menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tomaten te zwaar voor eigen plant

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb enkele planten die hun eigen tomaten niet kunnen dragen. Moeten jullie ze ook hier en daar ondersteunen?
zondag 28 juli 2019 - 17:40
c j de k

C j de k

Volgens mij kun je ze het beste opbinden
zondag 28 juli 2019 - 18:03
leerling

Leerling

Mijn moeder gebruikt tomatenspiralen. Zie bv. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/2106/tomatenspiralen
Nu waarschijnlijk al te laat, maar een aanrader voor volgend seizoen.
maandag 29 juli 2019 - 00:33
verbena46

Verbena46

Met opbinden is het probleem opgelost !
maandag 29 juli 2019 - 18:24
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Dieven uithalen, opbinden en uw aantal trossen per plant beperken tot 5.
maandag 29 juli 2019 - 22:19
Lino

Lino

Ik denk dat ik mij verkeerd heb uitgedrukt: de plant zelf staat recht, gesteund door spiralen of stokken. Maar de trossen knikken door. Ik voeg een foto toe.

Groenten

dinsdag 30 juli 2019 - 12:07
Lino

Tekst aangepast

Lino

Nóg een andere
Als ik hem niet ophoud met een snelbinder, dan hangt hij volledig naar beneden en plooit hij helemaal dubbel.

Groenten

dinsdag 30 juli 2019 - 12:08
verbena46

Verbena46

Voordat de tak gaat breken ga je met een iets lang stuk touw de tak omhoog trekken (opbinden) en aan de stokken ( of spiralen ?) vastbinden.
Je maakt een inkeping in de stok voor het touw
dinsdag 30 juli 2019 - 12:50
Lino

Lino

Ja, het is geen gezicht, maar dat doe ik nu.
Zou het normaal zijn of komt dat doordat de planten iets tekort komen?
dinsdag 30 juli 2019 - 12:54
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Je kan ze binnen op een donkere plek al laten rijpen, toch?
Ineke
Google er maar eens op!!
dinsdag 30 juli 2019 - 15:14
Lino

Lino

Niks zo lekker als een tomaat die rijp geplukt werd.
dinsdag 30 juli 2019 - 17:46
verbena46

Verbena46

Volkomen mee eens !!!
woensdag 31 juli 2019 - 07:14
gied

Tekst aangepast

Gied

Ja ze kunnen hun eigen gewicht niet dragen, wat er al gezegd werd, het 'dieven" van de plant, en aantal vruchten beperken. Maar opbinden en ondersteunen moet toch hier en daar gebeuren.
Ik heb dat zelf ook, en ze staan in volle grond, stammetjes van 15-20 mm. dik, maar de takken
houden de dikke tomaten ook niet meer, en ik gebruik rubberen kabel die is voor opbinden van takken, en geeft door zijn rek mee, ze beschadigd de takken niet. Men gebruikt vaak die grote ronde
"kooien" laat ik het maar noemen, waarin de tomatenplant omhoog groeit, en je ze kan steunen rondom. Zelf toppend of niet zelf toppend, en die laatste dan moet je ze in bedwang houden door snoei en/of dieven
zondag 4 augustus 2019 - 21:21
Lino

Lino

OK dank u. Dus het is normaal. Dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ik iets fout doe.
Ik ondersteun ze liever dan de tomaten uit te dunnen. De dieven haal ik wel altijd weg.
woensdag 7 augustus 2019 - 08:53
JoyceGroen

JoyceGroen

Aangezien tomatenplanten - met name jonge planten - vaak nog erg kwetsbaar zijn, kun je tomatenplanten ondersteunen door middel van een aantal technieken zoals bijvoorbeeld het opbinden van tomaten middels tomatentouw of je kunt tomatenclips gebruiken.

Lees dit artikel eens om te kijken of je dit verder helpt: https://royalbrinkman.nl/kennisbank-teeltwisseling/tomatenclips
woensdag 16 oktober 2019 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon