menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenzaadjes

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

Hallo,
weet er iemand hoe ik het best tomatenzaadjes uit eigen kerstomaatjes kan halen om ze te bewaren tot volgend jaar en ze weer kan zaaien.
Ik heb het geprobeerd op volgende manier e pitjes uit het tomaatje halen en ze op een keukenpapier laten drogen,resultaat is dat alles in het papier plakt en ik de zaadjes er niet meer vanaf krijg
Hartelijk dank voor wie me kan helpen!
Kristien
zondag 22 september 2013 - 15:09
Victor44

Victor44

Kristien,het is nochtans niet moeilijk! Je doet de zaadjes in een klein potje ,meng met beetje water en laat ze een tweetal dagen staan. Spoel ze dan grondig onder de kraan door een zeefje ,dan leg je ze
op droog keukenpapier,dan neem je de averechte kant van een mesje en leg je ze op een klein bordje. Dit zet je een dag op vensterblad zodat de zaadjes drogen,de volgende dag maak je ze gewoon los met je vinger en laat ze nog een paar dagjes drogen. Je zal zien dat je mooi droge zaadjes hebt die je proper kan wegbergen tot volgende jaren.
zondag 22 september 2013 - 15:24
Kristien53

Kristien53

Bedankt Victor44,
zal het op jouw manier eens proberen!
mvg,
Kristien
zondag 22 september 2013 - 15:28
veenmol

Veenmol

Ik doe het ook zoals Viktor maar verleden jaar kreeg ik van iemand ook zo'n keukenpapiertje met de zaadjes eraan geplakt .
Ik heb dan in maart het papier in een laagje potgond gelegd met wat grond erop en nat gesproeid en ja hoor na een week staken ze hun kopje boven , dus dat gaat ook .
groetjes veenmol
zondag 22 september 2013 - 17:14
Kristien53

Kristien53

Leuk veenmol!
Ik moet me dus écht geen zorgen maken!
Hartelijk dank!!!
mvg,
Kristien
zondag 22 september 2013 - 19:45
sirius

Sirius

Ik laat de zaadjes 4-5 dagen gisten zodat die gel waar ze in zitten, opgelost of afgebroken is. Dan in een zeefje spoelen onder de kraan tot ze proper zijn. Een laatste keer spoelen in een bokaal met 10% bleekwater, 4-5 minuten laten staan en terug spoelen, drogen op een keukenpapier maar voor ze helemaal droog zijn ze er af halen en laten drogen op een schoteltje. klaar! volgend voorjaar honderden plantjes!
zondag 22 september 2013 - 20:21
Kristien53

Kristien53

Bedankt Sirius,
ik heb het nu geprobeerd zoals Viktor,spoelen en laten drogen en ik denk dat het in orde komt!

Toch 1 vraagje:waarom spoel je met 10% bleekwater?

mvg,
Kristien
maandag 23 september 2013 - 09:06
wormengoeroe

Wormengoeroe

Waarom gebruik van bleekwater zou ik ook graag weten. Persoonlijk zou ik nooit durven zaad en bleekwater op één en dezelfde plaats te gebruiken. Ik zorg er zelfs voor dat bleekwater mooi binnenshuis blijft want ik wil mijn groenten graag opeten. Ik laat mijn zaadjes ook altijd gisten en dan drogen op keukenpapier en inderdaad ook planten met het keukenpapier als de zaadjes blijven kleven eraan.
maandag 23 september 2013 - 09:14
sirius

Sirius

Het bleekwater wordt gebruikt om alle uitwendige schimmelsporen en ziektekiemen te neutraliseren. Waar er hier gezegd is dat het bleekwater moet gebruikt worden buitenshuis en op de groenten is mij een raadsel.
Er werd enkel aangegeven dat aan een voorlaatste spoelbeurt bleekwater toegevoegd wordt. Dat is trouwens een bekend "sterilisatie" truk die toegepast wordt in wetenschappelijke labos voor plantenonderzoek.
Planten samen met het keukenpapier, DAT zou ik niet vertrouwen omdat "papier "een goede bodem is voor schimmelgroei.
maandag 23 september 2013 - 13:35
wormengoeroe

Wormengoeroe

sorry als mijn antwoord negatief over kwam. Er werd nergens gesproken over bleekwater op de groenten, wel op het zaad van de groenten. Ik wist zelfs niet dat dit gebruikt werd in wetenschappelijke labos voor plantenonderzoek.
Het is wel interessant om te weten (zo zie je maar, bijleren doe je elke dag)

En wat betreft "buiten". Ik heb een plaats waar ik zaden klaar maak en ontkiem en daar gebruik ik enkel bruine zeep. Door het feit dat ik daar dus naast zaden ook zaailingen heb, sprak ik over buitenshuis en durf ik ook geen bleekwater te gebruiken op die plaats. Als je natuurlijk je zaden ontsmet in bv de keuken dan is dat natuurlijk binnenshuis.

Wat betreft mijn papier, persoonlijk heb ik nog geen last gehad met schimmel, misschien hebben andere mensen minder geluk.
dinsdag 24 september 2013 - 06:09
BDV

BDV

Als alterntatief kan je ze ook op zand leggen heb ik eens gelezen. Leek me een goed alternatief voor het keukenpapier...
dinsdag 24 september 2013 - 14:31
Possum

Possum

Ik was vanmiddag op zoek naar. .. hoe droog ik tomaten zaadjes. En kwam op dit forum terecht. Nu weet ik dankzij jullie hoe het moet. Dank jullie wel. Heb me gelijk geregistreerd als forum bezoeker.
donderdag 26 september 2013 - 23:22
TrynError

TrynError

Hallo,

ik heb dit jaar de 'Hellfrucht' gezaaid en ben zeer tevreden van mijn oogst.
Lekkere, sappige, stevige tomaat die het buiten goed doet.

Wie graag zaadjes wil, mag mij contacteren.

In ruil zou ik graag zaadjes van andere, lekkere tomateplanten krijgen. Voor buiten of in de serre.


Zaadjes van andere groeten mag ook.

Ik heb ook zaadjes van platte peterselie, bieslook, struikboontjes en oost-indische kers.

Is er eigenlijk een ruiltopic of plaats voor groetenzaadjes?

groetjes
maandag 30 september 2013 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon