menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe moestuin maken in een gazon

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik ben verplicht een nieuwe moestuin aan te leggen omdat de oude na 22 jaar uitgeput is.
Maar ik ben ook niet van de jongste ... en ik zie het niet zitten om weer eens 70 m2 graszoden uit te stekken, Zeker nu de grond al droger wordt.

Ik heb weinig ervaring met frezen en dergelijke tuinmachines.

Zou het mogelijk zijn om gewoon 70 m2 gazon met een frees voldoende om te woelen om mijn moestuintje zo te bekomen ???

Dank op voorhand voor jullie mening.
zondag 3 mei 2020 - 17:32
Patrikc

Patrikc

Waarom denk je dat de moestuin ‘uitgeput’ is ?
Dat lijkt me onmogelijk, uitgeput na 22 jaar, mijn vaders moestuin is al minstens 3 generaties op dezelfde plek, hij is 75 dus de moestuin is er van voor 1900 en wellicht nog langer.
Voldoende bemesten natuurlijk...
Een dikke laag compost aanvoeren is ook gemakkelijker dan een nieuw perceel ‘ontginnen’.

Anders kan je veel karton bijeenzoeken, het grasperk afdekken, een laag compost erover en volplanten met pompoenen, tegen volgend moestuinseizoen is je perceel klaar om bewerkt te worden met minimale inspanning.

Maar nog eens, ik zie niet in waarom je moestuin zou moeten verhuizen...
zondag 3 mei 2020 - 17:51
deHaan

DeHaan

Dat is mogelijk, maar dan heb je een goede sterke frees nodig.
Andere optie, eerst even licht frezen zodat de grasmat kapot is en dan ploegen, maar ook daar heb je de zwaardere machines voor nodig.
Nog een optie, je doet nog dit jaar met de oude moestuin en in het najaar ga je rustig spitten, elke dag een stukje.
Maar goed, ik ben nog maar 68 en liep erg slecht toen ik van het voorjaar 80m2 gras omspitte.
zondag 3 mei 2020 - 17:54
leerling

Leerling

Nog een optie als een gewone moestuin te zwaar begint te wegen: moestuinieren in verhoogde bakken. (Zgn, vierkantemeter bakken, die je eigenlijk zo lang en breed maakt als het je past.)
Groot voordeel is dat er echt geen reden meer is om elk jaar de moestuin om te spitten.

Ik weet niet of je al gehoord hebt van de 'Makkelijke Moestuin'. Zo niet is een bezoekje aan https://www.makkelijkemoestuin.nl/hoe-het-werkt geen verloren tijd. (En nee, je hoeft er niets te kopen, en kan met de tips zelf aan de slag.)
zaterdag 9 mei 2020 - 00:33
MarcelVdm

MarcelVdm

Dag Jozef,

ik ben een fan van permacultuur en weet dus dat een moestuin eigenlijk nooit uitgeput kan geraken wanneer je hem correct behandelt en verzorgt.
Net zoals een bos niet uitgeput geraakt omdat het zichzelf verzorgt en in stand houdt, kan jij je tuin verzorgen en in stand houden.

Zorg voor bedekking in de vorm van hooi, stro, plantenresten, enz ... Zelf werk ik met hooi.

De voordelen zijn legio:
1. die plantenresten vergaan en zorgen dus uit zichzelf voor compost, je moet ze dus wel regelmatig aanvullen
2. de mulchlaag houdt een hoop onkruid tegen, waardoor je dus bijna niet hoeft te wieden
3. de mulchlaag zorgt er ook voor dat het vocht in de grond blijft zodat je bijna niet hoeft te gieten.
4. de mulchlaag zorgt ervoor dat je grond niet toeslaat bij zware regenval
5. je krijgt een beter bodemleven (wormen en andere beestjes) die ervoor zorgen dat je grond altijd luchtig blijft waardoor je bijna niet meer hoeft te spitten.
6. Je grond spoelt ook niet meer weg bij langdurige of hevige regen.

zoek op internet naar permacultuur, of groentetuin mulchen ... en er gaat een totaal nieuwe wereld voor je open.

groetjes,
Marcel
dinsdag 12 mei 2020 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon