menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Asperge bed

kraanjan

Kraanjan

Hallo, Wie kan mij advies geven omtrent het aspergebed, kan ik het aspergebed
intakt laten in het najaar en het loof onder afsteken of, moet ik het aspergebslopen en in het voorjaar opnieuw opzetten. I.v.m. mijn leeftijd is het nogal zwaar werk om het bed opnieuw op te zetten.
vrijdag 30 oktober 2020 - 19:28
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Normaal worden de bermen elk jaar vlak gemaakt, om ze in het voorjaar terug op te bouwen met flink wat compost en mest erdoor.

Als dat moeilijk(er) wordt, zou ik de bermen weg halen, in de herfst gewoon compost en/of mest uitstrooien en die licht inwerken. Eventueel herhalen in de vroege lente.

Als je stokken zet op de plaatsen waar je de planten hebt teruggesnoeid, kan je daar in het voorjaar donkere emmers over zetten. (Als het een winderige plaats is, kan je bakstenen of zo op de emmers leggen, zodat ze niet gaan waaien.)
De emmers gaan het licht blokkeren, zodat je nog altijd witte asperges krijgt.
Of je zet (op een deel) geen emmers en probeert of je een ras hebt dat ook geschikt is om de asperges groen te eten.

Groene asperges snij je af als ze zo'n 25cm groot zijn. Ze smaken wat intenser, je hoeft ze niet (of alleen het onderste stukje) te schillen en ze zijn iets sneller gaar.
zaterdag 31 oktober 2020 - 00:06
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n aspergebed met van die dijken kun je gewoon intact laten. Bij professionele kwekers blijven die ook vele jaren staan. Aan het eind van de herfst/begin winter wordt het afgestorven loof eraf gemaaid.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 31 oktober 2020 - 06:31
kraanjan

Kraanjan

Allen hartelijk dank voor jullie snel en oplossend antwoord.

Groenten

zondag 1 november 2020 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon