menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chicoree

Ga naar meest recente reactie

lisa

Lisa

ik heb chicoree gezaait,maar nu ?hoe doe ik het verder ik heb mij laten zeggen dat ze in het donker moeten zijn?wij kan het mee uitleggen hun verder?
bedankt lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 14:09
andre

Andre

lisa.

Cichorei wordt eigenlijk niet door de amateurs telers niet meer gedaan en eigenlijk vervangen door witloofwortels of door Roodlof van Verona en dit wordt ingetafeld als witloofwortels.

andre
zaterdag 1 juli 2006 - 15:21
lisa

Lisa

andre, is dit het antwoord of weet je niet hoe men cichoree teelt?als niet is het ook geen probleem
ik vind dan wel een oplossing
grts,lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 16:50
andre

Andre

Mijn antwoord is gewoon de wortelen worden volgens mij ingetafeld gelijk witloof.

andre
zaterdag 1 juli 2006 - 16:53
Tomateboer

Tomateboer

Als ik me niet vergis moeten ze eerst de chicoreien telen,
en daarna de wortels intafelen,zoals Andre wil zeggen
grt
ps:Inderdaad word dit niet meer gedaan door hobbyisten,
het vraagt veel onderhoud en vooral veel grondoppervlag,want met 1 of 2chicoreien
ben je niets he?
zaterdag 1 juli 2006 - 17:13
lisa

Lisa

ja dat is zo ,ik heb er wel een paar meer dan 2-3 en al geteelt ,ik vind het soms heel interessant om
dinge uit te probeeren ,waarom zal iemand die hobbyist is het niet uit probeeren ,na en zo helemaal hobbyist in het tuinieren vind ik mij zelfs toch niet ,man kan ja niet alles weten
zaterdag 1 juli 2006 - 17:30
andre

Andre

Ja lisa dat klopt en nu met die warmte allezins niet

andre
zaterdag 1 juli 2006 - 17:35
Tomateboer

Tomateboer

Ja zeg wel!!!
Ik kook hier
grt
zaterdag 1 juli 2006 - 18:40
Victor44

Victor44

Lisa,er zijn 2 soorten;degene die je in een kuil inlegt,met wat aarde erover,maar er is er ook om gewoon zonder dekgrond te laten groeien. En meestal doen wij dit hierzo.We nemen een paar dagen na het rooien de wortels en zetten ze zij aan zij in een grote emmer met op de bodem een klein laagje vochtige aarde. Als de wortels te lang zijn kan je ze een beetje inkorten. Dan schud ik er wat aarde tussen,schud met de emmer zodat de aarde wat tussen de wortels zakt,donkere zak of papier over en zo donker mogelijk zetten. Na een 3-tal weken zijn er mooie kropjes aan 't vormen. Ah ja,je mag het loof niet te kort afnijden voor het inzetten (een 3tal cm aanlaten). Zo doen wij het hier ieder jaar ,we zijn ook natuurlijk geen professionelen ,maar 't lukt toch telkens weer.
zaterdag 1 juli 2006 - 18:47
lisa

Lisa

oh, victor wat ben ik blij met jou antwoordt ,bedankt en zo goed formeliert zo dat ik weet wat ik precies moet doen,
grts,lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 18:56
Victor44

Victor44

't Is graag gedaan,Lisa,als we mekaar maar kunnen helpen hé, De 1 heeft met dit ervaring en de ander met iets anders. Niemand weet alles hé,
zaterdag 1 juli 2006 - 19:03
andre

Andre

Dus het is gelijk witloof,want in de verleden tijd werd witloof ook wel eens chicoree genoemd

andre
zaterdag 1 juli 2006 - 19:27
Victor44

Victor44

Ja,chicorei is de eigenlijke plant André. Men verkrijgt witloof als men na het rooien en afsnijden van de chicorei de plant opnieuw in een fase brengt dat hij de witloof zal voortbrengen. Vroeger werden deze wortelen naar het schijnt gebrand om er chicorei van te maken,een surrogaat van koffie in de oorlogsjaren.
zaterdag 1 juli 2006 - 23:07
andre

Tekst aangepast

Andre

Dat klopt victor, maar wat is de bedoeling van lisa om surrogaat of witloof te kweken

andre
zaterdag 1 juli 2006 - 23:16
lisa

Lisa

na , wat denk je andre ?natuurlijk eten ik probeer graag van alles uit en ruimte heb ik toch genoeg soms denk ik wel ik kom te kort en trauwens is het heel goed voor de gezondheid en heeft ook een genezend effect
grts , lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 23:42
Fons

Fons

Lies,chicorei of witlofwortels worden gezaaid omstreeks eind Mei,bij de opkomst als de plantjes zo´n 10 cm hoog zijn worden deze uitgedunt,d.w.z. om de 10 cm laat ge een plantje staan, de rest verwijder je.
Laat deze plantjes uigroeien tot volwaardige chicorei of witlofwortels dit is ong. tot half Sept, daarna worden de wortels gedeeltelijk gerooid en enkele dagen opzijgelegt met loof aan, na een weekje de loof afsnijden tot 3 cm boven de wortel en de wortel ingekort zodat ze in een emmer of ketel passen opvullen met zand en donker en warm wegzetten, na drie weken kunt ge witloof oogsten.De wortels kunnen in verschilende periodes geoogst worden zodat ge een lange periode witloof kunt oogsten.
Vorig forum heb ik aan de hand van verscheidene foto´s getoont hoe men witloof kan telen, misschien kan je dat nog herrinneren.

Groetjes Fons.
zondag 2 juli 2006 - 00:11
lisa

Lisa

fons ,bedankt ook voor je uitleg helaas heb ik de uitleg en de fotos van je niet in mij herinnering zitten
michien kun je ze nog eens plaatsen ? zeker geeft het nog tips -trauwens moet ik de plantjes welke te veel gezaait zijn verwijderen of kan ik ze gewoon weer in de grond doen?
lies
zondag 2 juli 2006 - 08:39
andre

Tekst aangepast

Andre

lisa

Goede morgen je kuntde plantjes die je verwijderd proberen om terug uit te planten, soms lukt dit soms niet meestal krijg je wat vertakte wortels maar die kunnen ook mooi witloof opbrengen

andre
zondag 2 juli 2006 - 10:08
lisa

Lisa

bedankt andre , is goed om te weet ik vind het jammer als ik ze weg doe en het geeft toch nog mooie chicoree het probeeren is het waard
grts,lisa
zondag 2 juli 2006 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon