menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe moestuin maken in een gazon

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik ben verplicht een nieuwe moestuin aan te leggen omdat de oude na 22 jaar uitgeput is.
Maar ik ben ook niet van de jongste ... en ik zie het niet zitten om weer eens 70 m2 graszoden uit te stekken, Zeker nu de grond al droger wordt.

Ik heb weinig ervaring met frezen en dergelijke tuinmachines.

Zou het mogelijk zijn om gewoon 70 m2 gazon met een frees voldoende om te woelen om mijn moestuintje zo te bekomen ???

Dank op voorhand voor jullie mening.
zondag 3 mei 2020 - 17:32
Patrikc

Patrikc

Waarom denk je dat de moestuin ‘uitgeput’ is ?
Dat lijkt me onmogelijk, uitgeput na 22 jaar, mijn vaders moestuin is al minstens 3 generaties op dezelfde plek, hij is 75 dus de moestuin is er van voor 1900 en wellicht nog langer.
Voldoende bemesten natuurlijk...
Een dikke laag compost aanvoeren is ook gemakkelijker dan een nieuw perceel ‘ontginnen’.

Anders kan je veel karton bijeenzoeken, het grasperk afdekken, een laag compost erover en volplanten met pompoenen, tegen volgend moestuinseizoen is je perceel klaar om bewerkt te worden met minimale inspanning.

Maar nog eens, ik zie niet in waarom je moestuin zou moeten verhuizen...
zondag 3 mei 2020 - 17:51
deHaan

DeHaan

Dat is mogelijk, maar dan heb je een goede sterke frees nodig.
Andere optie, eerst even licht frezen zodat de grasmat kapot is en dan ploegen, maar ook daar heb je de zwaardere machines voor nodig.
Nog een optie, je doet nog dit jaar met de oude moestuin en in het najaar ga je rustig spitten, elke dag een stukje.
Maar goed, ik ben nog maar 68 en liep erg slecht toen ik van het voorjaar 80m2 gras omspitte.
zondag 3 mei 2020 - 17:54
leerling

Leerling

Nog een optie als een gewone moestuin te zwaar begint te wegen: moestuinieren in verhoogde bakken. (Zgn, vierkantemeter bakken, die je eigenlijk zo lang en breed maakt als het je past.)