menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Plantjes worden geel

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Zoals elk jaar kweek ik een aantal groenten in een houten moestuinbak. Ik zaai de plantjes eerst in kleine potjes en als ze voldoende groot zijn en het weer wordt beter, dan plant ik ze uit in mijn bak. Vorig jaar viel het mij op dat na 1 à 2 weken na het uitplanten de bladeren geel werden en dat sommige plantjes gewoon verschrompelen en afsterven. (zie foto's) Ik dacht toen dat het door de kou kwam, maar dit jaar heb ik het weer... en zo koud is het nu echt niet.

Ik heb het bij alle planten die ik uitplant in de bak: courgette, pompoen en boontjes. Ik heb ervoor op dezelfde plaats radijsjes gekweekt in het voorjaar en die waren perfect. Ook de sla in de bak doet het goed. Wat is het probleem?

Groenten

zondag 22 mei 2016 - 20:02
LT

LT

Deze bladeren zijn door de zon verbrand. Hebben die eerst onder of achter glas gestaan? Zo ja, dan moeten ze eerst wennen aan de UV- straling van de zon. Dus eerst een tijdje in de schaduw zonder bedekking van glas.
Groetjes, Lou
zondag 22 mei 2016 - 20:25
jdcoster

Jdcoster

Hoopgevend is dat de nieuwe bladgroei gezond is.
zondag 22 mei 2016 - 21:11
Pieterke67

Tekst aangepast

Pieterke67

Verbranding door plots naar buiten te gaan lijkt me onwaarschijnlijk, want ik had ze al een week of drie buitenstaan in een potje onder het afdak. Vanaf ik ze dan in de bak zet, gaat het mis. Er is de laatste dagen ook weinig of geen felle zon geweest. Het zou kunnen, maar ik blijf het toch vreemd vinden.
Vooral de citroenkomkommer heeft er veel last van, vorig jaar heeft ie het ook niet gehaald. De rest komt er na een tijdje meestal wel door.

Zou teveel mest een probleem zijn? Bijmesten doe ik elk jaar in het begin van het seizoen met organische groentenmeststof. De radijsjes die ervoor stonden, hadden er toch geen last van...
zondag 22 mei 2016 - 22:48
Tuinprins

Tuinprins

Is toch echt zonnebrand. Onder dat afdak kregen ze vermoedelijk geen zon of zeer beperkt.

Overbemesting lijkt mij zeer onwaarschijnlijk want organische mest werkt tamelijk geleidelijk. Bovendien zou dan ook de nieuwe groei daar last van moeten hebben en die ziet er op bovenstaande foto gezond uit.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 mei 2016 - 06:55
Pieterke67

Pieterke67

Plantje heeft het ondertussen helemaal begeven. Wss door het slechte weer...
woensdag 25 mei 2016 - 00:12
Pieterke67

Pieterke67

Ik wil hier nog eens op terugkomen. De plantjes die ik meer dan een maand geleden in de moestuinbak gezet heb, doen het allemaal heel slecht dit jaar. Er gebeurt precies helemaal niks. Ze groeien niet, worden geel, ... Het zou het weer kunnen zijn, maar bij de buurman staat er ondertussen een oerwoud.

Ik begin daarom sterk te denken dat de grond in de moestuinbak niet meer goed is. Ik heb er nu een jaar of 4 à 5 groenten in gekweekt en elk jaar doe ik er organische meststofkorrels in en de afgelopen 2 jaren ook compost. Wat kan ik nog meer doen om de grond goed te houden? Is die compost eronder mengen wel een goed idee eigenlijk, want mijn buikgevoel zegt dat het daar iets mee te doen heeft.
maandag 13 juni 2016 - 22:03
Thefizyx69

Thefizyx69

Volgens mij is het dringend tijd om de aarde te vervangen.
Heeft niks te maken met de compost.
maandag 13 juni 2016 - 22:40
Pieterke67

Pieterke67

Om de hoeveel tijd moet je de grond in een moestuinbak vervangen? Moet je al de grond vervangen? Dat is wel een hele hoop...
zaterdag 18 juni 2016 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon