menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel troosen aan openluchttomaat

Ga naar meest recente reactie

vloeiende

Vloeiende

Ik heb slechts vier tomaten staan, twee summersun=kerstomaat en twee Moneymaker. Ze staan onder een overstekend dak van de garage, wel zuidwest gericht zodat ze voldoende zon krijgen. Aan moneymaker zijn er al drie trossen gevormd en begint de vierde, bij kerstomaat eentje meer, hoeveel trossen krijg je in normale omstandigheden eigenlijk rijp buiten, en, wat doe je met de plant als je het gewenste aantal trossen hebt bereikt?
De Moneymaker staat al 180cm hoog, de kerstomaat al 200cm en ze staan bijna tegen de oversteek.
zaterdag 12 juli 2014 - 21:45
zourky

Zourky

Als ik tomaten buiten plant houd het bij drie trossen en één plant zonder zijtakken,alle dieven (scheuten tussen blad en steel) verwijderen en dan is de plant ongeveer één meter hoog,planten van 2 meter is beter in een serre en opgebonden aan een koord of stokken die zo hoog zijn.
woensdag 16 juli 2014 - 15:07
vloeiende

Vloeiende

Planten staan aan bamboestok van 2m, ik had er geen idee van dat ze zo hoog zouden worden, dieven heb ik altijd zeer goed bijgehouden, als ik het goed begrijp krijg ik die vierde tros niet meer rijp? Of kan ik het toch proberen! Ik heb Moneymaker genomen omdat die me werden aanbevolen voor buiten, was op plantendag arboretum Kalmthout!
woensdag 16 juli 2014 - 23:54
zourky

Zourky

Als de vierde al met kleine tomaten is laat ze hangen,maar boven de vierde tros zou ik zeker het blad er boven laten staan en daar afsnijden,de zomer is nog lang en hopelijk valt het weer mee

groetjes Richard
donderdag 17 juli 2014 - 06:05
vloeiende

Vloeiende

Bedankt, en dan gewoon blijven dieven veronderstel ik, maar gaat ook nwe topscheut maken moet ik dan deze gewoon blijven verwijderen?
donderdag 17 juli 2014 - 09:23
Patrikc

Patrikc

Ik zou zelfs de 5de tros nog laten hangen, reken op +/- 8 weken van bloem tot rijpe tomaat, dus met een beetje meteorologisch geluk lukt dat nog wel in september.

En lukt het toch niet, dan heeft het geen invloed op de voorgaande trossen, die plant is sterk genoeg hoor.
donderdag 17 juli 2014 - 09:57
Figo

Figo

3 of 4 of 5 trossen is niet zomaar op te antwoorden...het hangt af of het stevige gedrongen planten zijn, of ze voldoende licht krijgen, voldoende mesttstoffen hebben...
En als ze niet rijp worden aan de planten:
Van de nog groene maar "volgroeide" tomaten kan je ook een lekkere zoete confituur maken, rozige maar nog niet rijpe tomaten kan je perfect laten narijpen...
Wij hebben ooit met kerst nog van onze eigen tomaten kunnen eten die "nagerijpt" waren.
Maar wij eten soms ook met kerst nieuwe verse aardappeltjes, die medio september in grote potten worden gepoot...
Hangt er dus van af wat je kan/wil/durft te experimenteren...
donderdag 17 juli 2014 - 09:57
vloeiende

Vloeiende

@figo
Willen en durven is geen probleem, hoe laat ik ze dan best narijpen, ik heb ze nog niet getopt en wil dit wel proberen om eventueel de vijfde tros te laten (na)rijpen. Als je me dat zou willen uitleggen. Nwe aardappeltjes met kerst is voor mij helaas niet haalbaar maar ik geloof dat ze op dat moment wel dubbel zo lekker zullen smaken.
vrijdag 18 juli 2014 - 09:06
Figo

Figo

Eind oktober, of later als er geen vriesweer en koud en nat voorzien is...gewoon hele tros afsnijden, de kleinste eraf knippen, en de tros op een koele luchtige plaats op een stuk karton laten rusten...Alleszins zo lang mogelijk aan de planten laten staan is het best.

Tuinieren is geen exacte wetenschap...je moet aanvoelen, observeren....
vrijdag 18 juli 2014 - 10:35
Patrikc

Patrikc

... en proberen, en een beetje geluk hebben...

dit jaar eind februari nog kerstomaten gegeten, rechtstreeks van de plant, in onverwarmde serre, bij het opruimen van de serre bleken die nog eetbaar en bovendien heel lekker te zijn.
vrijdag 18 juli 2014 - 11:59
vloeiende

Vloeiende

Hartelijk dank voor de antwoorden, in het gewone tuinieren(siertuin) heb ik al wel wat ervaring, moestuin moet ik nog veel leren, enkele jaren probeerde ik tomaten in volle grond zonder opbrengst van ook maar 1 tomaat, nu plant ik ze op een plaatsje dat ik heb vrijgemaakt van andere planten om er enkele tomaten te kunnen plaatsen die niet constant nat worden van de regen. Tot op heden blijkt dit een goede keuze, ik laat het verdere vervolg nog weten.
zaterdag 19 juli 2014 - 11:25
vloeiende

Vloeiende

Hopelijk komt de foto er op dan kan je zien hoe ver ze staan.

Groenten

maandag 4 augustus 2014 - 20:34
vloeiende

Vloeiende

Deze twee zouden Moneymaker moeten zijn. Ik hoop dat de smaak me zal meevallen want mooi vind ik de trossen wel.

Groenten

maandag 4 augustus 2014 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon