menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenbemester voor stukje braakliggend

detuinkabouter

Detuinkabouter

Hallo,

Ik wil volgend groeiseizoen een stukje van mijn moestuin gewoon braak laten liggen. Maar ik wil niet dat er onkruid of gras op begint te groeien.
Ik denk er daarom aan om een groenbemester in te zaaien. Ik zou dat het liefst nu reeds doen. Maar ik denk dat er niet één groenbemester is die de winter kan weerstaan, of toch? Ik ken gele mosterd en phacelia. Maar die zijn vorstgevoelig, dus die zijn enkel een oplossing voor nu tot het begint te vriezen. Is er dan een groenbemester die ik vrij vroeg zou kunnen inzaaien?

zondag 23 augustus 2020 - 22:46
leerling

Leerling

Hoe groot is dat stukje moestuin?

Ik dek mijn vierkantemeterbakken gewoon af met bruin karton.
Als je het wat langer braak wil laten liggen, kan je er mulch over uitstrooien (grasmaaisel, stro, grove compost ...). Het karton verhindert dat zaden die in de grond zitten gaan kiemen en dat zaden die komen aanwaaien zich diep kunnen wortelen.
Het mulchmateriaal zal uiteindelijk samen met het karton door het bodemleven worden omgezet tot een vruchtbare laag.
Wanneer je merkt dat er weer onkruiden beginnen groeien, kan je een extra mulchlaag, of desnoods weer karton+mulch aanbrengen.
Lijkt me eenvoudiger dan straks die bodembedekker weer te moeten onderspitten.
maandag 24 augustus 2020 - 01:23
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Elk weinig arbeidsintensief gewas kan je als groenbemester beschouwen...

Koolzaad zaai je nu en dat bedekt de grond tot volgende zomer.
Rogge is nog een mogelijkheid.

Maar zoals Leerling al zegt, daarna moet je dat stukje toch weer bewerken.

Kan je er geen kippen laten scharrelen?
maandag 24 augustus 2020 - 07:33
detuinkabouter

Detuinkabouter

Bedankt voor de tips. Ik wou winterkoolzaad kopen, maar dat kon ik niet zo gauw vinden.
Het is uiteindelijk gele mosterd geworden. Koolzaad zal ik proberen in het voorjaar te zaaien.
donderdag 27 augustus 2020 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon