menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten - schimmel

Ga naar meest recente reactie

Lani

Lani

Hoi, ben nieuw hier op het forum, hallo! Beginnende tuinier met waarschijnlijk beginnersvragen, dus ik hoop hier wat wijsheid op te doen!

Een plantje kerstomaten heeft schimmel op de bladeren, meeldauw denk ik. Ik heb een aantal vragen: mag ik de vruchten nog opeten als ze er nog goed uitzien of beter niet? Kan ik het plantje behandelen met spuitzwavel? Kan ik daarna de reeds aanwezige (groene) vruchten nog opeten, of is de spuitzwavel nefast voor consumptie?
donderdag 13 juni 2013 - 16:52
Pieterke67

Pieterke67

Volgens mij kan je de vrichten nog wel eten als de bladeren aangetast zijn door meeldauw (wit poeder aan de bovenkant van de bladeren). Ik heb het ook al voorgehad, maar heb de tomaatjes gewoon gegeten (en ik heb er niks aan overgehouden ). Wel goed wassen natuurlijk!

Spuitzwavel is een goeie keuze tegen meeldauw denk ik en valt onder de bioteelt dacht ik. Dus na gebruik kan je de vruchten gewoon eten volgens mij. Als de zwavel nefast is voor de consumptie, dan kan je het evengoed niet gebruiken he.
donderdag 13 juni 2013 - 22:28
jack1

Jack1

een oplossing van heermoes maak je ook een middel tegen meeldauw
is ook nog een goed groei middel voor veel planten
vrijdag 14 juni 2013 - 11:58
Lani

Lani

Bedankt voor de tips! Er staat heel wat (ongewenst) heermoes in de tuin dus dat kan ik zeker gebruiken. Ik las dat het ook helpt tegen bladluis, dus dat is alvast twee vliegen in
maandag 17 juni 2013 - 00:36
robijnske

Robijnske

wat is heermoes
maandag 17 juni 2013 - 18:14
jack1

Jack1

@robijnske
zo zijn er meer onkruiden die je kunt gebruiken in je meostuin of voor je zelf .

http://www.vlijpark.nl/natuurlijk%20tuinieren/SLAKEN%20EN%20HEERMOES/heermoes.html
dinsdag 18 juni 2013 - 09:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon