menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Poten aardappelen nu

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Ik heb per post pootaardappelen besteld en die zijn eraan gekomen, maar... ze hebben scheuten van tien cm en meer. Dat betekent dat ze eigenlijk direct de grond in moeten. We zijn echter nog maar half februari.
Heeft er iemand raad? Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Ik vraag mij af of het afbreken van de langste scheuten soelaas zou bieden. Ze zullen blijven groeien en putten de knollen uit. Maar nu al poten lijkt mij veel te vroeg. Het zal gegarandeerd nog vriezen...
groeten en reeds bedankt voor de goede raad,
Lo(uis)
maandag 16 februari 2015 - 14:28
pplakke

Pplakke

als je een serre hebt kon je al planten .
dinsdag 17 februari 2015 - 05:48
lo

Lo

Bedankt voor je reactie. Ik heb een serre, maar die reserveer ik voor andere dingen. Ik heb er al aan gedacht om ze eerst in de serre te poten en als de tijd rijp is te verplanten naar de tuin. Maar misschien laten aardappelen zich niet verplanten... Misschien toch iets om te proberen. Beter dan niks.
dinsdag 17 februari 2015 - 09:13
Woutdr

Woutdr

ik zou ze terugsturen
dinsdag 17 februari 2015 - 20:48
Victor44

Victor44

Gewoon de lange scheuten verwijderen, dit kan geen kwaad.
dinsdag 17 februari 2015 - 22:11
verbena46

Verbena46

Wij en iedereen hier poten aardappelen na volle maan.

gr.verbena
woensdag 18 februari 2015 - 16:38
Tuinprins

Tuinprins

Eerst komende volle maan is op 5 maart om 19.06 uur: lijkt me een beetje aan de vroege kant om dan al aardappels buiten te poten.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 18 februari 2015 - 17:27
verbena46

Verbena46

Hallo Tuinprins,

Wij wonen wel heel wat kilometers ver van Braband.....vandaar dat ze hier
ook al in februari poten.

saluti van verbena
woensdag 18 februari 2015 - 20:44
lo

Lo

Misschien kan ik het wagen om ze al te planten. Vriezen de blaadjes af dan kunnen ze nog altijd nieuwe scheuten maken (die dus later opkomen en niet bevriezen). Moet te doen zijn en is eigenlijk een natuurlijke manier om aardappels te telen. Elk jaar komen op de vreemdste plaatsen aardappelen op in mijn tuin. Het gaat om achtergebleven exemplaren van het vorige jaar of exemplaren die met de stalmest en compost mee zijn gekomen. zitten gedurende heel de winter in de grond (dus ook in december, januari, februari), maken vorst mee, en toch zitten er aardappels aan. (ik trek ze niet uit, laat ze groeien, en heb er soms hele mooie aardappels van)
woensdag 18 februari 2015 - 21:46
Druid

Druid

Ik had ook het probleem dat mijn aardappelen te lange scheuten hadden, daar het me te vroeg lijkt om ze buiten te poten heb ik ze gewoon in emmers/potten gezet en binnen in de plaats waar de andere planten 'overwinteren'.

Geen idee of het gaat werken echter....
donderdag 19 februari 2015 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon