menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maggikruid lavas en mieren

Ga naar meest recente reactie

JackDaniels

JackDaniels

Ik heb een lavasplantje gekocht en in een pot gezet. Na een paar dagen kwam mij daar toch een invasie van zwarte mieren op gang richting lavas!! Mierenlokdoosjes gekocht en naast gezet. Zijn er van Vapona, met een zoete lokstof maar werken niet al te best. Volgende keer Bayer kopen. Op zoek gegaan op het net en overal waar ik artikels lees over lavas en mieren blijkt dat mieren een hekel hebben aan lavas, behalve aan de mijne dan. Het is zelfs zover gekomen dat de stengels (vooral dan tegen de grond) en de onderkant van de blaadjes bedekt zitten met een zwart tapijt van wat volgens mij eitjes zijn. Als ik ze er probeer af te wrijven, dan hangt er een bruin gekleurde substantie aan mijn vingers. Dit is echt ongezien. Ik probeer er een foto van te nemen om het hier te posten. Iemand anders die dit probleem herkent? En vooral: waarom een mieren invasie op lavas bij mij terwijl op het internet juist het omgekeerde te lezen staat???
dinsdag 6 augustus 2013 - 17:41
Marei

Marei

Je hebt zeker gewoon pech!? Maar dat zwarte tapijt kunnen geen miereneitjes zijn, want die zijn cr
dinsdag 6 augustus 2013 - 18:02
Plantadvies

Plantadvies

Die zwarte eitjes zijn luizen. Doordat zij zoet afscheiden, waar de mier zo van houdt, heb je dus last van mieren. Koude harde waterstraal doet wonderen en tevens fijn wrijven met je vingers.

Plantadvies
dinsdag 6 augustus 2013 - 19:01
JackDaniels

JackDaniels

Dus eerst waren er de luizen. Die scheiden een zoete stof af waardoor mieren gelokt worden. Dan eens proberen met Bio-Pyretrex van Edialux. Zou helpen tegen dit soort ongedierte. En dan hoef ik geen mierenpoeder meer te kopen. Thanks voor de info.
dinsdag 6 augustus 2013 - 19:20
Lino

Lino

kruiden en gifstoffen...? dan zou ik ze niet meer gerust gebruiken in de keuken.

Ik zou de jonge plant uit de grond halen, afspoelen en elders terug planten.

De luizen pletten is meestal ook een goed idee. Dan lok je lieveheersbeestjes daar naartoe. Maar als er al zoveel mieren zitten lukt dat waarschijnlijk niet.
woensdag 7 augustus 2013 - 09:10
JackDaniels

JackDaniels

Is blijkbaar een gif wat normaal gezien na een paar uur in de vrije natuur volledig wordt afgebroken maar om het langer werkzaam te maken wordt er een andere stof aan toegevoegd zodat het product pas na enkele dagen volledig wordt afgebroken. Zoek eens op pyrethrum.
woensdag 7 augustus 2013 - 10:50
Bombycilla

Bombycilla

onzin om gif te gebruiken tegen beestjes die je er ook met water af kan halen.
Roundup is ook volkomen onschadelijk volgens de producent
woensdag 7 augustus 2013 - 16:41
Bombycilla

Bombycilla

Tuincentra halen omstreden bestrijdingsmiddelen uit schappen

donderdag 25 april 2013

Tuincentrum Overvecht en Tuinland hebben naar aanleiding van onder andere TROS Radar, bestrijdingsmiddelen met neonicotino
woensdag 7 augustus 2013 - 16:45
jdcoster

Jdcoster

Pyrethrum is wel geen vergelijkbaar insecticide met hetgeen jij daar allemaal opsomt hoor.
Toch vind ik het gebruik ervan niet nodig voor dat ene plantje met wat bladluizen op.
Ik zou daar eens mijn hand achter houden en ze er af spuiten met een harde waterstraal.
Moesten de mieren intussen al nest gemaakt hebben in die pot zelf (want het zijn opportunisten ) , steek hem dan eens een dag in water. De plant zal er niet onder lijden, de mieren wel.
Die mierenlokdozen zou ik ook niet erg betrouwen bij een plant die ik wil consumeren. De gedachte alleen al dat die mieren met hun kleine voetjes over dat vergif lopen en dan weer over uw plant, op weg om hun bladluizen te melken... ?
woensdag 7 augustus 2013 - 19:39
Bombycilla

Bombycilla

ging mij om de lokdoosjes
woensdag 7 augustus 2013 - 21:57
JackDaniels

JackDaniels

Mooie opsomming van producten, alleen... het product wat ik van plan ben om te gebruiken staat er niet bij, dus ik ga er van uit dat het veilig is.
Kijk hier over welk product het gaat (onderaan bij Biologisch)
URL GEBLOKKEERD 999/zwarte-bonenluis
vrijdag 9 augustus 2013 - 11:46
JackDaniels

JackDaniels

Hmm, URL geblokkeerd. Nu goed, het gaat over:
Bio-Pyrethrex van Edialux en/of Pyrethro-Pur van Ecostyle.
vrijdag 9 augustus 2013 - 11:48
jdcoster

Jdcoster

Water is echter goedkoper en je moet er niet ver voor lopen.
Simpele oplossingen voor simpele problemen krijgen natuurlijk zelden het vertrouwen. Ik hoop dat u er al iets aan deed want die plant zal er wel niet mooi meer uitzien. Ik weet nu ook niet wat uw mogelijkheden daar zijn qua plaats, maar een Maggiplant in een pot houden is zeker niet ideaal. Af en toe zal die plant wel eens een beetje te te warm, te koud, te droog of te nat staan en daardoor verzwakken en extra gevoelig worden voor dergelijke dingen.
In de winterrust zal er al zeker niet voor gezorgd worden ... . Dat wordt dus een wegwerpplant, tenzij ze in de volle grond belandt, dan kan ze voor zichzelf zorgen.
vrijdag 9 augustus 2013 - 18:12
JackDaniels

JackDaniels

Laat die volle grond nou net het probleem zijn bij een lavasplant. Ik had er 1 in volle grond geplant en die stond in volle zon. Binnen de week was die compleet verdwenen. Nu die in een pot staat, kan ik die verplaatsen als de zon te hard op de plant schijnt. Ondertussen staat ze hier al weken en ze is nog steeds even groen. Want als er iets wat ik geleerd heb: lavas mag niet constant in volle zon staan. Plantje is ongeveer 30cm hoog.
vrijdag 9 augustus 2013 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon