niet buiten dus geen gevaar voor insecten of vogels). Potgrod is "gewone" porgrond, schoon uit zak (dus hoe er beestjes bij kunnen snap ik ook niet). Ook staan er een aantal chiliplanten, die zijn zwakjes maar zien er wel gezond uit (geen vekleuring blad).

Dit is uiteraard een kansloos voorjaar, normaliter waren ze al een aantal keer buiten geweest een middag etc, nu veels te koud. Huis is niet ideaal gesitueerd, nu alleen s-ochtends wat zon. Zou dit dit puur door kou/ zongebrek kunnen komen?

Ik knijp het, of ze de ijsheiligen halen

Groenten

zondag 2 mei 2021 - 11:47
Camilla

Camilla

Nog foto

Groenten

zondag 2 mei 2021 - 11:48
Camilla

Tekst aangepast

Camilla

'T is allemaal treurig.

Alvast dank voor het helpen.

Groenten

zondag 2 mei 2021 - 11:49
Tuinprins

Tuinprins

Misschien is het omdat ze nu langer binnen staan of is de potgrond van mindere kwaliteit dan vorig jaar.

Centrale verwarming zorgt voor lage luchtvochtigheid en omdat het nu een stuk kouder is als vorig jaar heb je waarschijnlijk deze nog aan staan?

Potgrond is nooit hetzelfde. Tegenwoordig wordt er veel gft afval in verwerkt en daar kan van alles bij zitten. Naar mijn mening houdt nogal wat potgrond voor de gewone consument veel water vast, hierdoor kun je van die slemperige meuk krijgen. Je hoeft dan inderdaad minder vaak te gieten maar voor veel planten is het suboptimaal. In potgrond kunnen ook eitjes zitten van insecten.

Ik zou deze planten zeker nog niet opgeven. Hopelijk kunnen ze binnenkort naar buiten om af te harden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 mei 2021 - 12:09
Camilla

Camilla

Nee, zeker niet opgeven! Maar het lijkt dus niet op een ziekte oid?

Inmiddels al een stap genomen en een (goedkope) kweeklamp besteld. Beter dan niets, hopelijk helpt het.
zondag 2 mei 2021 - 12:34
Tuinprins

Tuinprins

Naar Botrytis of Phytophthora ziet het m.i. niet uit (maar ik het natuurlijk mis hebben).
zondag 2 mei 2021 - 12:43
Camilla

Camilla

Dank! Even kijken wat de lamp doet en officieel mogen ze al na 2 weken buiten. Maar ja, als het dan nog steeds 13 graden is...
zondag 2 mei 2021 - 13:01
ingridwout14

Ingridwout14

Idd. Tuinprins, wat u aanhaalt mbt potgrond, ervaar ikzelf ook, méér zelfs nog met zaai-stekgrond. De luchtigheid zit er precies niet in, grond wordt te dens, houdt teveel water vast. Je moet hem al zelf veel gaan verluchtigen, of erin keuteren na verloop van tijd om te vermijden dat er schimmel op de grond komt. Ik vind het vreemd. Is al het 2de jaar dat ik dit ervaar.
Groene groeten, Dymph
donderdag 13 mei 2021 - 09:07
Camilla

Camilla

Inmiddels staat alles buiten. Nu de zon nog. Chili, komkommer & courgette doen het oke maar de tomaat... Nou, ze leven nog!

Groenten

maandag 17 mei 2021 - 13:29
ingridwout14

Ingridwout14

Moedig om dat allemaal buiten in de grond te zetten. Zijn jouw komkommers een variëteit die buiten gezet kan worden?
woensdag 19 mei 2021 - 14:51
Camilla

Camilla

Volgens het zakje wel. Maar ik ben een leek, eerste keer komkommer ooit. Als er zon is is mijn moestuin wel vrij beschut & warm.

Maar ja, voorlopig geen zon en buiten is niet ideaal maar binnen was het hem ook niet. De kleur is buiten minder grauw maar de vitaliteit valt nog steeds flink tegen.
donderdag 20 mei 2021 - 09:34
ingridwout14

Ingridwout14

Ja, dat is afwachten, maar als ze al beschut en licht staan, dan heb je m.i. een streepje voor.. En dan nog bidden tot de weergoden.

Courgettes normaliter geen probleem in buitenteelt.

Tomaten toch riskant, hoor. Ik heb er althans geen goede ervaringen mee (teveel regen, te warm), maar ken wel mensen die ze probleemloos buiten telen. Wens jou alvast veel succes ermee.
donderdag 20 mei 2021 - 15:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon