menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Courgettes zaaien

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hallo iedereen.. Zoals jullie al gemerkt hebben met al mijn vragen ben ik niet zo bekend met de tuin. Ik wil heel graag courgettes zaaien in een vierkante meter moestuin. Kan ik nu al binnen beginnen met de zaadjes te laten kiemen in een pot dazr dat de temperaturen op dit moment nog laag zijn?
dinsdag 26 maart 2019 - 15:18
LT

LT

van int:
Na tomaten, aubergines, pepers en paprika’s is het eindelijk tijd om courgettes te zaaien. Je kunt ze namelijk voorzaaien in potjes vanaf april, of meteen in de vollegrond planten, vanaf mei en half mei. Maar wat moet je weten voor je zaait? Wij geven tips! Zaai courgettes pas vanaf april in potjes, ze groeien snel. Vroeger starten heeft geen zin. Plant de zaden in zaaigrond, of meteen in potgrond, als ze in hetzelfde potje moeten groeien tot ze geplant kunnen worden. Courgettes hebben een hekel aan verspeend te worden. Stop de zaden even diep als ze groot zijn, dan kiemen ze al na gemiddeld 7 dagen. Zet de potjes in de kas overdag, maar haal ze ‘s nachts terug binnen als de temperatuur lager is dan 5 °C. Geef regelmatig water en zorg dat de groeiomgeving warm is, dan kiemen de zaden sneller.
dinsdag 26 maart 2019 - 15:45
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Oké bedankt voor deze informatie. Heb geen idee wat verspeeld betekent waarschijnlijk van plaats wisselen. Dus ik kan in feite ze vandaag binnenshuis al in een bloempot zaaien daar dat we einde maart zijn?
dinsdag 26 maart 2019 - 15:56
Carib

Carib

Verspenen betekent dat je zaailingen uit een zaaibak haalt en apart oppot. Soms worden een heleboel zaden samen in een zaaibakje gestrooid om ze na het ontkiemen te verspenen. Courgettes houden hier niet van omdat het verstoring van de wortels betekent. Daarom zaai je courgettes apart in kleine potten en verplant daarna de hele plant zodra deze een goede kluit ontwikkeld heeft in de grond. Courgettes worden best groot, hou daar dus rekening mee. Ze hebben ook veel water en voeding nodig.
dinsdag 26 maart 2019 - 16:49
mooiemoestuinkoen

Mooiemoestuinkoen

Hou je er rekening mee dat courgettes veel plaats innemen? Ik las dat je ze in een vierkante meter tuin wil kweken, daar kan je er volgens mij maar 1 max 2 courgette planten in kwijt...
zondag 31 maart 2019 - 21:33
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik denk dat we met 1 courgette plant wel toekomen.. Wil het gerust wel in de tuin zelf plaatsen maar ik ben er nog niet aan uit hoe we alles gaan indelen.. Heb momenteel ook nog een aantal zaden van de boerdereis van Delhaize vorig jaar gezaaid binnen. Ik heb hier bloemkool peterselie andijvie bij. Ze zijn aant kiemen opt moment en heb ook al een 6tal zonnebloemen die ik een mooi plekje wil geven.. Opt gebied van tuinieren ben ik echt nog een leek zoals ze zeggen dus dit forum is echt ideaal voor me. En krijg echt alle positieve informatie. Zo super..
zondag 31 maart 2019 - 21:42
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik had 2 zaadjes 1 is maar uitgekomen.. De stengel vind ik mooi dik, stevig en harig.. Ik wacht nog op de 1ste bladeren die komen.. Zodra ik merk dat de wortels goed gegroeid zijn in de kweekpot ga ik ze buiten plaatsen.
Kan het kwaad als ik het gewoon in het gras plaats of moet ik echt een ruimte met lege grond errond hebben?
maandag 22 april 2019 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon