menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Physalis pruinosa Aunt Molly

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Weet iemand hoe lang het duurt voordat deze kiemen. Ruim een week geleden gezaaid en nog komt er niets op. Een paar jaar geleden heb ik ze ook gezaaid en er kwam niks van terecht. Ik moet veel geduld hebben denk ik.
Ik heb ze gezaaid in een bakje met potjes met potgrond. Plastik kap erover en ze staan in het donker temperatuur ca 20 graden.
zaterdag 31 maart 2007 - 08:57
Tine

Tine

Jo, ik heb ze dit jaar voor het eerst uitgezaaid. Ze staan nu 3 weken in een afgedekt potje en het lijkt erop dat ze beginnen te ontkiemen. Ik hoop dat het doorzet.

Tine.
zondag 1 april 2007 - 00:00
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Gelukkig, dan hebben de mijne ook nog 1,5 week de tijd. Had je het zaad ook heel iets afgedekt met grond? (ca. 1mm heb ik gedaan) . Heb je het gewas ook al eerder gezien? Ik niet.
zondag 1 april 2007 - 09:17
Tine

Tine

Ik heb het niderdaad lichtjes bedekt. Zelf heb ik nog nooit eerder zo'n plant gezien maar ik vermoed dat hij wel erg op zijn giftig, oranje zusje/broertje zal lijken. Ik houd ze als ze aanslaan, uit voorzorg in ieder geval goed uit elkaar .

Tine.
zondag 1 april 2007 - 09:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar deze is eetbaar toch. Ik heb net wat verder gekeken bij Google. Ik meen zelfs dat ik ze wel eens gegeten heb op ijs. Er wordt aangeraden om ze ook langs stokken te kweken. Maar eerst eens zien plantjes te krijgen.
zondag 1 april 2007 - 09:52
lacegarden

Lacegarden

Zaaien zoals je de tomatenzaden zaait, in zaai - en stekgrond die je afdekt met wat wit zand. Hoe oud is het zaad?
zondag 1 april 2007 - 17:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, zo heb ik het ook gezaaid, maar de tomaten beginnen al te kiemen. Het zaad heb ik dit jaar nieuw besteld. Dus neem ik aan dat het niet oud is.
zondag 1 april 2007 - 19:03
lacegarden

Lacegarden

Jo, ik heb juist met Frankrijk gemaild, antwoord:
wanneer (datum) werd er gezaaid, die man daar is een fervent toepasser van de maankalender.
zondag 1 april 2007 - 19:28
JovanDreumel

JovanDreumel

21 maart heb ik gezaaid.
zondag 1 april 2007 - 19:58
lacegarden

Lacegarden

http://forum.lamijardin.net/viewtopic.php?t=5772

Jo, die man die geeft hier maand per maand de gunstige en ongunstige zaaidata
zondag 1 april 2007 - 20:02
danny2

Danny2

Ik kan moeilijk begrijpen dat je daarmee probemen heb. Ik heb deze al jaren in de tuin en ze zaaien zich langs alle kanten uit. Het zijn zeer snel groeiende planten die tamelijk groot worden, meer dan een meter hoog en zeker zo breed maar om de vruchten tijdig rijp te krijgen moet het weer al meewerken. Om dit probleem op te lossen doe ik voor de winter kleine zaailingen in de tuin uit en plaats de in potjes en kweek ze op in de serre om ze in juni ergens in de tuin te plaatsen. Je moet zeker geen schrik hebben dat je ze gaat verwarren met de japanse sierballonnetjes, ze hebben een veel groter en veel zachter blad tamelijk behaard. Bij de minste nachtvorst zijn ze er wel aan maar kan je de bessen nog plukken en heerlijke confituur van maken.

groetjes danny2
zondag 1 april 2007 - 20:57
lacegarden

Lacegarden

ze zijn zeer lekker als je ze voorzichtig in witte of in melk(gesmolten) chocolade draait.
zondag 1 april 2007 - 22:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Danny,

Ik denk dat je toch de eerste moet zien te krijgen

Er zijn blijkbaar voldoende gebruiksmogelijkheden. Dus daarom zou ik graag een aantal planten zien aan de gang te krijgen. Het zou kunnen dat ik oud zaad van de leverancier gekregen heb, maar dat is niet de ervaring met hem.

maandag 2 april 2007 - 08:35
Bowie

Bowie

Ik heb vorig jaar de physalis edulis gezaaid in mei. Kwamen zeer goed op met de warmte, door het zachte najaar heb ik tot eind november nog vruchten kunnen afhalen.
Groeit wel zeer hoog en ik vond in verhouding te weinig vruchten.

Blijkbaar is dit wel een oude soort ananaskers. Ik heb ook gelezen dat deze maar 50cm hoog wordt en zaaien bij 22° zoals je met tomaten doet.

maandag 2 april 2007 - 09:37
lisa

Lisa

jo, ik heb mij pkysalis vorig jaar gezaait,zij waren lekker en het is wel lang wacht tot ze rijp zijn
groetjes lisa [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 april 2007 - 10:00
Bowie

Bowie

Lisa was het bij jou ook de hoge soort? Ik kreeg enorm veel takken in vergelijking met de vruchten. Waarschijnlijk moet je ook toppen zoals een tomaat. Wat heb jij gedaan - had jij veel vruchten?

Ik denk dat in mei zaaien te laat is, tegen dat de plant dan gaat groeien en vruchten rijp worden het al vroege herfst is.
Vorig jaar hadden we natuurlijk het geluk dat het een zeer abnormaal zacht najaar was.

Het duurt idd wel lang eer ze rijp zijn. Maar ik vind ze wel lekker, zo lichtzurige smaak.
woensdag 4 april 2007 - 10:06
lisa

Tekst aangepast

Lisa

ik heb ze niet getoopt ,het kan wel, ik heb ze mooi laten groeien
ik had toch veel vruchtjes aan,trouwens zaai ik ze morgen weer ,
ik had een in de kas en twee buiten
groetjes lisa [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 april 2007 - 10:11
Bowie

Bowie

Was er verschil in rijping tussen diegenen die in de kas stonden tov buiten?

April zal idd beter zijn om te zaaien, tegen dat ze groot genoeg zijn om buiten te zetten is het mei.
woensdag 4 april 2007 - 10:16
lisa

Lisa

het was zeker een verscchil ,die buiten waren zijn veel later rijper geworden
dan die in de kas


groeten lisa
woensdag 4 april 2007 - 17:42
lisa

Lisa

het was zeker een verscchil ,die buiten waren zijn veel later rijper geworden
dan die in de kas


groeten lisa
woensdag 4 april 2007 - 17:43
Bowie

Bowie

Dus toch een plant die beter in de kas wordt gehouden. Bedankt Lisa.
woensdag 4 april 2007 - 18:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Lisa

Heb je nog zaad over? Bij mij komen ze nog niet op. Ik begin toch te denken dat ik oud zaad heb gekregen.

donderdag 5 april 2007 - 04:09
lisa

Lisa

jo, ik heb nog wat zaden ,geef even per mail je adres door
dan kan ik ze opsturen


groeten lisa
donderdag 5 april 2007 - 07:20
danny2

Danny2

ze gaan inderdaad in de serre sneller rijpen en ook meer vruchten geven, ze is echter binnen zeer gevoelig voor witte vlieg, ook veel water geven en veel kompost komt het aantal vruchten ten goede.
Ik heb elk jaar vroege planten omdat ik zaailingen uit de tuin, in de serre overwinter en dus volgend jaar al degelijke plantjes heb.

danny2
vrijdag 6 april 2007 - 03:31
lisa

Lisa

danny, ik heb ze niet over gehouden ze was heel groot geworden in de kas ,
over twee meter hij gebruikt veel ruimte

groetjes lisa
vrijdag 6 april 2007 - 04:11
danny2

Danny2

Heb ik vroeger ook gedaan ,ze gewoon weggegooid, nu knip ik ze gewoon terug tot op 20cm en volgend jaar is ze snel terug groot. Waarschijnlijk zijn er wel vruchten afgevallen en daarvan zal je in juni wel de kleine plantjes zien verschijnen.

danny2
vrijdag 6 april 2007 - 04:55
Bowie

Bowie

Ik dacht dat die éénjarig was. Had ik het geweten, dan had ik die ook teruggesnoeid.
vrijdag 6 april 2007 - 05:08
lisa

Lisa

Tania, men kan ze overhouden

groeten lisa
vrijdag 6 april 2007 - 05:11
Tine

Tine

Jo, mijn zaailingen zijn goed doorgekomen en schieten nu omhoog. Ik zal ze binnenkort buiten uitplanten.

Tine.
vrijdag 13 april 2007 - 06:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan mag jij gelukkig zijn Tne. Het zaad bij mij kiemt niet. Nu begint er steeds meer schmmelvorming te komen. Tine heb je er niet een paar over?
vrijdag 13 april 2007 - 15:31
Tine

Tine

Zaden heb ik niet over maar wat plantjes wel. Als ik ze voorzichtig en in een vochtig doekje in een plastic flesje opstuur, zouden ze dan goed aankomen? We kunnen het wel proberen. Stuur me je adres maar. Ik zit nog steeds in de lappenmand anders had ik ze wel gebracht en gelijk weer een kijkje in het mineralenmuseum genpmen.

Tine.
zaterdag 14 april 2007 - 01:38
Tine

Tine

Jo, ik kan je niet terugmailen, maar ik verstuur ze na het weekend.

Groetjes,

Tine.
zaterdag 14 april 2007 - 05:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Nadat ik plantjes gekregen had en verder opgekweekt, uitgeplant op de groentetuin zijn die nu heel goed aan het groeien. Nu is mijn vraag: "Zal ik de planten moeten ondersteunen door er een stok bij te zetten?". Ik heb Physalis pruinosa nog nooit gekweekt. Wie kan mij wat meer vertellen over de te volgen kweekwijze; verzorging, ziektebestrijding, cultuurmaatregelen (moet er wel of niet gediefd worden)? Nu zou ik het ook tot een goed eindresultaat willen krijgen en eventueel jam maken.
maandag 18 juni 2007 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon