menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoethout eng licorice

Ga naar meest recente reactie

sirius

Sirius

Heeft iemand dit ooit uitgeprobeerd of heeft hier weet van?

Een extract van zoethout (Glycyrrhiza glabra) zou 100% efficient zijn tegen Phytophthora infestans, het spul wat de tomatenziekte veroorzaakt.

De samenvatting van de engelse publicatie vind men hieronder ... PubMed is een heel betrouwbare bron!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21534460
zondag 11 mei 2014 - 00:01
cetinel

Cetinel

nog nooit gehoord,lijkt wel heel interessant!
zondag 11 mei 2014 - 00:52
sirius

Sirius

Behoorlijk wat liefhebbers hebben nogal eens last van de "aardappelziekte" op hun tomaten, en velen wensen t etuinieren zonder gif, vandaar dus. stof voor een experiment.
zondag 11 mei 2014 - 13:56
cetinel

Cetinel

en de volgende vraag: hoe kom je aan zoethoutextract?
zondag 11 mei 2014 - 16:40
Arico

Arico

Zoethout in water en goed laten inkoken?
zondag 11 mei 2014 - 19:39
Claudia69

Claudia69

Toch even een bedenking over tuinieren 'zonder gif' - wat natuurlijk is, is daarom niet 'on-giftig'.
zondag 11 mei 2014 - 23:17
sirius

Sirius

Helemaal correct, maar het aantal doden door zoethout (aka drop) valt al niet mer te tellen.
maandag 12 mei 2014 - 11:14
wormengoeroe

Wormengoeroe

in bepaalde natuurwinkels (ook online) kan je zoethoutwortelolie kopen. Daarin zit naar het schijnt, het werkzame produkt. Ik moet dit zeker eens uitproberen. Hoop alleen dat ik lang mag wachten voor ik er last van krijg.
maandag 12 mei 2014 - 14:00
cetinel

Cetinel

maar die olie,hoe gebruik je die dan??dat lost niet echt op in water....

en inderdaad,we moeten wel zien dat we ondertussen zelf niet het loodje leggen
maandag 12 mei 2014 - 15:19
wormengoeroe

Wormengoeroe

Ik weet het natuurlijk niet zeker maar een lepel olie, een halve lepel bruine zeep en aanlengen met bijvoorbeeld een liter water zou ervoor moeten zorgen dat de olie opgenomen wordt in het water om zodanig te kunnen vernevelen.

Of het werkt is alsnog de vraag maar indien ik in aanraking kom met de ziekte dan probeer ik het zeker uit.
maandag 12 mei 2014 - 15:38
Tuinprins

Tuinprins

Zouden behandelde tomaten dan naar zoethout gaan smaken?

De publicatie staat overigens niet in PubMed (dat is een soort online bibliografie van wetenschappelijke literatuur) maar in Communications in Agricultural and Applied Biological Sciences. Dit tijdschrift wordt uitgegeven door de Universiteit van Gent. Het artikel is gepubliceerd in 2010. Zou er vervolgonderzoek zijn gedaan?


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 mei 2014 - 10:00
sirius
zondag 18 mei 2014 - 23:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon