menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten buiten kweken

Ga naar meest recente reactie

Edroover

Tekst aangepast

Edroover

Hallo,

Ik heb geen serre en wil dit jaar mijn tomaten in volle grond kweken.

Hoe kan ik deze best beschermen? Heeft er iemand ervaring met tomatenvlies?
zondag 17 mei 2020 - 10:41
Tuinprins

Tuinprins

80% zekerheid dat het geen succes wordt. Alleen bij een zeer droge zomer met lage luchtvochtigheid en correct water geven kan dat een succes worden. Phytophthora komt zo vaak voor bij tomaten die buiten worden gekweekt (zelfs afgedekt met folie) dat je van geluk mag spreken als je planten gezond blijven en tomaten kunt oogsten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 17 mei 2020 - 12:11
Jeanine S

Jeanine S

Ik ben het ook aan het proberen.
Ik heb er glas over gelegd om een serre na te bootsen...
Ik hou je op de hoogte
zondag 17 mei 2020 - 12:43
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Ik heb wel serre waar nu tomatenplanten in staan maar ik had nog wat planten over en vond het zonde om ze weg te werpen en er was niemand anders geïnteresseerd en heb ze ook buiten geplant weliswaar beschermd met plasticfolie. We zien wel wat het wordt en laat ook iets weten.

Groenten

zondag 17 mei 2020 - 19:22
deHaan

DeHaan

Ik had vorig jaar een paartomatenplanten buiten staan en daar heb ik goed van kunnen eten.
Ik heb er nu een stuk of 10 in de kas en een stuk of 10 buiten in verschillende soorten.
1 gele troskomkommer in de kas en 1 op de composthoop en nog 1 in een potje.
zondag 17 mei 2020 - 21:12
Patattenriek

Patattenriek

We kunnen maar proberen he er is geen man/vrouw overboord mocht het niks worden.
Wat me vooral zorgen baart is dat ik al paar jaren last heb van neusrot, ik schat toch wel dat ik minstens 20 % van mijn oogst daardoor verloren zie gaan wat best jammer is, nochtans leg ik ze in de watten.
zondag 17 mei 2020 - 22:32
verbena46

Verbena46

Patattenriek,
Neusrot wordt veroorzaakt door kalkgebrek in de grond.(zie google)
Voordat je de tomaten plant alvast kalk strooien.
maandag 18 mei 2020 - 11:51
Patrikc

Patrikc

Hier elk jaar probleemloos en met veel succes een 30-tal tomatenplanten in de serre.

In openlucht ben ik er al meer dan 15 jaar geleden mee gestopt want zoals Tuinprins ook al zei, het is toch heel vaak een teleurstelling. Dan spendeer ik tijd en ruimte liever aan iets anders.
maandag 18 mei 2020 - 12:08
Patattenriek

Patattenriek

Dank voor de tip Verbena46.
Zou het nog zin hebben om nu nog wat kalk rond de planten te strooien?
maandag 18 mei 2020 - 12:24
verbena46

Verbena46

Patattenriek, ja kan nu evengoed.
maandag 18 mei 2020 - 14:20
Wannus

Wannus

Ik denk toch dat het steeds beter wordt om tomaten te kweken in volle grond buiten . Zal wel wat met die droge zomers te maken hebben .Maar verleden jaar ben ik ook redelijk gelukt met de planten buiten . Het jaar ervoor niet , had neusrot en tomaten die open barsten . Bleek te veel water te zijn die ik gaf .Ik heb dan een tip gekregen van iemand dat een tomaat eigenlijk niet veel water mag hebben . 1 maal om de veertien dagen . Ik heb 1 maal per week gegeven verleden jaar en dus goed meegevallen .
maandag 18 mei 2020 - 17:13
Wannus

Wannus

Ook vernomen dat je regelmatig te veel blad moet verwijderen !
Daar heb ik me maar matig aan gewaagd . Klopt dat ?
dinsdag 19 mei 2020 - 07:36
verbena46

Verbena46

Wij telen de tomaten allemaal buiten omdat we meestal een warme zomer hebben met veel zon.
Als de planten al hoog staan halen we alleen wat bladeren weg die onderaan groeien omdat ze wat tegen de grond hangen en kan schimmel veroorzaken.
De andere (te vele) bladeren zorgen er voor dat de tomaten ook iets schaduw hebben
tegen de felle zon.




dinsdag 19 mei 2020 - 13:08
Patrikc

Patrikc

ok maar je woont in italië
dinsdag 19 mei 2020 - 15:53
Jeanine S

Jeanine S

Hey Edroover

Wou je laten weten dat het bij mij compleet mislukt is, geen sprietje, ik heb het weggegooid.
Ga het dit jaar niet meer proberen jammer.
zondag 31 mei 2020 - 12:13
Patattenriek

Patattenriek

Die van mij staan er momenteel frisser en steviger bij dan in de serre maar als de gevreesde Phytophthora infestans toeslaat is het zo voorbij.

Groenten

zondag 31 mei 2020 - 13:44
Patattenriek

Patattenriek

In serre ( 10 stuks)

Groenten

zondag 31 mei 2020 - 13:46
Jeanine S

Jeanine S

Dat is een veel groter succes dan bij mij.
Hopelijk heb je snel veel tomaten.
Conclusie : buiten een serre is het moeilijk tomaten kweken.
Ik ga het nog eens proberen met hangpotten maar dan eerst binnen zaaien.
zondag 31 mei 2020 - 14:25
verbena46

Verbena46

Patattenriek, waarom behandel je de tom.planten niet uitvoorzorg tegen de phytophora ziekte met wat" bordolese pap"?
zondag 31 mei 2020 - 14:49
deHaan

DeHaan

Ik heb ze buiten staan en ze groeien goed.
Heb ze binnen wel voorgezaaid.
zondag 31 mei 2020 - 18:14
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Patattenriek, waarom behandel je de tom.planten niet uitvoorzorg tegen de phytophora ziekte met wat" bordolese pap"?

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de ons allen bekende zoekmachine heb moeten gebruiken om te weten te komen wat "Bordolese pap" is en wat het precies doet.
Goede tip! Proberen we volgend jaar mochten mijn planten die buiten staan er mee te maken krijgen. In de serre heeft dit probleem zich trouwens nog nooit voorgedaan.
Net zoals DeHaan heb ik mijn planten ook binnen voorgezaaid, doe ik elk jaar en dat levert me altijd een prima start op.
zondag 31 mei 2020 - 20:18
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Beste tuinliefhebbers,
Helaas heb ik phytopthora in mijn tomatenplanten . Nu vraag ik me af of de tomaten, die nog wel mooi en gaaf zijn, veilig zijn om te eten of kan ik beter álles weggooien?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
zaterdag 1 augustus 2020 - 11:38
verbena46

Verbena46

Deze schimmelziekte verspreidt zich zeer snel.
Heb je de planten niet behandeld met een produkt dan kan je gerust de tomaten eten.
Na een poosje tast de phyt. ook de tomaten aan dus nu plukken.
zaterdag 1 augustus 2020 - 18:39
Patattenriek

Patattenriek

Die van mij doen het tot nu toe voorlopig goed buiten, heb er al veel geoogst en ik hoop dat ik er nog veel kan oogsten. Eerste jaar dat ik tomaten buiten geplant heb onder een plasticfolie weliswaar maar die bleek niet tegen de zon te kunnen en ze staan ondertussen al een maand zonder beschutting.

Groenten

zondag 2 augustus 2020 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon