menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witloof

gezondheid

Gezondheid

Waar kan men witloofstekken kopen? Ik vind dat hier nergens in de buurt; niet bij de particulier winkel voor tuin en dier; niet bij Aveve; e.d
En, wanneer ik dan het plantgoed zou bekomen...is het dan nu nog mogelijk om het te planten?
zaterdag 7 november 2015 - 07:57
deHaan

DeHaan

Witlof moet je in het voorjaar zaaien, plantgoed heb ik nog nooit gezien.
zaterdag 7 november 2015 - 08:35
WielS

Tekst aangepast

WielS

Voordat het invriezen van witlofwortels algemeen goed was, werden ( om vanaf begin sept, witlof op de markt te hebben) paperpots geplant.
Deze paperpots waren +/- 12 cm. lang , 1,5 cm doorsnee en zaten als een honingraat in een doos.
Plantenbedrijf W.P.K. leverde deze planten.
Ze hadden er een mechanische lijn voor die de potjes van turf voorzag en op ieder potje één zaadje legde.
Als ze waren gekiemd werden ze over rollenbanen naar buiten gebracht om af te harden.
Bij de witlofboer werden ze dan vanaf begin april met een automatische plantmachine in de grond gestopt.
Onder plastic folie ging de groei dan met +/- 4 weken voorsprong van start.
Als je normaal witlof zaait en dan de plantjes gaat verspenen , krijg je z.g. spinnen.
Het wortelgroeipunt is gebroken en er groeien allemaal zijwortels , spinwortels genoemd.
Daar kun je prima witlof van oogsten maar voor de professionele trekker is dat geen optie (nemen te veel plaats in.
Als je nu nog witlof wil oogsten , kun je bij een witloftrekkerij misschien pennen kopen en deze opzetten in de grond .Of in een emmer en in het donker laten groeien.
Vr. Gr. Wiel.
zaterdag 7 november 2015 - 09:56
Boerke

Boerke

Gezondheid bedoeld misschien al de wortels ( chicorei) om in te leggen? Als je een witloofboer in de buurt heb kun je er daar misschien eens enkele gaan vragen zoals WielS aangeeft.
zaterdag 7 november 2015 - 18:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon