menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardpeer

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Wie zou me nog wat extra info kunnen geven over de aardpeer.
Ik weet al dat je hem best in maart plant en dat je hem dan pas in januari kan rooien. Hij wordt erg hoog.

Maar hoe zit het in de winter, sterven dan de bladeren en stengels af? Als je rooit, doe je dat met een vork in de grond en laat je kleine knollen gewoon zitten? En kan je in verschillende keren van dezelfde plant rooien? Of is het de bedoeling de je de plant in één keer rooit?
Kan je ze ook in pot kweken, of in dat te klein?
Want ik heb al gelezen dat ze zich in supertempo vermeerderen...

t Is heel wat, maar ik overweeg om dit jaar een knolletje te zetten! Al weet ik nog niet waar je ze kan kopen...


Grtjs

Larreke
maandag 3 maart 2014 - 07:57
jdcoster

Jdcoster

Ik vind de plant door haar grootte niet geschikt voor potten. Ze worden tot 2,5 tot 3 meter hoog. In een pot zullen ze ook met een goede verzorging, minder goed uitgroeien en minder opbrengst geven. Ze zullen ook omwaaien ... .
Ik heb nu nog oogst staan van verleden jaar en daarvan plant ik binnenkort een twintigtal knollen. Slechts één knolletje planten zal een teleurstelling worden.
Mijn eerste knollen heb ik gekocht in een warenhuis. Je vindt ze daar wel tussen de groenten. Ook in tuincentra zijn ze te koop, zij het iets duurder en soms al wat verdroogd.
De stengels bevriezen en verdrogen in de winter en worden dan mooi grof compostmateriaal.
Oogsten doet u best met de viertand of een spitvork en dat kan, telkens u er nodig hebt, vanaf november tot april. De oncontroleerbare wildgroei waarvoor mensen soms waarschuwen komt alleen voor bij mensen die zeer onzorgvuldig oogsten.
Je kunt ook knollen een tijdje bewaren in vochtig zand.
maandag 3 maart 2014 - 08:48
Larreke

Larreke

Dank je wel! Heel duidelijk antwoord!
maandag 3 maart 2014 - 09:02
danny2

Danny2

Joël, hier ga ik je volledig tegenspreken...
Ik kweek deze al jaren in een pot, wel een grote, een metserskuip.
Hierin plant ik 3 à 4 knollen in goede compostgrond, in de zomer veel water geven en dan kan je oogsten vanaf november tot ze op zijn. De opbrengst is dan zo'n 5à6kg. Ik laat ze gewoon in de kuip en haal volgens behoefte eruit.
Over enkele weken haal ik enkele goei knollen eruit en die pot ik dan op...
Het voordeel is dat ze niet woekeren waar ik ze niet hebben wil.

groetjes danny
maandag 3 maart 2014 - 20:30
Larreke

Larreke

Dus mss toch het proberen waard in een grote pot! Eventueel zou je ze dan kunnen ingraven zodat ze niet kan omvallen. Maar het is idd het woekeren dat mij ook wat zorgen baart. Als je en schil in de grond steekt zou die al kunnen schieten, dus ben ik bang dat als je een klein knolletje vergeet, je een tuin vol aardpeer zou hebben
dinsdag 4 maart 2014 - 08:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon