menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Calçots

JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Voor de meesten onbekend. Het is een witte ui, voornamelijk geteeld in de streek rond Tarragona (ES). De rijpe uien worden geoogst en op een houtvuur gebakken tot de buitenste schil zwart geblakerd is. Dan haal je ze van het vuur, wikkelt ze in krantenpapier en laat ze nog verder garen tot wanneer de temperatuur genoeg gezakt is om ze vast te nemen. De zwarte schil verwijder je, je doopt het witte deel in een romesco saus en smullen maar. De groene stengels worden nooit geconsumeerd. Je zal trouwens zien dat de uien meestal enkel met het wite deel boven het vuur hangen en dat de groene stengels ernaast bengelen. Ik heb zaad gekocht in Spanje maar ik had beter plantgoed gekocht. Als je ze zaait moet je eerst de ui laten kiemen en groeien gedurende een paar maanden. Dan haal je de ui uit de grond, laat hem een paar maand drogen en plant hem opnieuw. Reken in dit geval op een jaar van zaaien tot consumptie. Door uien te kopen sla je het gedeelte van zaaien en wachttijd over. Genoeg filmpjes te vinden op YouTube. Weliswaar in het Spaans maar daar heb ik niet echt een probleem mee. Catalaans daarentegen...
donderdag 9 april 2020 - 15:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon