menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebruik van zaaipotjes

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik heb de neiging om steeds meer zaadpotjes te gaan gebruiken omdat ik dan het onkruid voor kan zijn en ook gemakkelijk het prille plante kan erkennen.

Maar kan ik voor alle groenten zaaipotjes gebruiken ?

Ik heb nu bvb potjes (kleine afmeting) gebruikt voor salade en wortels en vraag me af of de wortels (en deze van eventueel andere groenten) zonder probleem door de onderkant van het potje geraken.
Soms zie ik ook potjes waarin onderaan geen opening gemaakt is, waar door het mischien nog moeilijker wordt. Maar is er niets steeds tenminste enige groeivertraging.

En voor wortels is dit eigenlijk wat duur ...

Dank op voorhand voor elke reactie.
maandag 9 maart 2015 - 11:42
Patrikc

Patrikc

JozefLeon,

Je kan voor veel groenten zaaipotjes gebruiken.

Maar je moet de plantjes uit het potje halen als je ze in vollegrond overplant.

Met worteltjes lukt dat niet, wortelkiemplantjes verdragen het verplanten niet.

Zo doe ik het voor de worteltjes: ik maak (in vollegrond) een voortje van enkele cm's breed en 1 cm diep, dat vul ik met 'zaai-en stekgrond' of potgrond, in elk geval iets wat onkruid vrij is en daarin zaai ik de worteltjes. Wel oppassen want meestal droogt die potgrond nogal vlug uit. Op die manier komt er geen of veel minder onkruid tussen de wortelkiemplantjes en moet je minder wieden.

Eens de vroege lente voorbij lukken wat mij betreft alle zaaisels beter in vollegrond dan in potjes, een zaailingetje in vollegrond heeft veel minder TLC nodig.
maandag 9 maart 2015 - 12:00
jozefleon

Jozefleon

Hartelijk dank voor Uw reactie.
Ik zal je mehtode voor wortels zeker eens toepassen.

Maar ik ben wel verbaasd over de bemerking dat ik jonge plantjes (in hetalgemeen) zou moeten uit het zaaipotje halen voor ik ze verplant in volle grond.

Heb gisteren toevallig nog eens gebeld met iemand van Velt en die bevestigt dat je alle jonge plantjes met potje en al in volle grond mag verplanten. Ik had enkel mijn twijfels over potjes waarvan de bodem niet gepreforeerd is, maar volgens Velt zou ook dat de groeikracht van het plantje niet remmen ...

Heeft iemand meer info of, liever nog, heeft iemand al eens in de praktijk de verschillende methodes vergeleken (dierct in volle grond en in plantpotje met en zonder gepreforeerde bodem) ?

En heeft iemand al praktijk-ervaring of er sommige groentensoorten meer of minder gevoelig zijn voor de diverse, bovenvermelde, teeltwijzen ?

Dank op voorhand voor elke reactie.
dinsdag 10 maart 2015 - 11:15
Patrikc

Patrikc

Heb je het over plastic potjes of turfpotjes ?
dinsdag 10 maart 2015 - 12:29
jozefleon

Jozefleon

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb het over turfpotjes, met gesloten of geperforeerde bodem.

dinsdag 10 maart 2015 - 12:33
Patrikc

Patrikc

Turfpotjes mag je zo planten, met of zonder gat in de bodem.

Zoals je zelf al zei, die potjes zijn niet goedkoop, en met een hergebruikt plastic potje gaat het even goed.

Ik heb me al altijd afgevraagd wie die potjes koopt in de tuincentra, ik ken niemand die ze gebruikt.
dinsdag 10 maart 2015 - 12:48
jozefleon

Jozefleon

Bedankt.
Ik moet die prijs eens herbekijken.
Feit is dat ik nog een aantal van die potjes heb en ze ga gebruiken.

Ondertussen heb ik bij Aveve een "potjespers" gekocht voor 2 €.
Daar mee pers je aarde samen in een kubus, waar je een graantje(s) kunt insteken.
Werkt zeer goed. Kan je perfect in de aarde planten. Zodra ik tijd heb kom ik met een foto.
Vraag is of die mooie vorm behouden blijft als je ze regelmatig begiet ... ????
Heeft daar iemand ervaring mee. Pas op Brico is een stuk duurder ...

groeten.
dinsdag 10 maart 2015 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon