menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat gebeurt er met mijn wortelen

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Ik ben geleidelijk aan mijn wortels aan het uithalen (naargelang ik er nodig heb).
En ik moet vaststellen dat ze er zeer slecht uit zien (zie foto).
Weet iemand wat de oorzaak is ? Vraat van wormen of zo ? Maar ik zie nergens gaatjes of bijtsporen.

Moet ik ze mischien nu allemaal direct uit de grond halen ?

hartelijk dank op voorhand voor alle hulp.

Groenten

dinsdag 27 augustus 2013 - 12:26
Woutdr

Woutdr

ik vermoed wortelvlieg

vermoedelijk is alles aangetast dus verloren
woensdag 28 augustus 2013 - 20:09
jozefleon

Jozefleon

bedankt voor Uw reactie.

Ik heb inderdaad een wortel geoogst waar een wormpje in zat, maar het valt nog mee, daar maar 1 op 5 wortels aangetast werd. Ik riskeer het dus om verder te oogsten naargelang gebruik...

Algemene vraag : ik ben geen toegewijde onkruidwieder. Als ik per jaar 12 uur werk in de moestuin zal dat mischien al veel zijn. Het onkruid teelt dus welig, maar ik leef daar mee en haal toch heel wat groeten uit mijn moestuin.

Maar is de aanwezigheid van insecten ook veroorzaakt door te weinig wieden ?
Bvb : wortelvlieg, er worden grote gaten gegeten uit de bladeren van mijn savooikolen, raapjes doorboord enz ...

hartelijk dank op voorhand voor elke mening in dit verband
zaterdag 31 augustus 2013 - 12:07
Driez

Driez

Wat de wortelvlieg betreft: die komt af op de geur van de wortelplanten om er eitjes bij te leggen. Die geur komt extra hard vrij als je aan de planten aankomt, zoals bv tijdens het wieden. In principe zou je zonder wieden dus minder last hebben van de wortelvlieg.
zaterdag 31 augustus 2013 - 12:41
jozefleon

Jozefleon

Ok, bedankt voor uw reactie
woensdag 4 september 2013 - 09:38
herbert

Herbert

Wij hebben vandaag onze wortelen gerooid, mooie oogst, rechte wortels zonder beschadiging.
Er waren er enkele, heel weinig, bij met wormgaatjes, dat snijden we er gewoon uit.
Hoe doen we het.
Eerst de bodem goed frezen zodat ze los ligt. Bij het zaaien niet alles weer toestampen, een wortel heeft een kruimelige ondergrond van doen.
Voordien heb ik reeds tagetes/stinkertjes gezaaid en tegen dat het tijd is om de wortelen uit te dunnen staan die bijna in bloei. Eens de wortelen uitgedund zijn plant ik die dan tussen de wortelrijen (die heb ik uiteraard bij het zaaien de nodige tussenafstand gegeven).
Door de sterke geur van de tagetes blijft de wortelvlieg weg en heb je practisch geen schade door dat vliegje. Wel goed opletten dat je bij het uitdunnen van de wortelen alles verwijderd van het veld, beschadigd wortelloof die blijft liggen trekt juist die wortelvlieg aan.
Doen we al een paar jaar zo en met succes, voordien hadden we dezelfde wortelen zoals u op de foto toont.
maandag 9 september 2013 - 18:03
herbert

Herbert

Dat met die savooikolen is een ander verhaal.
Het koolwitje (witte vlinder die z'n naam niet gestolen heeft) legt bij voorkeur z'n eitjes op de kolen. Eventjes later krijg je rupsen en gaatjes in je koolbladeren en zelfs doorboringen in je kool.
Remedie (als je de spuit in de kast wilt laten en dat is ook beter): Span een gaas tot op de grond (verkrijgbaar in de vakhandel) zodat de koolwitjes niet bij je kolen kunnen, succes verzekerd.
maandag 9 september 2013 - 18:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon