menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eeuwig Moes en andere vaste groenten

Ga naar meest recente reactie

Azoz

Azoz

Hallo iedereen,

Gaandeweg krijgt ook onze moestuin steeds meer vorm... In de moestuin heb ik ruimte voorzien voor wat 'vaste groenten'. Ondertussen staat er reeds rabarber en zuring. Ik was van plan om ook wat eeuwig moes, eventueel zeekool en aardperen (deze wel in pot om woekeren te voorkomen) te planten. Nu blijken vooral het eeuwig moes en de zeekool niet zo eenvoudig te vinden te zijn...

Iemand enig idee waar ik dat eeuwig moes zou kunnen vinden?
Of zijn er nog andere 'vast groenten' die ik absoluut in de tuin zou moeten hebben?

Alle tips en suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!

Azoz
maandag 8 juli 2013 - 13:30
Bombycilla

Bombycilla

Eeuwig moes (Brassica oleracea acephala var. Ramosa) is te koop bij Vreeken
maandag 8 juli 2013 - 20:01
Knovos

Knovos

Ik heb nog wel zaden van de zeekool liggen. Wij wonen aan de waddenkust en daar zijn plaatsen waar heel veel zeekool staat.
maandag 8 juli 2013 - 23:39
Azoz

Azoz

@ Bombycilla : bedankt voor de tip over Vreeken, ik had al wel eens van dat bedrijf gehoord, maar heb nu even hun website doorgenomen en ontdekt dat ze best veel interessante dingen aanbieden. Ik ga daarmee aan de slag !

@ Knovos : bedankt voor je reactie. Hoe gaan we tewerk als ik wel wat zaden van je wil afnemen? Ik ben van West-Vlaanderen, dus om er even om te komen is het wel wat ver..

Verdere ideetjes en voorstellen nog steeds welkom.

Groetjes Azoz
dinsdag 9 juli 2013 - 08:27
Knovos

Knovos

Als je me in een PM je adres stuurt, kan ik ze via de post naar je toe zenden.
Dat doe ik graag.
dinsdag 9 juli 2013 - 12:01
Azoz

Azoz

Beste Knovos,

heel fijn, ik stuur je een PM vanuit Belgi
dinsdag 9 juli 2013 - 13:32
Knovos

Knovos

De envelop ligt klaar ik zal proberen hem vandaag nog op de post te doen.
woensdag 10 juli 2013 - 13:39
Azoz

Azoz

Fantastisch Knovos, alvast bedankt !

Azoz
donderdag 11 juli 2013 - 08:06
Tarragon

Tarragon

Je vraagt ook of er nog "andere 'vast groenten' die je absoluut in de tuin zou moeten hebben".

Heb je al asperges staan?
Met hun leeftijd van ongeveer 15 jaar, kan men ze toch als semi-vast beschouwen.

Ik heb afgelopen lente zaadjes voor groene "Mary Washington" gezaaid.
vrijdag 12 juli 2013 - 08:25
Azoz

Azoz

Hallo Tarragon,

Ja, asperges vind ik zelf ook heel interessant, maar ik heb me laten vertellen dat om een opbrengst te halen die de moeite loont, je toch minimum een 6-tal meter moet aanplanten.
Wat er van aan is weet ik niet juist, maar zoveel ruimte kan ik niet echt voorbehouden daarvoor, voorlopig toch niet.

Iemand een idee of dit correcte info is? Of misschien is het rasafhankelijk? Hoeveel kun je zo gemiddeld oogsten van een aspergeplant?

Is het zaaien overigens goed gelukt? Ik dacht dat de meeste mensen klauwen aankochten en hiermee verder werkten...

Groetjes

Azoz
vrijdag 12 juli 2013 - 08:52
Tarragon

Tarragon

Het toeval wil dat ik een half uurtje geleden nog gelezen heb dat je met ongeveer 60 plantjes wel toekomt voor een gezin van 4 personen.

Ik ben er bijna 100 aan het opkweken (ik had goed geluk met het zaad) en ik heb maar een gezin van 1,5 personen.
Ik lees 20 x 50 uitplanten, of 3 per lopende meter.

Wat het zaaien betreft, ja, dat was dus geen probleem. Ik heb een zakje gekocht bij De Nieuwe Tuin in Waasmunster en dat te weken gelegd. Van de zaadjes is goed 80% uitgekomen. Een deel heb ik nog weggegeven omdat ik zoveel had.

't Is dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen: wip binnen en kom wat plantjes halen.

Ik heb voor groene asperges gekozen, omdat er wat minder verzorging aan zou zijn dan aan de witte. En groene vind ik niet minder lekker dan witte.
vrijdag 12 juli 2013 - 09:30
Azoz

Azoz

hmmm, ik denk dat ik er maximaal een 10-tal plantjes kwijt kan. Vraag me af of dat dan wel de moeite is...
Nu is het wel zo dat het aantal asperge-eters in ons gezin beperkt is tot mezelf
En groene lijken me inderdaad voor zelfteelt interessanter. Zijn blijkbaar omwille van de groene kleur ook nog iets gezonder dan de witte versie.

Ja, ik woon niet echt naast de deur natuurlijk en die plantjes steek je niet in een envelop om op de post te doen, maar het aanbod werd geapprecieerd.

Groeten

Azoz
vrijdag 12 juli 2013 - 10:05
Azoz

Azoz

@ Knovos : envelopje ontvangen, een supergrote dankuwel !!

Groeten

Azoz
donderdag 18 juli 2013 - 15:39
Knovos

Knovos

Graag gedaan. En succes ermee.
vrijdag 19 juli 2013 - 00:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon