menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vierkante meter moestuin

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

hallo iedereen.
ik heb momenteel een vierkante meter moestuin bak geplaatst. met 16 vakjes dus 4x4
en ik zou graag volgende groenten willen planten. graag had ik geweten op welke plaats in de bak deze het beste kunnen staan. als je nog goeie tips hebt voor mij als beginner mag je het ook steeds doorgeven.

aardbeien divers
tomaten divers
boontjes
courgette
radijsjes
broccoli
sla
komkommer
knoflook
ajuin
dinsdag 10 april 2018 - 16:52
leerling

Leerling

Misschien heb je wat aan deze link naar Jelles Makkelijke Moestuin? https://www.makkelijkemoestuin.nl/

'k Ben niet zo gelukkig met de manier waarop hij zijn Makkelijke Moestuin Mix (de mix die hij in zijn bakken doet) aanprijst, omdat een derde ervan bestaat uit turf en er voor die turf unieke stukken natuur onherstelbaar verloren gaan. Maar op http://www.velt.be/ecologisch-leven-je-tuin/groenten-de-tuin/groenten-potten/minidossier-potgrond vind je de beschrijving van een ecologischer alternatief.

Verder vind ik dat Jelle prachtig werk levert. Hij heeft een prettige schrijfstijl: duidelijk en zonder dikdoenerij. Hij geniet van zijn moestuin en wil mensen aansporen om het zelf ook eens te proberen.
Op zijn website vind je massa's voorbeelden en bruikbare tips (o.a. van dingen die je *niet* in je bakken wil, omdat ze te lang nodig hebben om te groeien of te veel plaats vragen).
Je kan je inschrijven op zijn nieuwsbrief, waarin hij vertelt wat hij zelf in zijn tuin zaait of plant, wat er goed of mis gaat, nieuwe dingen die hij ontdekt...
Dit jaar heeft hij ook een app gelanceerd.
Een aantal jaren geleden heeft hij ook een boek gepubliceerd. Je kan het kopen via de shop op zijn website, of misschien vind je het in de bib in je buurt.
dinsdag 10 april 2018 - 23:31
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

hey dank je voor je reactie. ik ben bekend met jelle zijn werk en heb ook de app al geprobeerd helaas vermeld de app dat ik zijn zaden moet gebruiken maar sommige plantjes staan niet in de app vermeld. het boek ga ik straks even opzoeken in de bib hopelijk kan dat mij wat meer info geven.
Van grond heb ik eigenlijk gewoon potgrond en compost zakken genomen.
woensdag 11 april 2018 - 09:33
jdcoster

Jdcoster

Tenzij het enkel gaat om een experiment om eens te kijken hoe alles groeit, zou ik me beperken tot slechts een viertal soorten om toch enige opbrengst van betekenis te hebben. Een volledig uitgegroeide courgetteplant alleen al heeft 4 vakjes nodig, Een slaplant ook een vakje. En van boontjes in één zo'n vakje heb je hoogstens wat vruchtjes om eens bij te mengen in een wok en van één aarbeiplant oogst je niet zo erg veel... .
Na de vroeg gezaaide radijzen kun je natuurlijk nog wel boontjes planten.
woensdag 11 april 2018 - 10:36
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

super uitleg dank je wel. ik heb momenteel totaal geen groene vingers dus zo'n kleine bak is ideaal om het eens te proberen.
zou ik dan de courgettes 2x2 plaatsen en de boontjes erlangs 2x2 of is dit niet zo slim? ik weet dat de radijsjes en kropsla van voor moeten staan zodat ze niet in de schaduw komen.
en dan de aardbeiplantjes in het midden op een rij.
woensdag 11 april 2018 - 11:47
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Het is met planten zo een beetje zoals in de school vroeger, de kleintjes vooraan en de groten achteraan ... . Ten opzicht van de zon natuurlijk.
Een tomatenplant groeit al gauw 1,5 tot twee meter hoog en vergt een plantensteun, die moet achteraan. En als je toch bezig bent met steunen, kun je ook beter stokbonen nemen, ook aan stokken van 2,5 meter. Tien zaadjes per stok geven dan toch wel een opbrengst die een beetje de moeite is.
woensdag 11 april 2018 - 13:42
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

ik ga gewoon kleine plantjes planten ik heb bang dat het zaaien niet zal lukken. maar kunnen tomaten ook gewoon buiten staan want heb ergens gelezen gehad dat ze heel gevoelig zijn aan water op de blaadjes.
woensdag 11 april 2018 - 13:46
leerling

Leerling

Aardbeiplantjes in een vierkantemeterbak nemen het heel jaar door plaats in, terwijl je er maar een paar weken van kan eten. Als je maar 1 bak hebt, wil je daar zo'n groot mogelijk opbrengst van en dat gaat zo niet lukken.
Aardbeien zou je in een aardbeientoren kunnen planten. Je kan die kopen (o.a. hier in de webwinkel) of zelf maken. Zie bv. https://www.nudge.nl/blog/2014/02/24/maak-zelf-een-aardbeientoren/

Gourgetten nemen ook veel plaats in, tenzij je een klimhek aan je bak maakt en ze daartegen omhoog leidt.

Heb je de artikelenreeks hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/artikels/de_vierkante_meter_moestuin_-_deel_3 geeft nog wat tips over welke groenten wel en welke minder/niet geschikt zijn.

Tomaten heb ik verschillende jaren geprobeerd in open lucht. Is nog nooit gelukt. De planten werden ziek en meestal was ik blij als ik al 1 of 2 tomaten had. Dat doe ik dus niet meer. Ooit maak ik wel eens een afkapping, maar tot dan zullen het tomaten uit de winkel blijven.

Heb zelf Jelles app niet, maar als hij laat weten dat het tijd is om groente X te zaaien, dan kan dat zaad echt wel net zo goed uit een andere betrouwbare winkel komen.

Plantjes planten is leuk, omdat je dan meteen groen hebt in je tuintje, maar een paar vierkantjes laten om zelf wat te zaaien zal je wat meer zelfvertrouwen geven.
woensdag 11 april 2018 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon