menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten naast groententuin

Ga naar meest recente reactie

tomvanminnebruggen

Tomvanminnebruggen

Hallo,

Graag wens ik als beginneling wat informatie over planten rond de tuin.

Ik heb een groententuin van 4m x 4m, daarnaast een kleine grasstrook van 50cm en dan daarnaast een serre.

Nu zou ik graag iets op die grasstrook willen zetten, naast de serre.

Ik had het idee om hier kleurige bossen afrikaantjes te zetten, met het idee dat hier bijen naartoe komen en dat dat goed is voor de groententuin.

Echter wil ik zeker zijn of dit goed is voor de groententuin en of er eventueel andere planten (kleurrijke) zijn die hier goed (of beter) dienst kunnen doen.

Alvast bedankt.

Mvg,
Tom
maandag 20 april 2015 - 15:32
Patrikc

Patrikc

Dat is best een goed idee, maar ik zou dat strookje gewoon mee opnemen in de groentetuin en de afrikaantjes integreren in de teeltwisseling.
maandag 20 april 2015 - 15:49
tomvanminnebruggen

Tomvanminnebruggen

bedankt voor de tip

mee integreren in de groententuin ga ik niet doen, want dan wordt hij nog groter en wegens tijdsgebrek gaat dat eerder een nadeel zijn denk ik

ik heb ook nog de tip van oost-indische kers of goudsbloemen gekregen. lijkt me ook wel mooi
dinsdag 21 april 2015 - 09:42
leerling

Leerling

Als je last hebt van slakken dan is dat gras opruimen heel erg aan te bevelen. Alleen schijnen slakken ook van afrikaantjes te houden. Twee dagen nadat ik ze had aangeplant had ik hier vorig jaar niet één bloempje meer over. (En de slijmsporen wezen wel degelijk richting slakken.)

Als je geen of weinig last hebt van slakken, dan zijn afrikaantjes een prima idee, ook al omdat ze ook wortellesieaaltjes helpen bestrijden. Wel best enkelbloemige soorten kiezen als je de bijen een plezier wil doen.

Afrikaantjes zouden ook eetbaar zijn, maar dat heb ik zelf nooit uitgeprobeerd. Als je er de bijen een plezier mee wil doen, dan kies je best voor een soort met enkelvormige bloemen.

Oost-indische kers en goudsbloem zijn ook al eetbaar.

Oost-indische kers wel in 't oog houden. Die groeit heel snel heel breed uit en zaait zichzelf flink uit. Gelukkig kan je de meeste zaden gewoon oprapen en de plantjes zijn gemakkelijk te wieden.
zondag 26 april 2015 - 13:15
tomvanminnebruggen

Tomvanminnebruggen

ook bedankt voor deze tip

ik heb nu uiteindelijk gekozen voor een mengeling van bloemzaadjes speciaal voor bijen

eenjarige planten
maandag 27 april 2015 - 12:50
leerling

Leerling

@tomvanminnebruggen
ik heb nu uiteindelijk gekozen voor een mengeling van bloemzaadjes speciaal voor bijen

Is prima. De bijen zullen u dankbaar zijn.

Hou er wel rekening mee dat eenjarigen zich ook kunnen uitzaaien.
dinsdag 28 april 2015 - 01:01
tomvanminnebruggen

Tomvanminnebruggen

met uitzaaien bedoel je toch niet dat deze straks over heel onze gazon gaan staan?

kan je het uitzaaien voorkomen op een bepaalde manier?
dinsdag 28 april 2015 - 08:28
leerling

Leerling

met uitzaaien bedoel je toch niet dat deze straks over heel onze gazon gaan staan?

kan je het uitzaaien voorkomen op een bepaalde manier?

Als het allemaal eenjarigen zijn heb je weinig te vrezen. Als ze al uitzaaien in je gazon, dan ben je ze met een paar maaibeurten weer kwijt. Ze kunnen daar dan immers niet in bloem komen en dus ook geen zaad maken om het jaar nadien weer te gaan groeien.
Als ze uitzaaien in je groententuin, heb je wat meer wiedwerk.

Als je uitzaaien wil tegen gaan, moet je de bloemen die uitgebloeid zijn meteen verwijderen. Afhankelijk van de plant bevordert dat soms zelfs een tweede bloei, zodat je langer kan genieten.
dinsdag 28 april 2015 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon