menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarom zijn de bladeren van mijn salades in een half uur slap

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

ik heb wat salade gezaaid en ben zoals elk jaar verrast dat ze nu al beginnen door te schieten ..
dus ik wil ze snel eten.
Maar van een salade die ik deze voormidddag uitgetrokken had, waren de bladeren een half uur later reeds slap en absoluut niet meer krokant te noemen (ze lagen wel op de terrastafel ...)

is dit normaal en kent iemand de oorzaak ..., warmte, doorschieten ??

... en hoe kan ik dit vermijden ?

dank op voorhand voor elke reactie
donderdag 16 juli 2015 - 15:34
Thefizyx69

Thefizyx69

Als ze op de terrascafés lagen is het zeker van de warmte.
Ik trek mijn sla uit net voor ik ga eten. Of savond voor ik naar bed ga als het afgekoeld is buiten. En dan de koelkast in.

Christian
donderdag 16 juli 2015 - 16:39
jdcoster

Jdcoster

U kunt dat vermijden door inderdaad sla te plukken, net voor u ze zult eten of beter nog, ... 's morgens vroeg als de planten de kans kregen zich, in de koelte van de nacht vol te zuigen met water.
Dan nog verpakken wij de sla in een dichtgebonden plastiek zakje en leggen dat onmiddellijk in de koelkast of de kelder. In die koelte en in de vochtige omgeving van de verpakking kan die sla zelfs een paar dagen vers blijven.
donderdag 16 juli 2015 - 17:15
Thefizyx69

Thefizyx69

S morgen vroeg is idd nog beter.
donderdag 16 juli 2015 - 18:39
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor alle antwoorden.

Ik heb inderdaad vanavond nog een (opschietende) krop geoogst en onmiddleijk in de spoelbak en vandaar direct in de frigo ... en ze was best knapperig.

Deze middag lag de sla wel op de terrastafel, maar zeker niet in de zon. En ik was vooral verbaasd door de snelheid waarmee de bladeren verslapten ... geen uur ..

nogmaas dank
donderdag 16 juli 2015 - 19:48
Thefizyx69

Thefizyx69

Een sla bestaat voor 95% uit vocht. Dus moet daarvoor niet in de zon liggen. Met deze temperaturen verdampt dat snel
donderdag 16 juli 2015 - 20:37
leerling

Leerling

off topic, maar van sla die doorschiet kan je ook nog lekkere slasoep maken...
vrijdag 17 juli 2015 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon