menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog te vroeg om struikboontjes te planten

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen grgroet.

Ik heb, wegens gebrek aan ervaring, mijn struikbonen waarschijnlijk te vroeg gezaaid - in potjes - onder glas (klein Aldi serre-tje). Zie foto.

Ik lees nu echter dat ik de potjes best niet plant voor 10 mei, wegens behoefte aan warme grond en vooral sterke gevoeligheid voor nachtvorst.

Weet iemand soms wat ik best kan doen : bewaren in tuinhuis onder koele donkere omstandigheden om groei te temporiseren of gewoon planten. De wortels beginnen al flink daar de potjes te dringen.

Dank op voorhand voor elke reactie

Groenten

woensdag 22 april 2015 - 11:04
Wannus

Wannus

Ben ook bezig om eigen groenten te kweken , nu ik meer tijd zal hebben.
Maar ben nog een groentje hierin . Wel heb ik nog veel opgestoken van
mijn grootvader vroeger , en wat boontjes betreft mogen ze de Meimaand
niet zien . Dus ze mogen niet uitkomen vooraleer De maand Mei voorbij is .
Maar ja tis al zo lang geleden dat ik dat gehoord heb , de tijden zijn
inmiddels veranderd .
woensdag 22 april 2015 - 18:05
jdcoster

Jdcoster

Op de foto herken ik daar precies erwtjes in, of ben ik mis?
Boontjes zaai ik nooit in potjes, maar in de volle grond. Ik zal in in de eerste week van mei beginnen en er dan elke twee weken een beetje zaaien tot begin juli.
Het gebeurt dat de eerste zaai mislukt door kou en regen, maar als het wel lukt heb ik al vroeg boontjes.
Die boontjes zou ik al buiten planten hoor. Plaats er een tunneltje over met een velletje folie. Het zijn er toch niet veel.
Als je ze verder binnen houdt zullen ze bij gebrek aan voldoende licht wegkwijnen.
donderdag 23 april 2015 - 00:10
jozefleon

Jozefleon

Da&nk voor reacties.

Ik aarzel want de verwachte weertrend van het kmi laat de nacht-temperatuur midden toek week dicht bij het nulpunt naderen.
Ik woon (in wallonie) op de top van de heuvelrij na de kwaremont-kluisberg heuvelrij. Hoogte is eigenlijk maar 120 meter, maar het is hier als snel 1 a 2 graden lager dan in de vallei. En ik ben niet zo georganiseerd met tunnels en folie en zo ...
Dus ik zal mischien de boontjes wel in het licht, maar niet meer in de zon zetten en ze in het oog houden.
Het zijn inderdaad maar een 12-tal plantjes, maar het interesseert me.

Zodra de veertiendaagse regenperiode voorbij is, ga ik het gras afstekken en de oppervlakte van mijn moestuin vergroten. Momenteel is de aarde reeds erg verhard - hier is alles kleigrond en dat is echt veel moeilijker tuinieren dan in Zand-Leem-Vlaanderen ...
Nogmaals dank en veel groe(n)ten.
vrijdag 24 april 2015 - 10:28
jozefleon

Jozefleon

SORRY.

Ik word er zojuist, TEN TWEEDEN MALE, op gewezen dat het inderdaad struikerwten en geen bonen zijn.


Ik had uw juiste opmerking reeds vergeten, maar zie nu dat ik inderdaad een vraag over struikbonen gesteld had.



Nu ja, een gepensioneerde mag al eens verstrooid zijn.
Ze gaan vandaag reeds de grond in ...

Ik hoop dat ik ooit eens zo een nivo bereik om een foto zo maar onmiddelijk te herkennen..

vrijdag 24 april 2015 - 10:50
Wannus

Wannus

Je kunt in zware klei en leemgronden grof zand in werken met vb ;
een spitvork . Ik kom in de zomermaanden af en toe eens fietsen
rond de Kwaremont en de Patersberg enz.... vooral voor de mooie
streek . Maar van nu af aan ga ik die heuveltjes op naast mijn fiets .
vrijdag 24 april 2015 - 12:20
jozefleon

Jozefleon

probeer eens de "Bourliquet" op te rijden ....
groeten
zondag 26 april 2015 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon