menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

MULCHEN

Ga naar meest recente reactie

geertvanme11

Geertvanme11

Als biotuinder ga ik uiteraard gaan mulchen, maar toch met de terugkerende warmtegolfpieken komt het onkruid sneller aan (en erdoor) dan er tijd is om weg te werken. Op zichzelf heb ik géén probleem met onkruid zolang het de groenten in hun groei niet hindert. Ben kortelings toch op zoek gegaan om bioafbreekbare mulch-"plastiek", gemaakt van aardappelzetmeel en maisingrediënten. Afhankelijk van de dikte gaat de "plastiek" 1 seizoen tot 3 seizoenen mee. Mag gewoon ter plaatse blijven of in composthoop, verteert tot meststof. Maar, dit product is in België blijkbaar moeilijk te vinden ? Of niet ? Iemand idee waar het particulier te krijgen is ?
dinsdag 5 november 2019 - 21:46
Patrikc
dinsdag 5 november 2019 - 22:49
leerling

Leerling

Misschien eens proberen met gewoon ongeverfd karton?
dinsdag 5 november 2019 - 23:42
geertvanme11

Geertvanme11

Beste Patrikc en Leerling,

Met karton heb ik het in het verleden reeds geprobeerd maar dit is nogal omslachtig en eigenlijk over grotere opp. niet efficiënt te gebruiken. Ik heb nu wel een 100 m. laten overkomen vanuit Duitsland/Beieren, merk BIONOV van het Franse bedrijf Barbier, alleen de verzendingskosten belopen 25 % van het totaal bedrag. Het zou ook logisch en gemakkelijker wezen als we dit hier gewoon in een tuincentrum van de rol konden kopen. Immers op rol van 1000 m. is het wel verkrijgbaar, maar als amateur-moestuinder is dit wel een zeer grote stock en investering. De opgegeven merken (Leerling) ken ik maar zijn idd. vrij duur. M'n aangekochte merk komt incl. verzending op 0.626 E. de l.m. over 1.40 m. breed, wat best te doen is. Alleen, waar kan men dit in ons kleine België vinden ?

Geert.
woensdag 6 november 2019 - 06:17
pplakke

Pplakke

Heb ooit eens jute doek gelegd. Dit kost minder maar gaat dan weer minder lang mee, 2 jaar volgens info. Als er gaten in kwamen heb ik er snippers over gedaan over gans het doek. Je hebt ook nog bioweedtex vergaat na 4 jaar volgens info. Maar het is zo als je zegt je vind dit niet snel, ik denk zelfs niet in de doe het zelfs zo als Hubo etc. Bij Frans Agro hebben ze dit, maar aangezien de plastic variant veel goedkoper is. Gaan maar weinig mensen voor die afbreekbare variant denk ik als ze het al kennen.

Wat ik op zich heel vreemd vind want hoe gaan ze dit later ooit nog kunnen scheiden. Als er bv een bodembedekker doorgroeit dan moeten ze bijna alles verbranden want kan je niet scheiden. Ik kan daar eigenlijk niet bij dat die plastic variant zo als milieuvriendelijk word verkocht. Omdat je dan bv geen pesticiden zou nodig hebben. Terwijl men zo massa plastic in de natuur steekt en men langs de andere kant over die plastic soup bezig is.

https://webshop.fransagro.be/nl/producten/technisc-technische-producten-tuin/124-technische-doeken-geotexiel/?p=1

Hier fotos maart 2014 met doek, en dit jaar met snippers op blote aarde. En als je weet dat snippers een 20 tal euro per kuub kosten vind ik dat de goedkoopste oplossing+ dat het verteert in compost.



donderdag 7 november 2019 - 12:37
geertvanme11

Geertvanme11

Dank voor de reacties. En idd veel systemen zijn te duur. Dus, die bio-afbreekbare-composteerbare "plastic" (die eigenlijk geen plastic is, maar zo genoemd (?)) is best o.k. en betaalbaar. Alleen, die kleine hoeveelheden voor de amateur-tuinder zijn bijna niet te krijgen. Ikzelf heb jaarlijks +/- 65 meter nodig. Met zo'n koopbare rol van 1000 m. kan ik 15 jaar verder !!
Het zal dus wachten worden tot er een algemener gebruik/vraag is en de doe-het-zelf-zaken er brood in zien. Aan ieder veel tuinplezier en geduld hebben is de boodschap. G.
dinsdag 12 november 2019 - 11:33
Dany

Dany

Ikzelf heb jaarlijks +/- 65 meter nodig. Met zo'n koopbare rol van 1000 m. kan ik 15 jaar verder !!

Of met enkele mensen samen een rol kopen en verdelen.
dinsdag 12 november 2019 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon