menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

ik heb een paprikaplant staan, momenteel is er een vrucht, nog niet groot genoeg , en nog groen. de vorige jaren heb ik steeds dezelfde ervaring: als ik de eerste vruchten laat volgroeien, dan vallen al de volgende kleine vruchtjes af. hoeveel paprika's kan je oogsten aan 1 plant en moet deze voeding bij krijgen?
ps staat in volle grond in de serre en heeft redelijk wat compost gekregen.
Met dank, Martine
maandag 3 juli 2006 - 15:23
andre

Andre

Paprika is zelfbestuivend. De bevruchting stelt weinig problemen, behalve als de planten te snel en te weelderig groeien. Dan werpt hij voortijdig zijn bloemen af. Het is dan zaak de temperatuur iets te laten dalen. Er komen dan minder bloemen, maar het percentage bevruchting ligt hoger. Om meer vruchten te oogsten, zij het later, is het aangewezen de eerste bloemen ( max 10 ) uit te breken. Dit laat de nog jonge plant ook toe al zijn energie in de ontwikkeling van stengels en bladeren te steken

andre
maandag 3 juli 2006 - 15:40
martine

Martine

oké, bedankt voor de info!
Martine
maandag 3 juli 2006 - 21:08
Victor44

Victor44

Fons,ik heb nog nooit bloemen uitgebroken. maar ik zet altijd wel een 8tal planten,heb gans het seizoen paprika's plus voor gans de tijd tot er nieuwe zijn in de diepvries.
maandag 3 juli 2006 - 22:32
Victor44

Victor44

Sorry,ik bedoelde André!
maandag 3 juli 2006 - 22:34
andre

Andre

Victor dat hoeft nietalleen als je meer vruchten wilt
andre
maandag 3 juli 2006 - 23:22
Bowie

Bowie

Zo heb ik een paar paprikaplanten, ik weet dat er nu teveel vertakkingen aanstaan. Hoeveel mogen er eigenlijk max aanblijven? Ze steken nu misschien al hun energie in nieuw bladeren ipv in de vruchten?Hebben wel al veel bloempjes aan geweest.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 juli 2006 - 11:03
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

De meningen zijn verdeeld. Ik heb al van een aantal mensen gehoord dat het weinig verschil maakt of je bloemen verwijderd of niet. Het enige wat een voordeel kan zijn aan bloesems uitknijpen is dat de plant verder gaat met de vegetatieve aangroei wanneer de bloesems worden verwijderd. Dat kan handig zijn wanneer de plant te vroeg begint te bloeien en er nog niet genoeg structurele vertakkingen en bladeren zijn, waardoor er minder sites zijn om bloesems aan te zetten.

De plant zal zelf aangeven wanneer ze verzadigd is, door de verdere bloesems te termineren wanneer de maximum draagkracht van de plant bereikt is.

@ Bowie: Bij planten uit de Capsicum familie worden zijscheuten doorgaans niet verwijderd, meer vertakkingen = meer sites voor vruchtzetting. Als de plant maar geen bloesems of vruchten aanzet, dan kan dat verschillende redenen hebben

- te veel stikstof, waardoor de plant verder blad aanzet, maar geen bloesems, op te lossen door een meststof te geven die aanzienlijk minder stikstof bevat of door minder te bemesten.

- temperatuur, beneden 13°C ('s nachts) en boven 35°C ('s nachts) hebben planten het moeilijk hun bloesems over te zetten naar vrucht, omdat het stuifmeel niet goed pakt en de bevruchting dan uitblijft, dit kan echter ook afhangen van de varieteit.

- te veel of te weinig water

- geen bevruchting, planten in serres bvb . die daar geen wind krijgen of op een andere manier bevrucht worden, op te lossen door en ventilator te plaatsen of door bevruchting met de top van de vinger de meeldraden en stamper 'kietelen')

Wanneer een of meer van deze factoren meespelen, kan het dus zijn dat er geen vruchten komen.

Trouwens, op de foto in het hart van de plant zie ik toch het begin van een vruchtje (steeltje met zaaddoos en stamper)

Steven
dinsdag 11 juli 2006 - 12:34
Bowie

Bowie

Bedoel dat waar nu het pijltje staat? Dat is te zien bij heel wat van mijn planten. Misschien een domme vraag, maar komt de plaats van het bloempje daarna de vrucht???
[afbeelding verwijderd niet-https]

1. Bemesting: uit compostvat vooraleer alle planten in de serre gezet zijn - daarna geen bemesting meer gedaan.

2. Temp: 's nachts in de serre, zeker nu, niet onder 13°, bij het in groei komen: kreeg verwarming - overdag wel dikwijls boven de 30°, zeker nu, maar er zijn 3 dakvensters + de schuifdeur staat open + gedeelte van de serre is afgedekt met schaduwdoek + langs achterzijde kan er geen zon aan.

3. Bevruchting: serre staat veel open, veel insecten, heb ook zachtjes met de stengel over en 't weer bewogen.

4. Er staan planten in volle grond (zoals op de foto) en een aantal in potten. Die in de grond krijgen bij zeer warm nog een extra emmer water - die in potten moet ik wel meer water geven. Dat is dus iets dat ik volgend jaar niet meer zal doen.

5. Mijn vraag was nu eigenlijk of er niet teveel vertakkingen aankomen? Ik denk dat die op den duur geen kracht meer zal hebben om vruchten aan te maken.

6. De planten zijn nu tss 50 à 80cm hoog. Moet er ook uiteindelijk getopt worden?

dinsdag 11 juli 2006 - 14:00
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https] Sorry foto is niet echt duidelijk.

Ik hoop tenminste dat het groen stekeltje toch een vrucht is?


Welk soort pepertje zou dit kunnen zijn. Ik heb Jalapeño, mme Jeannette en cayenne gezaaid.
Mijn neefje was zo lief om mij te helpen ze uit planten, hij had er alleen overal de kaartjes afgehaald
dinsdag 11 juli 2006 - 14:00
Bowie

Bowie

Om het verschil te laten zien - deze zijn dus mijn pepers in potten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 11 juli 2006 - 14:06
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Ja, daar komt de vrucht. De meeldraden dwarrelen stuifmeel op de stempel (uiteinde van dat dunne steeltje (de stamper) op de punt), het stuifmeel baant zich dan een weg door de stamper naar de voet van de bloem, daar bevinden zich de cellen die zullen uitgroeien tot zaden, deze worden daar dan bevrucht. Wanneer ze bevrucht zijn, snijd de plant de voeding naar de bloemblaadjes en meeldraden af en pomp veel voeding naar de basis van de bloesem. De bloemblaadjes en meeldraden drogen op en doordat de voet (de zaaddoos) uitzet, worden de blaadjes en meeldraden afgeworpen. Dan spreken we van een vrucht, wat eigenlijk gewoon een omhulsel is voor de zaden. De stamper laat doorgaans wat later ook los.

Bedoel dat waar nu het pijltje staat? Dat is te zien bij heel wat van mijn planten. Misschien een domme vraag, maar komt de plaats van het bloempje daarna de vrucht???


Inderdaad, dat is een vruchtje (pepertje in wording)


1. Bemesting: uit compostvat vooraleer alle planten in de serre gezet zijn - daarna geen bemesting meer gedaan.

2. Temp: 's nachts in de serre, zeker nu, niet onder 13°, bij het in groei komen: kreeg verwarming - overdag wel dikwijls boven de 30°, zeker nu, maar er zijn 3 dakvensters + de schuifdeur staat open + gedeelte van de serre is afgedekt met schaduwdoek + langs achterzijde kan er geen zon aan.

3. Bevruchting: serre staat veel open, veel insecten, heb ook zachtjes met de stengel over en 't weer bewogen.


Dat ziet er allemaal goed uit, enkel mischien de warmte van de afgelopen dagen, maar zoals je ziet begint de plant nu wel vrucht te zetten. Ikzelf heb ook bij een aantal varieteiten bloemverlies gezien de laatste week, mijn beste gok is dus de aanhoudende warmte (soms zelfs tot 38°).


4. Er staan planten in volle grond (zoals op de foto) en een aantal in potten. Die in de grond krijgen bij zeer warm nog een extra emmer water - die in potten moet ik wel meer water geven. Dat is dus iets dat ik volgend jaar niet meer zal doen.


Bij mij staan ze zo goed als allemaal in potten, dat is redelijk nuttig, omdat dan alle omstandigheden goed te controleren zijn, het extra water geven neem ik er dan maar bij. Ik geef ze trouwens meststoffen van Biobizz en dan is het beter dat je alles wat in de hand kunt houden.


5. Mijn vraag was nu eigenlijk of er niet teveel vertakkingen aankomen? Ik denk dat die op den duur geen kracht meer zal hebben om vruchten aan te maken.

6. De planten zijn nu tss 50 à 80cm hoog. Moet er ook uiteindelijk getopt worden?


Je kan nooit teveel vertakkingen hebben, de bloesems zullen zich voornamelijk vormen in de knopen, hoe meer vertakkingen, hoe meer plaatsen waar bloesems zich kunnen ontwikkelen.

Je hoeft de planten enkel te toppen wanneer ze te langgerekt zouden groeien (meestal te wijten aan te weinig licht), als ze 80cm zijn en mooi struiken, dan moet je er niks aan doen, als ze echt hoog worden kun je ze eventueel opbinden. Je kan natuurlijk toppen, maar uit de ervaring weet ik dat planten eens ze langgerekt groeien, na het toppen in veel gevallen terug zullen doorgroeien aan de top met verse scheuten, zaak is dan van ze zoveel mogelijk licht te geven en ze te ondersteunen, er zal zich in veel gevallen een kroon vormen die best wel nog een groot aantal pepers kan dragen, mist de stengel gesteund word.

Steven
dinsdag 11 juli 2006 - 16:34
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Om je een idee te geven:

Pepers in potten (al mijn potten staan gewoon buiten, ik heb geen serre):

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hoe groter de pot, hoe groter de plant. Best zijn potten van minstens 22cm, beter 30 of meer cm

Verwelkte bloesem en een vruchtje waar de stamper nog aan zit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vier stadia van vruchten, van klein naar groot, zijn wel van verschillende planten omdat ze niet allemaal even ver zitten in de ontwikkeling:

klein:
[afbeelding verwijderd niet-https]

beetje groter:
[afbeelding verwijderd niet-https]

groot:
[afbeelding verwijderd niet-https]

bijna volgroeid:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat betrefd je vruchtje, het is heel moeilijk om in dit stadium precies te zeggen welke plant het is, mijn eerste gedacht is cayenne, maar dat zal duidelijk worden wanneer de vruchten wat groter zijn, de uiteindelijke vruchten van de drie soorten die je noemde verschillen aanzienlijk kwa vorm en grote. De cayenne zal richting mijn laatste foto gaan, lang en smal (is geen Cayenne, maar een afgeleide ervan (Dutch Red)).

Mvg,
Steven
dinsdag 11 juli 2006 - 16:59
Bowie

Bowie

Vriendelijk bedankt voor het antwoord.
dinsdag 11 juli 2006 - 17:00
Victor44

Victor44

Volgens mij zijn deze de Cayenne pepers,Jalapeña is meer afgerond onderaan.
dinsdag 11 juli 2006 - 21:18
peet

Tekst aangepast

Peet

Nuttige site waar je verschillende soorten pepers op naam kan bekijken:

http://www.seedsavers.org/
donderdag 13 juli 2006 - 21:37
Maxpowa

Maxpowa

http://www.thechileman.org/search.php

Database met 3536 (op dit moment) varieteiten, te zoeken op naam, hitteschaal, afkomst en ras.

http://www.g6csy.net/chile/database.html

Nog een database, te doorzoeken op alfabet.

Steven
vrijdag 14 juli 2006 - 14:40
Bowie

Bowie

Mijn pepers zijn gegroeid van 1ste foto[afbeelding verwijderd niet-https]
naar 2de foto
[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit op 14d tijd

Ook de andere planten zijn goed bezig:[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik denk dat het dus cayenne is - wanneer zijn die nu rijp?
woensdag 19 juli 2006 - 10:30
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi ,
het is nu eens niet over die pepers
maar het is om te vrage :: zijn dat op die foto achter die pepers : zijn dat meloenen ??
zo ja, zou je me wat tips willen geven , want ik heb er gezaaid en ik weet ongeveer de basisdingen maar wat meer info kan ik altijd nog gebruiken hé.
doei !!
nathalie
dinsdag 27 februari 2007 - 21:06
Bowie

Bowie

Die met die gele bloemetjes zijn idd meloenen, het zijn gallia's. Ik heb dat vorig jaar voor de eerste keer geprobeerd, ook watermeloen 'Crimstar'
Had ze wel in een glazen serre staan. Er is hier al 't een en 't ander geschreven over meloenen, ook met foto's: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=885&hl=gallia en
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=1724&hl=gallia en http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=186&hl=gallia

Ik had in totaal 9 gallia's van 4 planten en 3 watermeloenen van 4 planten (één plant heeft niks opgeleverd)

Was niet echt laat begonnen met zaaien, maar te lang gewacht om uit te planten. Daarom denk ik dat de mijne nogal laat in gang geschoten zijn.
dinsdag 27 februari 2007 - 21:26
jumperke

Jumperke

vergeet niet om de pepers en paprika's tomatenmest te geven want deze planten hebben veel mest nodig
woensdag 28 februari 2007 - 13:41
andre

Andre

Maar ook niet te veel want overmestig geegt meer schade dan te weinig mest.
andre
woensdag 28 februari 2007 - 17:01
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

En tomatenmest is bijna altijd van die synthetische korrels, ik zou er eerder gewoon wat gedroogde koe/kip mest of gerijpte stalmest aan geven, ik ben als de dood voor al die vieze bolletjes in alle kleuren van de regenboog. Enige korrel die ik zou strooien hier is kalk of magnesiumkalk.

Wat je eigenlijk moet doen is een beetje bemesten en dan je planten in het oog houden, als ze iets te kort komen, dan zal dat meestal wel duidelijk naar voren komen, bijna alle tekorten hebben bepaalde symptomen, die kan je aanpakken als ze zich moesten voordoen.

Steven
woensdag 28 februari 2007 - 17:08
jumperke

Jumperke

ja dat is wel waar dat je er niet teveel mest aan mag geven en als je bemest(gelijk met wat:koe/kipmest tomatenmest e.d.) zorg dan dat er geen mest op de blaadjes van de plant terechtkomt
dus alleen aan de voet van de plant bemesten(zo voorkom je verbranding van je plant)het bemesten kan je doen wanneer je wil let er wel op dat je dit doet bij een bewolkte dag of in de vooravond(het is niet goed in de nammiddag of bij volle zon)
laat me weten of je veel vruchten oogst


groetjes jerko
woensdag 28 februari 2007 - 18:49
lacegarden

Lacegarden

voor Maxpowa(Steven)
In vorige postings van u heb ik gelezen dat al uw pepertjes en paprika's gewoon in potten staan zonder beschutting. Vroeger dacht ik altijd dat pepertjes goed warm in een serre moesten staan. Een jaar of vier gelden ben ik begonnen met ze in volle grond buiten tussen mijn andere groenten te zetten. Ik had veel betere opbrengsten dan in de serre.
Ik verminder dit jaar mijn tomaten met meer dan de helft en ga zeer veel pepertjes en paprikas zette. Zowel in volle grond als in potten.
Wij hebben dit jaar een paar buitenlandse tomaten vrienden te bezoeken en het is gemakkelijker om iemand te vinden die mijn pepers komt verzorgen als we niet thuis zijn dan iemand voor de tomaten.
Ik weet alleen niet of ik voor de potten buiten de automatische watergiftes zou toepassen. Ik heb zo een prof. systeem van bij Sanac, met zo van die sondes . Bij mijn tomaten gebruik ik dat niet meer, maar pipertjes kunnen beter tegen een stootje dan tomaten.
grts
rita
woensdag 28 februari 2007 - 19:37
Maxpowa

Maxpowa

voor Maxpowa(Steven)
In vorige postings van u heb ik gelezen dat al uw pepertjes en paprika's gewoon in potten staan zonder beschutting. Vroeger dacht ik altijd dat pepertjes goed warm in een serre moesten staan. Een jaar of vier gelden ben ik begonnen met ze in volle grond buiten tussen mijn andere groenten te zetten. Ik had veel betere opbrengsten dan in de serre.
Ik verminder dit jaar mijn tomaten met meer dan de helft en ga zeer veel pepertjes en paprikas zette. Zowel in volle grond als in potten.
Wij hebben dit jaar een paar buitenlandse tomaten vrienden te bezoeken en het is gemakkelijker om iemand te vinden die mijn pepers komt verzorgen als we niet thuis zijn dan iemand voor de tomaten.
Ik weet alleen niet of ik voor de potten buiten de automatische watergiftes zou toepassen. Ik heb zo een prof. systeem van bij Sanac, met zo van die sondes . Bij mijn tomaten gebruik ik dat niet meer, maar pipertjes kunnen beter tegen een stootje dan tomaten.
grts
rita


Dag Rita,

Dat klopt helemaal, mijn peperplanten staan allen zonder beschutting buiten, enkel heel vroeg in mei staan ze nog een paar weken in zo een kleine plastic serre, daarna gewoon buiten. Het is een misopvatting dat pepers erg warm moeten hebben, zolang het niet al te koud wordt kunnen ze daar best wel tegen hoor, ze doen het dan ook in veel gevallen uitstekend in volle grond,schep mest in het gat mengen en dan de plantjes er in, ze beginnen doorgaans iets later te bloeien, maar je kan soms echt mamoetstruiken bekomen, die in september vol hangen met pepertjes, mijn moeder had vorig jaar een thai red struik in volle grond op een halfschaduw-plaats staan, waar er mogelijk een paar 100 pepertjes aan hingen tegen eind september. Dit was gewoon in grond waar een goede schep compost in verwerkt was, verder wat licht bemest door het seizoen, de struik was +/- 1.20m hoog en +/- 1m diameter.

Iedereen die trouwens plantjes van mij krijgt zet ze buiten, ik heb tot op heden nog geen klachten gehad, behalve dan mischien dat de soort die ik gaf te pikant was

Druppelirigatie is doorgaans geen probleem voor peperplanten, ikzou het gewoon doen, dan hoef je niemand lastig te vallen met bewateren als je langere periodes weg bent.

Een goed boek waar al deze aspecten in beschreven zijn is 'The Edible Pepper Garden' van Rosalind Creasy, te koop bij De Sleghte voor de mooie prijs van 5.50 euro, mogelijk de beste 5 euro die ik ooit uitgaf voor een boek. Wel in het Engels, maar het gaat helemaal over het in volle grond kweken van pepers, tot en met automatische irrigatie toe.

Groeten,
Steven
woensdag 28 februari 2007 - 19:54
lacegarden

Lacegarden

Steven, ik heb nu al gans onze keukentafel(en dat is een zeer lange=oude kloostertafel gekocht op de Mont des Cats), die staat vol champignons - blauwe bakjes en die doen dienst als zaaibakjes voor mijn pepertjes en paprika's. Ik moet mijn soorten nog op mijn site zetten, maar ik zit al boven de 60.
Ik heb met twee dagen interval gezaaid. Er zijn er van de tweede zaaidag die echt nog steeds niet uitkomen. Die komen allemaal van een ruil van een Hongaar, maar ik weet echt zijn naam niet meer. en het ambetantste is dan ook nog dat die op zijn zakjes een nummer heeft geschreven. Ja, door een vorige (toen nog op Windows) computer crash ben ik die man zijn gegevens kwijt geraakt. Dus ik ga echt moeten wachten tot die plantjes vruchten gaan geven. (misschien ken jij toevallig die man, hij heeft van mij toen meer dan 100 soorten tomaten gekregen en ik van hem pakjes vol met pepertjes en paprika's. Als die man ruilt is hij niet gierig.) Nu zou ik er nog moeten zaaien want ik ben nog niet rond geraakt en dat is niet fair tegenover de mensen die mij zaden gestuurd hebben.
Ik moet toch nog wennen hoor aan die zeer scherpe en hete pepers, zo erg lust ik dat niet. Maar ik vind een peperplant zo mooi. Veel eleganter dan een tomatenplant.
Ik heb ooit een boek gekocht in de Hoogstraat in Antwerpen , in het nederlands. Over pepertjes en paprika uit Hongarije, met heel veel recepten. Dat was ook niet zo duur. Maar door de aankoop van dat boek ben ik echt van pepertjes gaan genieten.
Echt engels lezen , dat is moeilijk voor mij, frans geen enkel probleem.
SUC6
rita
donderdag 1 maart 2007 - 12:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon