menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarom vallen de pijpen van mijn ajuinen om

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik heb op 13 maart een aantal uitjes geplant en de pijpen zijn reeds meerdere weken behoorlijk gegroeid. Maar het merendeel valt om en "kraakt" zelfs een beetje in het midden ... het is geen zicht ...
Ik heb geprobeerd overvloedig te begieten en dat verbetert de situatie heel even, maar s'anderendaags is het weer zo ver ...
Kan het zijn dat dit komt omwille van het feit dat ze te groot zijn en het omvallen of omplooien onvermijdelijk wordt ?
Ze blijven wel lekker ...

Dank op voorhand voor elke reactie.

PS. Wanneer mag ik eigenlijk de uitjes oogsten. Die zijn maar zeer weinig gegroeid ...
woensdag 27 mei 2015 - 12:10
Patrikc

Patrikc

uienvlieg.

je kan die uitjes op elk moment oogsten en opeten, maar de meesten wachten tot in de zomer na het afsterven van het loof, dan kan je ze bewaren tot deze periode volgend jaar.

Lenteuitjes is een teelt apart, maar is eigenlijk gewoon dezelfde plantensoort.
woensdag 27 mei 2015 - 12:22
jozefleon

Jozefleon

Dank voor Uw reactie.

Ik heb uienvlieg opgezocht en dat is het niet.
Ik vermoed dat het ofwel de afmeting van de pijpen is of mijn kleigrond of de aanhoudende lage temperaturen .....
Ondertussen kan men echter wel de omgevallen pijpen eten - blijven goed smaken.

Hierbij ook een foto van een uitje. Die zitten nu al 3 maanden in de grond en zijn praktisch niet gegroeid. Komt dat nog of worden deze uitjes voornamelijk geplant om het loof te eten ? Ik heb de verpakking verloren ...

En beinvloedt het verwijderen van het loof de capaciteit van de uitjes om verder te groeien .... blijven ze dan klein of kan men zoveel loof eten als men wil ?

Dank op voorhand voor elke reactie en groeten

Groenten

zaterdag 30 mei 2015 - 11:13
jozefleon

Jozefleon

bijkomende foto ....

Groenten

zaterdag 30 mei 2015 - 11:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon