menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vierkantemetermoestuin

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Bij mij op het werk hebben we deze week een vierkantemetermoestuin gebouwd. En hier zouden we natuurlijk graag onze groenten en kruiden in kweken. Maar ik weet niet goed wat ik er in zou zetten. Onze bewoners met een beperking zouden er enigszins zelfstandig wat moeten in werken, dus heel eenvoudige groenten en kruiden zouden leuk zijn. Ook enkele groenten die redelijk snel klaar voor consumptie zijn zou heel leuk voor hen zijn zodat ze snel resultaat zien. Iemand ideeën/tips hoe dit best aan te pakken? Ik heb al heel wat info gevonden op www.onzevierkantemetertuin.nl maar hoor ook graag van jullie nog wat advies!

Met wat vul je deze trouwens het best? De onze is een kleine 30cm diep. Wij hadden gedacht aan een mengeling van afgestekte graszoden, bladeren en potgrond? Of gaan we beter voor een andere oplossing?

Groetjes
Roeliee
donderdag 22 januari 2015 - 15:29
jdcoster

Jdcoster

Geen graszoden en geen bladeren. Ze zullen eerst nog moeten verteren, dat vraagt stikstof, de stikstof die de planten erin zelf nodig hebben. Het veroorzaakt ook schimmels in de grond. Allemaal dingen die uw tere plantjes en zaailingen kunnen missen.

In Zedelgem, op het containerpark kun je zakken Vlacocompost kopen. Ik veronderstel dat dit in Jabbeke ook wel kan ... ?
Om de bak op te vullen zou ik 2/3 tuingrond en 1/3 dergelijke compost gebruiken.

Om al vlug wat hoopgevende resultaten te hebben hou je het beter eenvoudig en koop plantjes. Zaaien, uitdunnen, verspenen ... is al iets moeilijker, vergt oefening en is voor later.
In zo'n vakje passen bijvoorbeeld 4 slaplanten, 1 kooplant, 4 selderplanten, 1 tomatenplant (in een plastiekfoliezak), 16 peterselieplanten, een aardbeiplant ... enz.

Ik geef maar voorbeelden.

Vriendelijke groeten
donderdag 22 januari 2015 - 16:53
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de tips, vooral qua vullen van de bak! Mijn idee dus vooral niet uitvoeren Ik had zover nog niet gedacht dat deze eerst nog moeten verteren!

Ik had inderdaad ook al gedacht om gewoon reeds plantjes te kopen, en zal dit ook voor een deel doen denk ik. Ik vind het alleen jammer dat je deze plantjes vaak per 6 tal moet kopen, en die 6 plantjes dan dus ook op hetzelfde moment klaar zijn waardoor je plots een overdaad aan bv sla hebt. Maar groenten zaaien is blijkbaar meer dan enkel het zaadje in de grond steken en wachten Ik heb ergens gelezen dat je ook vooral kunt zaaien in een soort kokertje van krantenpapier en eens het plantje is opgekomen, dit zo in de grond kan zetten? Of is dit niet echt aan te raden?
Of houden we het dit jaar op gewoon plantjes en kijken we dan volgend jaar om eventueel te zaaien?

Groetjes
Roeliee
donderdag 22 januari 2015 - 21:42
jdcoster

Jdcoster

Interessant om te doen is het misschien ook om (in november) eens een zak witlofwortels te kopen bij een plaatselijke tuinder en ze in grote potten te zetten in aarde. Als je ze kunt wegplaatsen in een kompleet donkere vorstvrije plaats, of eventueel overtrekken met zwart plastiek, heb je na een relatief korte tijd een smakelijk witlof.
Op veel plaatsen kun je wel plantjes per stuk kopen hoor. Als het zo ver is geef ik je wel de adressen uit de buurt.
Er zijn ook planten waar men meer keren kan van oogsten zoals pluksla, snijbiet, zuring, stokbonen (makkelijk te zaaien wegens grote zaden)
Je mag zeker ook niet overschatten wat zo'n bak maar kan opbrengen hoor ...
Je mag gerust eens komen kijken in het voorjaar en zeker met de open tuindagen. Ieder jaar heb ik ook wel wat plantjes over ... .
donderdag 22 januari 2015 - 22:12
Roeliee

Roeliee

Inderdaad interessant om misschien mee te experimenteren als het terug najaar wordt! Die adresjes mag je mij zeker gerust eens doorsturen. Kan zeker goed van pas komen! Want vindt het zonde om dingen te planten en ze nadien we te gooien omdat je ze niet goed kan eten.

Ik overschat zeker niet wat zo'n bak kan opbrengen. Het is zeker niet de bedoeling om hiermee zelfvoorzienend te worden. Maar het lijkt me iets leuks voor onze mensen met een beperking. Een zaadje in de grond steken en zien hoe dit evolueert tot iets dat ze kunnen opeten. En terwijl ze het klaarmaken, kunnen zeggen van "ik heb dit zaadje in de grond gestoken waardoor we dit kunnen eten". Voelen ze zicht toch terug even als God op aarde! En 't is voor die momenten dat ik het vooral wil doen. Net zoals we samen die moestuin ineen gezet hebben, dit was voor die persoon het mooiste, leukste moment van de week en iets waar hij (terecht) met trots op terug kijkt

Nog eens bedankt voor al je deskundig advies!

Groetjes
Roeliee
donderdag 22 januari 2015 - 23:25
Wannus

Wannus

Dit jaar zal ik vervroegd met rust zijn . Ik ben dan ook hier en daar
aan het zoeken om wat groentjes te kunnen kweken . Ik heb daar
eerder nooit echt de tijd voor gehad . Dus heb ik er weinig kennis van .
Mijn bedoeling is ook vierkante meter vakken te maken .
Kijk eens op : Jelle's makkelijke moestuin . Zeer interessant .
vrijdag 23 januari 2015 - 00:09
BOSVROUW

BOSVROUW

Om voor te zaaien kan je ook wc rolletjes gebruiken!
vrijdag 23 januari 2015 - 11:12
Roeliee

Roeliee

Ik heb gelezen dat een wc-rolletje niet zo goed zou zijn? Het zou te hard zijn voor de wortels, te snel uitdrogen en ook schimmels met zich meebrengen? Of is dit allemaal niet zo en is het perfect gebruikbaar?

Nog een leuke site die ik vond ivm zo'n moestuintje:
http://http://www.onzevierkantemetertuin.nl/

Groetjes
Roeliee
zaterdag 24 januari 2015 - 19:40
leerling

Leerling

Dag Roeliee,

Mooi project.

Misschien ook even kijken naar de omgeving. Hier zaten nogal wat woelmuizen en die vonden het best fijn dat ik hen roomse kervel en bladpeterselie cadeau deed. Ze zijn blijkbaar dol op die wortelen. Waardoor er voor ons binnen de kortste keren niets meer overbleef.

Door grondwerken hier lijken de meeste beestjes (tijdelijk?) veiligere oorden opgezocht te hebben. (Onze kat komt al maanden geen muizen meer brengen.) Maar ik ga toch het zekere voor het onzekere nemen en onder in de nieuwe bakken een metalen gaas met kleine gaten leggen (type konijnengaas).

Diepe bakken (30cm en dieper) hebben het voordeel dat je er dieper wortelende groenten in kan telen.

Omdat we de grond hier niet vertrouwden, hebben we de onze gevuld met kokospotgrond.

Radijsjes zijn gemakkelijk. Wortelen en rode biet (apart raspen en dan gemengd opeten) vinden we heerlijk.

Zoals jdcoster al aangaf zijn er ook groenten waar je verschillende keren kan van oogsten. Om zijn lijstje aan te vullen: ik had dit jaar bv. ook gele gourgettes (in een plantzak), plukandijvie en boerenkool gezet. De boerenkool had in het begin last van slakkenvraat, maar we eten er nu nog van.

Ik weet niet hoeveel plaats je hebt, maar misschien is het ook leuk om een bak te maken met tuinkruiden (bieslook, tijm, marjolein, rozemarijn, peterselie, basilicum, daslook, hysop, koriander, salie, laurier, munt...)? Voordeel is dat je daar het hele jaar door kan van genieten. Hier heb ik het aantal planten per bak wel teruggebracht naar 5. De munt staat in een bloempotom woekeren te vermijden. En uiteraard kijk je best uit dat de grotere planten niet gaan lopen met het zonlicht van de andere.

Als je inspiratie wil voor het maken van plantpotjes, dan vind je een boel voorbeelden op youtube met zoektermen als 'newspaper pots seed'. Er zijn eenvoudige tot wat moeilijkere. Je kan ze dus afstemmen op de mogelijkheden van je bewoners.

Succes met het project. Laat je ons weten hoe het gaat?
maandag 26 januari 2015 - 01:23
Wannus

Wannus

Er bestaat metalen gaas met gaatjes van 5 mm , waar muizen zeker
niet door kunnen . Dit gebruik ik om kweekkooien te maken voor vogels .
Is wel wat duurder in aankoop dan gewone voliere gaas .
maandag 26 januari 2015 - 08:59
Roeliee

Roeliee

Ik denk niet dat we echt last zullen hebben van woelmuizen ofzo... het is een bak geworden op poten, dus eigenlijk zit de aarde volledig omgeven door houten planken... vermoedt dat de beestjes hier niet direct zullen in geraken, ook al omdat hij toch wel zeker 1m van de grond staat!

Hoe ik het momenteel zie, is dat we achteraan in de bak voornamelijk kruiden zullen zetten (tijm, keukenlaurier, munt, peterselie, bieslook, rozemarijn,...). Ik zou hiervoor één rijtje ongeveer willen voorzien. Dan heb ik nog 3 rijtjes over om wat groenten in te planten. Wat precies, zal ik nog eens goed bekijken. Maar jullie tips zal ik zeker in het achterhoofd houden. Misschien ook wat boontjes, uitjes,... Of zijn deze hiervoor minder geschikt?

Ondertussen al enkele filmpjes op youtube gevonden om dergelijke "kweekbakjes" te maken. Nog een goeie activiteit om samen met de bewoners te doen. Op deze manier zullen we echt heel wat mensen kunnen betrekken in onze moestuin!

Ik hou jullie zeker verder op de hoogte! Ondertussen al een volgend "bouwproject" in gedachten. Op het internet een variant op een aardbeienpyramide gevonden. De pyramide zelf vond ik wat te ingewikkeld! Maar het lijkt me wel wat leuks! Alleen nog eens goed bekijken hoe dit ineen te steken! Moest iemand hiervoor bouwplannen of duidelijke foto's hebben, ze zijn altijd welkom!

Groetjes
Roeliee
maandag 26 januari 2015 - 15:04
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 26 januari 2015 - 22:19
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de foto's! Ziet er wel een leuke toren uit. Alleen denk ik dat het voor ons niet ideaal is. We hebben namelijk niet echt een plaats om deze in de grond te verankeren.

Dit is wat ik had gevonden:



Maar ik denk dat ik een combinatie van beiden zal nemen. Op mijn foto maken ze geen gebruik van bloembakken, wat misschien niet zo ideaal is naar onderhoud, rotten van het hout en waterafvoer. Ik zal eens bedenken hoe mijn foto zou combineren met het gebruik van bloembakken zodat we het toch enigszins gewoon tegen een muur bijvoorbeeld kunnen plaatsen!

Alvast bedankt om mee te denken!

Groetjes
dinsdag 27 januari 2015 - 10:31
leerling

Leerling

@Roeliee

Hoe groot is die bak van jou? Want als dat echt een vierkantemeter bak is, dan gaan je plantjes gauw in plaatsnood komen. Wat je daar aan kruiden opnoemt, vult gemakkelijk 1 bak. Vergeet niet dat planten ook in de breedte groeien.

De webwinkel hier verkoopt ook vierkante meter bakken en heeft er een paar foto's bijgezet. Misschien geven die je een idee van wat je kan verwachten: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=522 (de laatste foto in de rij lijkt mij ook heel optimistisch)

Munt kan verschrikkelijk woekeren. Hier groeit die in een pot die ik ingegraven heb. Zo hou je hem gemakkelijker in toom terwijl hij toch minder snel uitdroogt.

Als je maar een beperkte ruimte hebt om te tuinieren, dan is vertikaal tuinieren misschien ook een idee. Het tv-programma "Groenland" speelde ooit met een pallettentuin (http://www.een.be/programmas/groenland/pallettentuin) En met 'vertical gardening' op youtube vind je vast ook inspiratie.

Dit vind ik zelf een mooie aarbeientoren:
http://www.roosgoesgreen.nl/rozeninjetuin/attachment/aardbeientoren-den-haag/
Wel niet tegen een huismuur zetten om vochtproblemen te vermijden.
Je kan die ook met bakstenen maken en die vind je tegen een prijsje op tweedehandssites.
zondag 1 februari 2015 - 23:28
Roeliee

Roeliee

Onze moestuin is iets van 1,2m op 1,2 dacht ik... dus wel wat meer dan een vierkante meter Die voorbeeldjes geven inderdaad weer hoe je hem kan vullen... zal ik eens goed bekijken hoe het aan te pakken!

Bedankt voor je tips alvast!
dinsdag 3 februari 2015 - 21:38
leerling

Leerling

k kwam gisteren in onze boekenkast "Vier verrassende Velt-boekjes" terug tegen. (Zie http://beweegt.velt.be/winkel/420/productenkiezen#420-36)

Het leuke aan die boekjes is dat ze heel geschikt zijn voor beginnende tuinders. Ze geven bv. concrete suggesties over welke planten je samen of na elkaar kunt zaaien en/of planten.

Er staan ook tips in van dingen die je rond dat tuintje kan doen, zoals bv. je eigen plantenlabels maken van strips gesneden uit plastic potjes.


maandag 16 februari 2015 - 23:18
hulpkok

Hulpkok

Is dat gewone tuingrond of is het grondverbeteraar
dinsdag 10 maart 2015 - 20:59
renate67

Renate67

Heel stappenplan voor opbouwen, vullen, zaaien en groenten kweken in "vierkanten metertuin" op de volgende site. http://www.makkelijkemoestuin.nl/moestuin-aanleggen
http://www.makkelijkemoestuin.nl/moestuin-aanleggen

Je zaait hierbij rechtstreeks in een vak in de bak, niets moeilijks aan,
Je hoeft niet te verspenen of te verplanten, je zaait al op de geschikte afstand.
Snel pluksla, radijsjes, sla plantjes natuurlijk nog sneller, peultjes zijn ook heel leuk.
zaterdag 28 maart 2015 - 16:19
Smally

Smally

Hallo Roelie,
Veel kan inderdaad rechtstreeks ingezaaid worden in de bak en geven snel
resultaten. Radijzen (18daagse bvb) pluksla (eikenblad), Rucola,.., bieslook...
Ideaal plantgoed zijn bvb alle kruiden, aardbeien, pepers, paprika's, ... ,tomaten,..Wel geen munt in de bak plaatsen! Het woekert enorm!


Zelf heb ik ook een verticale tuin gemaakt van colaflessen en een oude palet. Nagenoeg kosteloos. ---> zie foto

Groentjes,
Smally

Groenten

zaterdag 28 maart 2015 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon