menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Stamboontjes herkennen

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Hallo ! Ik heb her en der stamboontjes geplant en ben vergeten welke soort waar. Nogal dom ja. Is het mogelijk om aan het blad of aan het uiterlijk van de boontjes te zien of het bruine of witte bonen zijn ? Bijgaande foto hebben ze gekleurde vlekken en dat ziet er niet als een aantasting uit in mijn ogen. Zou t kunnen dat dit bruine bonen zijn ? Die had ik nog niet eerder. Bij voorbaat dank, Marina

Groenten

maandag 7 oktober 2019 - 15:57
c j de k

C j de k

Ga maar eens rustig zitten en lees het hele verhaal , je raakt er van in de bonen https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/
maandag 7 oktober 2019 - 19:55
weijandmari17

Weijandmari17

Dankjewel Kees !

Groenten

dinsdag 8 oktober 2019 - 09:46
c j de k
dinsdag 8 oktober 2019 - 11:41
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Maak ze open en je weet het, of ze bruin of wit zijn.
dinsdag 8 oktober 2019 - 12:55
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Maak ze open en je weet het, of ze bruin of wit zijn.


Bartje Bartels...
dinsdag 8 oktober 2019 - 15:09
c j de k

C j de k

Die bid niet voor bruine bonen
dinsdag 8 oktober 2019 - 17:41
weijandmari17

Weijandmari17

Bedankt voor de tip Patrick, en DeHaan.
Kun je me dan misschien ook nog vertellen of ik ze nu vers kan koken en eten, of dat ze persee eerst moeten drogen ? Iemand zei tegen me dat de witte eerst ook nog bruin moeten worden (rijpen) voordat ze gegeten kunnen worden. Is dat waar ?

Groenten

woensdag 9 oktober 2019 - 09:13
deHaan

DeHaan

Je kan ze vers/gedroogd eten.
Kleur veranderd niet meer.
woensdag 9 oktober 2019 - 09:43
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Vers zijn ze lekker in de soep. Mooi gekleurde oogst.
woensdag 9 oktober 2019 - 13:17
weijandmari17

Weijandmari17

Hartelijk dank weer, Jouk en DeHaan. MARINA
woensdag 9 oktober 2019 - 14:46
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Vroeger kreeg ik van mijn Turkse buurvrouw allerhande mooie grote gekleurde bonen voor in de soep. Zij stopte ze vers in de diepvries. En als ze deze nodig had dan waren ze zo klaar. Gedroogd duurt alles veel langer om te verwerken.
woensdag 9 oktober 2019 - 14:57
weijandmari17

Weijandmari17

Klinkt logisch ja Jouk, en ik verheugde me er al op om voor het eerst verse bruine en witte bonen te eten. Maar toen zei iemand "die witte moeten nog bruin worden en nu zijn ze niet rijp en daar word je ziek van". Ik had ze al geplukt en (met veel gepruts) gedopt voordat ik las dat je ze moet laten uitdrogen... Hoe is t overigens daar ? Friesland nog niet aan de zee prijsgegeven ?
Groet, Marina

Groenten

donderdag 10 oktober 2019 - 11:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nee ze hebben het Wouda gemaal drie dagen laten pompen. Maar vannacht weer 20mm. Nu hoor je mij niet meer klagen over droogte. Vrolijke ijsbloemetjes.
donderdag 10 oktober 2019 - 11:46
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Nog even opgezocht. Lecithine word door verhitting opgelost.
donderdag 10 oktober 2019 - 11:51
weijandmari17

Weijandmari17

Ik heb ze idd in de vriezer gedaan en eruit toen ik es groentesoep maakte. Heel lekker en volgend jaar zet ik er meer. Groet, Marina
zaterdag 16 november 2019 - 11:03
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heerlijk soep maken. Moet ik ook weer eens doen. Kreeg van mijn oudste broer pompoenensoep met gehaktballen. Zalig. En hier gaat het weer beter. Even wat last met mijn heup, maar dat is na 4 weken weer opgelost. Heb inmiddels nog maar twee kippen. De laatste kwam maar niet door de rui. Ik durfde er geen eind aan te maken. Had ook een raar oog en was bang voor een ziekte. Even mijn oudste broer lief aangekeken.
zaterdag 16 november 2019 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon