menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gente groenten

leerling

Leerling

Daarstraks in een tuincentrum een bak gezien waar een bordje 'geënte groenten' bij stond. Het was tegen sluitingstingstijd en ik had geen tijd om dat wat dichter te gaan bekijken, maar het zagen er tomatenplanten uit.

Leek me in elk geval heel bizar. Weet iemand meer?

(Hm, blijkbaar kan je geen karakters met speciale tekens gebruiken in topic onderwerpen. Dat had dus 'geënte groenten???' moeten zijn.)
donderdag 26 maart 2015 - 22:28
Patrikc

Patrikc

Net zoals bij fruitbomen rassen geënt worden op onderstammen kan men hetzelfde doen met tomaten, paprika's, komkommers...
Zo kunnen de gewenste eigenschappen van de ent (bvb produktie, smaak) gecombineerd worden met bepaalde eigenschappen van de onderstam (bvb resistentie tegen bodemziektes, krachtige groei...). Dus een zaailing van de te enten variëteit wordt geënt op een zaailing van de onderstamvariëteit.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd omdat ik altijd heel tevreden ben van mijn zelf gezaaide tomaten en paprika's. Ik lijk wel in herhaling te vallen maar ik vrees dat de meerwaarde zich vooral situeert in de kassa van het tuincentrum.

Er bestaan zelfs tomatenplantjes die geënt zijn op een aardappelplant, zodoende kan je de hele zomer tomaten plukken en in de herfst aardappelen uit de grond halen. Deze plantjes kosten meer dan ze kunnen opbrengen. Ik weet niet of het in België te koop is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pomato
vrijdag 27 maart 2015 - 10:36
leerling

Leerling

k Vraag me af hoe aardappeltomaten dan wel smaken. Want hoe weet je welke eigenschappen je mag verwachten uit de ent en welke uit de onderstam?

Maar als die entprocedure eenvoudig (en dus goedkoper) uit te voeren zou zijn, kan ik me voorstellen dat dat voor de tuinbouw interessant kan zijn.

Alleen kan ik me weinig voorstellen bij hoe dat enten bij groenten moet verlopen. De delen lijken mij te zacht om in elkaar te laten overvloeien? Maar misschien is er daardoor inderdaad maar een klein percentage dat aanslaat en verklaart dat de hogere prijs?

vrijdag 27 maart 2015 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon